Stöööööööön. Gängpaj på balansaxel.

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Jag hatar att mecka när allt går sönder...
Först gick kopplingen sönder. Det rörde sig bara om en liten skruv som hade lossnat, inga problem. Jag hittade samtidigt då en del spån i oljan, någon skrek "Ramlager!!!". Jag var nästan inne i motorn när min far påpekade att vevhuset inte sitter ihop med kopplingen alls, så inga spån skulle kunna komma därifrån till kopplingen.
FAN! Allt jobb i onödan... Det tog ju bara 4-5 timmar iofs, så det går väl snabbt att sätta ihop skiten igen nu när jag vet hur det ska sitta.
Första som händer är att frilägesindikatorn går sönder. Inte så dyr pryl, köper en sån sen. Sen kommer jag på att balansaxeln måste ställas in i förhållande till kolvens läge... Kommer också på att jag inte har en aning om hur det görs. :brinnerup
Jag är dock fortfarande optimistisk och tänker "Äh. Det tar jag reda på sen. Jag sätter dit kugghjulet på balansaxeln först."...
Efter kugghjulet kommer muttern som ska hålla hjulet på plats. Men med helt sönderslitna gängor tar inte muttern så bra. :huvet :huvet
Frågan är då följande: Hur fan gör man i en sån här situation!??
Det måste ju gå att fixa gängpajet på nåt sätt? HJÄLP. :huvet

andersbrink skrev:
Vad är det som är gängpaj, muttern eller axeln och vilken gängstigning är det?

Axeln är paj. Muttern ser någorlunda okej ut...
Gängstigningen har jag ingen aning om, går det att mäta utan specialverktyg?

Speedsoda skrev:
Jag hatar att mecka när allt går sönder...
Först gick kopplingen sönder. Det rörde sig bara om en liten skruv som hade lossnat, inga problem. Jag hittade samtidigt då en del spån i oljan, någon skrek "Ramlager!!!". Jag var nästan inne i motorn när min far påpekade att vevhuset inte sitter ihop med kopplingen alls, så inga spån skulle kunna komma därifrån till kopplingen.
FAN! Allt jobb i onödan... Det tog ju bara 4-5 timmar iofs, så det går väl snabbt att sätta ihop skiten igen nu när jag vet hur det ska sitta.
Första som händer är att frilägesindikatorn går sönder. Inte så dyr pryl, köper en sån sen. Sen kommer jag på att balansaxeln måste ställas in i förhållande till kolvens läge... Kommer också på att jag inte har en aning om hur det görs. :brinnerup
Jag är dock fortfarande optimistisk och tänker "Äh. Det tar jag reda på sen. Jag sätter dit kugghjulet på balansaxeln först."...
Efter kugghjulet kommer muttern som ska hålla hjulet på plats. Men med helt sönderslitna gängor tar inte muttern så bra. :huvet :huvet
Frågan är då följande: Hur fan gör man i en sån här situation!??
Det måste ju gå att fixa gängpajet på nåt sätt? HJÄLP. :huvet

Spänna upp axeln i en svarv och skära nya gängor. Det fixar en mekanisk verkstad för en bullpåse! :tummenupp

stranglefoot skrev:
Det fixar en mekanisk verkstad för en bullpåse! :tummenupp

Har varit disskution om det där med bullar och makanisk verkstad(mellan mej och Gsx1100frad). Ingen arbetar för bullar och ingen kan betala hyran med dessa obrukbara bullar.

Jag som är fan utav uttrycket menar med det en ringa summa till killen med svarven, men åter igen så betalar inte det heller lokal hyra eller arbetsgivaravgifter. Gsx1100frad har fått mej på andra tankar och nu förtiden är jag inne på hans linje, dvs att det uttrycket är faktist nedvärderande för killarna/tjejerna som arbetar där, att deras arbete inte är värt mer än en påse bullar.

Påse bullar tar man med när man vet att jobbet tar 3 minuter för Nisse Hult som man känner - för att rensa gängorna med rätt gängsnitt. Vet man inte hur lång tid det tar, frågar man verkarn om de kan kika på't medans de ställer om någon maskin och personalen annars bara sitter och rullar tummarna. Det brukar kostar en eller ett par hundringar som går till $priten på deras Ålands-resa.

Om axeln är paj är det inget bullpåse-jobb, tyvärr. Då är det enklast att byta balansaxel. Kostnaden att fixa nya gängor är förmodligen dyrare än en beggad balansaxel.

Qwerty skrev:
Har varit disskution om det där med bullar och makanisk verkstad(mellan mej och Gsx1100frad). Ingen arbetar för bullar och ingen kan betala hyran med dessa obrukbara bullar.

Jag som är fan utav uttrycket menar med det en ringa summa till killen med svarven, men åter igen så betalar inte det heller lokal hyra eller arbetsgivaravgifter. Gsx1100frad har fått mej på andra tankar och nu förtiden är jag inne på hans linje, dvs att det uttrycket är faktist nedvärderande för killarna/tjejerna som arbetar där, att deras arbete inte är värt mer än en påse bullar.

Nu ska jag tillägga att jag har jobbat i branschen. Förmodligen kanske det är lite annorlunda här uppe, blligare hyra typ. Men, här funkar det ibland med så enkla saker, och INGEN tycker det är nedvärderande! Men visst, ibland så kostar det ju!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år