Står inte ut med så kallade "äventyrare" på sina BMW 1200 GS!

Jimpa85

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2017
Ort
GBG
Hoj
XT660Z Tenere
Jag har en Yamaha XT660Z Tenere som jag köpte ny 2009. Hojen har en skottsäker motor med sina låga 47 hk och jag har kört 127,368 km i skrivande stund igenom 19 länder utan några som helst problem. Har bara behövt byta slitagedelar och göra sedvanlig service (dock mer frekvent eftersom jag kör hojen hårt). Kan köra +50 mil på en tank utan problem. Med eftermarknadsdelar så har jag fått ner vikten med 22 kg så hojen väger 161 kg torr.

Jag förstår mig inte på personer som säger sig vilka köpa äventyrshoj och som köper sig en BMW 1200 GS. Det är en landsvägshoj som man sitter och lapar mil efter mil på motorväg och inget som man drar på äventyr med då den väger närmare ett kvarts ton (250 kg). Kardan har den också och skulle den fela ute i ingenmansland så är det kört. Med kedja är det bara att byta på plats, tar inte många minuter. Bred över motorn är den också så det kommer inte fram överallt.

Sedan förstår jag mig inte heller på dessa "äventyrare" som packar med packväskor (sidoväskor) och toppbox, som packar femtioelva kilo onödig utrustning, femtioelva olika kläder etc. Det räcker med en eller ett par drybags bak på sadeln för allt, tro mig har kört fram och tillbaka till Mongoliet med en 49 l drybag och en 35 l, inkl tält, all utrustning, reservdelar till hojen, verktyg, kläder, kamera etc etc.

Samma med personer som ska på ”hojsemester” och som ställer hojen på tåget. Det är fasiken inte hojsemester då. Det är tågsemester. Ska man köra hoj så kör man hoj.

Sist så förstår jag mig inte på "äventyrare" som påstår sig vilja åka på äventyr och som sover på hotell, vandrarhem eller liknande. På äventyrsresor så sover man i tält eller använder tarp.

Fast det är ju samma folk som kör BMW 1200GS, som packar som fruntimmer (tar med sig hela hemmet) och som sover på hotell och som kallar sig "äventyrare". Tja, men det är väl ett ”äventyr” för 50-plussare att leta efter nästa Starbucks längs motorvägen och svänga av, dricka sitt kaffe med bogvisiret uppe och snacka med andra "äventyrare" på sina åbäken om när man var ung och när allt var mycket bättre.

Men du, får inte alla göra som dom vill, kanske du tänker? Jo, visst får man det. Jag står dock inte ut med folk av detta slag och behöver skriva av mig innan jag går fram till en "äventyrare" på sin valross och skriker: Idiot, du är fan ingen äventyrare! :mad:
 
Jag har också en xtz660z men ibland vill man ha pulver...haha fan 46 hest.
Inget jaktplan med korvlådor på motorväg - då får man åka sig med större hest

Det går att ta sig fram äventyrsmässigt en literhoj i äventyrsklassen också.
Fast dom sämsta stigarna o sandynerna får man hoppa
 
Puh då kan jag andas ut. För sist jag var på hoj semester så sov jag i tält och hade minimalt med packning på min gamla gubb custom. 300 mil körde jag bara så det var inte speciellt äventyrligt ??
 
Min uppfattning är de som köper den typ av hoj inte vill ha äventyr utan dom vill ha det bekvämt
 
Säg mig, är det inte MER äventyr om man åker med stor och tung hoj som man omöjlig klarar att laga...?
Betydligt mer spännande ju!
:hihi
 
Kan VERKLIGEN inte hålla med dig i det du säger!




...det där med tarp är grymt överskattat. Sällan träd på rätt avstånd när man skall etablera, tar ofta längre tid att rigga tarp än att få upp ett bra tunneltält.

Sedan flaxar duken när det blåser upp på natten, börjar det regna och blåsa samtidigt så ryker det in vatten och dessemellan skall alla dvärgbandmaskar fram och nosa.

Nä, tarp är ett katalogfenomen som gör sig bäst på bild.
 
Haha:tummenupp Kör själv äventyrshoj även om det inte är en Gs. Har Touratechs korvlådor och Klimställ m.m. Om du såg mig skulle förmodligen ditt förakt kännas kilometervis omkring. Trots detta är jag lite benägen att hålla med dig. Jag packar med allt jag tycker att jag behöver + lite till och sover på hotell. Undviker oftast grusvägar och bokar en extra natt om det ser ut att bli riktigt skitväder. Grejen är bara att jag aldrig någonsin utger mig för att vara en "äventyrare". För mig är komforten och praktikaliteten med en viss bibehållen sportighet anledningen till att jag kör äventyrshoj. Tror att det gäller ganska många.
 
Hojåkare är en för liten minoritet av mänskligheten för att gå runt och irritera sig på varandra, men visst kan man tillåta sig att småle iaf - de flesta som kör hoj är ju ändå nördar, på diverse olika sätt, och det kan ge upphov till en hel del beteenden som för andra kan tyckas irrationella.

S.k. äventyrshojar är ju ett segment som, likt en del andra typer av hojar, byggt mycket av sin framgång på att få kunderna att vilja identifiera sig med en livsstil. Få lär göra sådana expeditioner som TS och en del kör kanske bara till jobbet med hojen, men dessa hojar kan ju fortfarande vara väldigt bra på att göra det som folk använder dem till, t ex att åka på långresor och få med sig mycket packning, kunna köra en del grus osv.

Jag kan småle åt mig själv ibland. Har en hoj som egentligen är värdelös att åka långt på. Går inte att få med sig mycket packning och man får köra med mjuka väskor. Nu måste jag vara lite knäpp som kör en del längre turer ändå, men när jag står där och fipplar med mina remmar eller för femtielfte gången smörjer kedjan vet jag inte om äventyr är ordet som dyker upp i medvetandet. Snarare drömmer jag ibland en del förbjudna drömmar om att ha en extra hoj i garaget - med kardan och hårda packväskor.
 
Jag förstår mig inte på folk som hänger på Sporthoj när de har en motorcykel med 47 hästkrafter.
 
Personligen skämde jag bort mig på årets Europa touring. De vart Båt ner till Polen sedan Tåg från Innsbruck till Hamburg sedan båt mellan Tyskland och Göteborg.

Sen vart det 2 veckor på diverse fyrstjärniga Spa hotell, I slutet på resan var det betungande att ta på sig tofflorna och hasa sig ner till spa avdelningen :D

Jag kan inte hålla med TS om att man är en hjälte om man kör en 50hk och har så lite packning att man kör med bruna kalsonger kommande 2 veckor.

För mig är resan semester. Det vill säg att koppla av och njuta efter 11 månaders arbete. Men vi har alla delade meningar om "äventyrs hojar".

Personligen behåller jag min VFR800 tills den ramlar i bitar vilket nog inte kommer att hända....
 
Kommer du 50+ mil på en tank bensin!?

Jag har kört XT660Zan på 0,35 men då fick man köra 60-70 blås för det var vintertouringsemester och snorhalt o inga dubb - så det fanns inga alternativ:crash
Man kommer säkert närmare 70 mil , men jag tror inte en människa är frisk efter gnagt röv i det tempot och den distansen:3freak
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top