Står i valet & kvalet hjälp mig

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
KTM 950 SMR -08
Ska köpa mig en första hoj ! denna är det tänkt att jag ska övningsköra med samt ha när jag har tagit kortet.

Jag tycker att alla dessa "Perfekta" nybörjar hojjar såsom zr7 mm är sjukt trista bara att titta på dom och vill ha nått roligare.

Har 2 hojjar jag är sugen på och tänkte kolla med er proffs om jag är helt dum ihuvudet eller om det verkar vettigt.

Triumph speed triple 1050
Yamaha mt-01

Kanske även Kawasaki z750

Vad tror ni ? Eller har ni några andra vettiga förslag på minst 700cc ?:banana

Speed Triplen är lättkörd och trevlig. Den är dessutom riktigt busig och har rikligt med motor så den kommer att räcka långt efter att kortet är klart (tills du vill ha annan typ av hoj dvs). Det enda med Triplen är väl att svängradien är ungefär som på en sporthoj, med andra ord ganska kass. Men du sitter ju åas "bättre" för övningarna så det ska nog inte vara något problem.

De andra två har jag inte mycket erfarenhet av så där säger jag inget.

Du kommer ha skitkul oavsett, men jag hade valt Trajjan jag med.

Provköra bägge för att se vilken DU gillar bäst. Personligen tyckte jag att MT-01:an var en traktor! Jag hatade den, men många har köpt den.

Speed Triplen är bra, men jag hade problem på en längre (2 timmars) provkörning.

Jag rekommenderar att du provar även Z1000:an, FZ1:an, och varför inte CB1000R:n också?!

Och glöm inte Ducatis Hypermotard.

Det bästa är väl att du tar kortet först och sen provkör ett par olika hojar innan du bestämmer dig.. men ska du övningsköra är nog z750 bäst, väldigt lättkörd.

Provköra bägge för att se vilken DU gillar bäst. Personligen tyckte jag att MT-01:an var en traktor! Jag hatade den, men många har köpt den.

Speed Triplen är bra, men jag hade problem på en längre (2 timmars) provkörning.

Jag rekommenderar att du provar även Z1000:an, FZ1:an, och varför inte CB1000R:n också?!

Och glöm inte Ducatis Hypermotard.

Fz1:an var ju sjukt cool en sån kan man också tänka sig..dock är den lite dyrare än dom andra ! har den ABS `?

Z 750 :tummenupp övade och körde upp med den och det gick utmärkt.. lätt kört relativt bra sväng radie och rolig att köra :)

Fz1:an var ju sjukt cool en sån kan man också tänka sig..dock är den lite dyrare än dom andra ! har den ABS `?

FZ1:an finns med ABS. Farsgubben var och provkörde senaste modellen för en par månader sedan, han var mycket imponerad. Grym motor och ruskigt bra bromsar. Sittställningen var också väldigt bra tyckte han. Han blev nästan sugen att byta bort sin XJR1300 på plats. :)

Speed triplen är grym men svängradien är dock allt annat än grym! Kan kräva sin man på lågfartsövningarna! Att den skulle vara jobbig att köra långt på vete tusan, det finns flera på speed triple tråden ( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=119340&highligh ) som kört väldigt långa repor och de är fortfarande vid livet. :)

Street triplen är ett lite billigare alternativ som motormässigt känns större än cc siffran. Jag vet dock inte om den är godkänd att köra upp på som tung motorcykel. Väl värd att provköra annats tror jag!

Men är man förståndig köper man en billig lättmanövrerad hoj först. (Suzuki GSX750, Kawasaki Zephyr 750) Det finns massor med fynd på blocket som man t.o.m. kan tjäna en hacka på sen när man säljer.

Vuxet och tråkigt men det gör så mycket mindre ont i plånbok och själ att göra nybörjarfelen (glömma fälla ner stödet ordentligt (check!) , bromsa omkull sig på manöverbanan (check!), glömma skivbromslåset, etc, etc... ) på en billigare hoj.

När man sen har kortet kan man lugnt och fint åka runt och provköra olika modeller så behöver man inte köpa i blindo.

// Johan

Nån som vet hur sitthöjden är på en z750 ? testede en er6n och den var för liten tyckte jag är z750 lika liten ?

Jag vet att man kaske ska köpa nått skit som man inte bryr sig om man lägger men jag vill inte ha nån gammal skrutt hoj vill ha så ny & bra som möjligt från början...Sen om den läggs so what då får man väl laga den =)

Nån som vet hur sitthöjden är på en z750 ? testede en er6n och den var för liten tyckte jag är z750 lika liten ?

Jag vet att man kaske ska köpa nått skit som man inte bryr sig om man lägger men jag vill inte ha nån gammal skrutt hoj vill ha så ny & bra som möjligt från början...Sen om den läggs so what då får man väl laga den =)

Sant, det finns folk som lever på att laga hojar! :D

Det måste vara ett elände att välja rätt hoj om man inte kan provköra den först? :va Att bara torrbryta lite ger inte så mycket. :)

// J

Hur lång är du jag är 187 sitter bra på en sån.

Annars kan jag rekomendera alla du nämnt tidigare.

Fz1n känns som att köra en sporthoj utan kåpor
Z1000 & CB1000R är ganska likvärdiga men ändå väldigt olika att köra personligen gillar jag CB1000RA underbar motor kändes som man inte behövde ligga lika mycket på varv och ABS är överlägsen kawan.
Dock är CBn ganska dyr jämfört med Z1000.
Z750 kändes lite trött men antar att det är för man kört 1000 kubikare i flera år är man färsk däremot så räcker effekten och blir över samt är det är ju ett fint pris på denna med tanke på vad man får för att inte tala om att den är snygg :tuttar

Alla ovan hojar är perfekta för uppkörning och så lätta att köra dom kan bli är min åsikt.

Jag har en -83:a nu när jag övningskör. Den är 75 cm i sadelhöjd. Oehört lättmanövererad i konbanorna.

CB1000R är aptråkig att köra om man jämför med speed triplen! Den känns menlös på något sätt.

Ja jag är partisk men det är fakta! :tummenupp

// Johan

Hur lång är du jag är 187 sitter bra på en sån.

Annars kan jag rekomendera alla du nämnt tidigare.

Fz1n känns som att köra en sporthoj utan kåpor
Z1000 & CB1000R är ganska likvärdiga men ändå väldigt olika att köra personligen gillar jag CB1000RA underbar motor kändes som man inte behövde ligga lika mycket på varv och ABS är överlägsen kawan.
Dock är CBn ganska dyr jämfört med Z1000.
Z750 kändes lite trött men antar att det är för man kört 1000 kubikare i flera år är man färsk däremot så räcker effekten och blir över samt är det är ju ett fint pris på denna med tanke på vad man får för att inte tala om att den är snygg :tuttar

Alla ovan hojar är perfekta för uppkörning och så lätta att köra dom kan bli är min åsikt.

Trajjan.

Körde upp på min speed triple och det funkade kanon, men svängradien är lite så där men inga problem i manöverbanan.Jag är hur nöjd som helst med min men som många andra säger så provkör lite olika.

Svårt att provköra när man inte har nått körkort =)

Ska titta närmre på z750 runt 06- och speed triple runt 05-

Vad finns det för vettiga försäkringsbolag till dessa hojjar är det bilsport & mc som gäller ? gillar dock inte att det är års försäkring vilket jag förstått innebär att jag inte kan ställa av den under vintern. ?

Back