Stått i 10 år.

Kawa250

Jag, Rookie. Nä du skojjar :D
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Kawasaki/Husqarna 250cc
Hejsan, min nya hoj är på väg till mig nu efter flytten, det är en snuskigt gammal maskin, men den gich mycket bra innan den ställdes sa förra ägaren :D vad bör jag tänka på nu? Växellådsolja, nytt stift och en förgasarrensning är ju givet, men vad finns det mer som jag bör tänka på?

marcus

Kawa250 skrev:
2583234 Hejsan, min nya hoj är på väg till mig nu efter flytten, det är en snuskigt gammal maskin, men den gich mycket bra innan den ställdes sa förra ägaren :D vad bör jag tänka på nu? Växellådsolja, nytt stift och en förgasarrensning är ju givet, men vad finns det mer som jag bör tänka på?

marcus

Brukar med några års mellanrum ta en tur på 2st 50-tals maskiner. Bara å fylla på bensin å starta upp:tummenupp

Byta stift,olja och bensin om man ska vara seriös då.

Kawa250 skrev:
2583234 Hejsan, min nya hoj är på väg till mig nu efter flytten, det är en snuskigt gammal maskin, men den gich mycket bra innan den ställdes sa förra ägaren :D vad bör jag tänka på nu? Växellådsolja, nytt stift och en förgasarrensning är ju givet, men vad finns det mer som jag bör tänka på?

marcus

Om jag förstår dig rätt är det en tvåtaktare.

-Körs den på oljeblandad soppa är det faktiskt läge att dränera tanken och fylla nyfräscht - det är roligt att vara snäll mot sin mc!

-Om den är separatsmord skulle åtminstone jag ta en grundlig titt på oljepumpens slanganslutningar, kolla vajerns skick samt dess inställning samt titta efter eventuell goja i oljetanken. Guldstjärna får du om du tömmer tanken, gör rent och fyller ny olja.

Mr. helmut: okej.nä ojlebytet bara för att han inte va så flitig på å byta, och den brukar bli ganska klibbig då :(

G-L: Ja jag glömde skriva det men det är en 2-taktare.
Tanken tömdes av gamla ägaren när han ställde den.
Nä, man får blanda själv på denna :P , det enda som jag inte vet gällande cross eller MC över huvudtaget är hur mycket olja som ska i soppan :D andra hojjen var separatsmord och har därför inte den erfarenheten ;)

tack för detta. mackan

alla gummie slangar packningar med mera bör inspecteras när den stått så länge. packningar kan torka å spricka när maskin inte ständigt körs å smörjs av olja osv...

detta är mina erfarenheter av båtmotorer dock, som oftats inte går tillräkligt mycke för att hålla sig fräsha.. en svenne kör kanske max 20-30 tim med sin båt motor per sesong, en båtmotor bör gå ca 200 timm minst om året...

kan tänka mig att om hojjen stått länge så är slangar med mera lite risiga å torra...

UrbanTiger skrev:
2584043 Antar att det som gäller är en gammal Quarna. Typ 80-tal, LR.

Oljeblandat från forntiden ligger på 4-5% inblandning.
I modern tid kanske 2-3%
Tvåtaktsoljorna har väl blivit bättre med åren så procenten minskat.
Hellre säker än ledsen....
om man kollar på båtmotorer så har de legat på 2% oljeblandat sen 80talet, redan tidigt 90tal så kom Yamaha med motorer som kunde gå på en blandning av 1% eller mindre, dock inte rekommenderat då det förkorta livslängden jämfört med 2%.

ja har en Meriner 70HK till båten från 79-80 den kör ja 2% på utan problem.

Last edited:
wdac skrev:
2584055 alla gummie slangar packningar med mera bör inspecteras när den stått så länge. packningar kan torka å spricka när maskin inte ständigt körs å smörjs av olja osv...

detta är mina erfarenheter av båtmotorer dock, som oftats inte går tillräkligt mycke för att hålla sig fräsha.. en svenne kör kanske max 20-30 tim med sin båt motor per sesong, en båtmotor bör gå ca 200 timm minst om året...

Så du menar att jag bör utöka mina 20-30 tim / året med min båtmotor till minst 200 tim så den inte går sönder eller slits så fort?:va

Chronic skrev:
2584077 Så du menar att jag bör utöka mina 20-30 tim / året med min båtmotor till minst 200 tim så den inte går sönder eller slits så fort?:va

Förstår du inte vad han menar?

Chronic skrev:
2584077 Så du menar att jag bör utöka mina 20-30 tim / året med min båtmotor till minst 200 tim så den inte går sönder eller slits så fort?:va
stämmer för gummie å packningar får konstant smörning då och du slipper den värsta oxideringen oxå i rör och kanaler.

UrbanTiger: Nja, det är delvis en quarna :D det är en Husquarnaram med en kawamotor på. gick som ett skott enligt andra ägaren :D Ang oljeblandningen så e det bättre å ta 3% är 2%, lika bra å va på den säkra sidan :D

wdac: just det ja, det tänkte jag inte på, tackar för att du sa det, alla gammla slangar som blivit stela och så får kanske bytas ja ;) . packningarna e garanterat torra i alla fall... så det blir å ska fram en massa nya sådana, fast jag ska se om den e tät med dom gamla först, sen ska motorn ändå ner i bitar för att renoveras helt, vill bara se om den ens startar :D

Har oxå vatt ute och kollatså motorn går runt och om där e gnista på den :D
Gnistan med det nya stiftet är blå och fin, Blev lite rädd när jag kickade runt motorn och kände kompet, jag e van vid gamla sletna sachs 50cc motorer nu :yoparty

tack för svaren, marcus

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!