Stålull i slipon för besiktning?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag måste fixa min hoj tilll besiktningen och först hade jag tänkt att jag skulle plocka dit orginalsystemet, men på min hoj verkar det vara ett rejält stort meck. jag har en suzuki gsx-r 750 årsmodell 88. orginal har den en pipa på varje sida och nu sitter det på ett 4-1 system i stället. jag kollade lite på hojen och det ser ut som att man måste plocka bort oljekylaren och sånt för att kunna få bort avgassystemet. känns som att det blir väldigt mycket meck. orginalavgassystemet ser ut att bestå av en 15 delar minst. jag vet inte hur grejerna ska sitta.

tog isär mitt slippon och såg att det öppet rakt igenom. det är bara ett långt ihåligt rör som ser ut ungefär som en tom hushållspappersrulle med en massa perforeringar i. jag hade tänkt att jag skulle utnyttja dessa perforeringar till att bilda ett nät av ståltråd i röret. detta nät skall hålla en eller flera stålullsbollar på plats.

min fråga är nu bara. hur många bollar kommer jag att behöva/ hur många vågar jag stoppa in? bollarna har perfekt passform för mitt rör. man kan väl inte stoppa i hur många som helst för dom lär stoppa avgasflödet i röret med rätt mycket.
hur märker man ifall man har stoppat i för många så att motorn kan ta skada. vill inte stoppa i bollar och sen helt plötsligt så skär motorn eller nått sånt. läste i någon annan tråd om sånt här att topplockspackningen kunde paja ifall man stoppar i för många.

här är en bild på bollarna.

Bifogat

• bollar.jpg
    bollar.jpg
    33.6 KB · Visningar: 887
Du får väl öka successivt. Måste ju inte mata i 10 på en gång. När du har nått en lagom nivå är det väl bra.

Om fuggarna är bestyckade för det fria flödet
gm dina slipon så blir resultatet att blandningen
blir fet. Isf så lär det gå lite kryckigt när motorn
är varm men annars skadar det inte.
Tur att det inte avgasprov på MC :rolleyes:

jag glömde bort att skriva en viktig sak.

stålullen ska inte bara sitta där för besiktningen utan den skall kunna sitta där en hel uppkörning. jag ska låna ut hojen så att en kompis ska använda den under en hel uppkörning. den kommer alltså att köras ganska mycket med stålullen i.
men om den ända som händer är att blandningen blir fet så är det helt lungt.

i och för sig kanske jag inte behöver ha ullen i på uppkörningen med det vore så surt ifall kompisen fick ett nej för att det låter för mycket.

Om du tänker köra en hel uppkörning med proppat system så kommer motorn att smälta till en aluminiumhög i ramen......

Har använt diskviskor en hel del på div fordon. Corvette, div hojar, Pontiac GTO med mer. Skulle tro att du behöver ett par/tre stycken. Peta in dom bakifrån och sätt ett par skruvar i kors längst bak i dämpen.
Ang följdverkningar:
Ja, den går antagligen lite fett. Men det finns också risk att bränna avgasventiler vid längre tids körning i högt tempo.
Men nu är det ju så att du ska besiktiga och din polare ska köra upp. Så fort ska man ju inte köra på uppkörning har jag hört. :-)
Alltså inga problem. 2-4 diskviskor (brukar verkligen bli tyst) vid besiktning, 1-2 st vid uppkörning.

Jag besiktade nyligen min hoj som normalt låter för mycket, så jag proppade i en massa gullfiber i dämparna.
Då jag har ändrat rätt mycket på förgasarbestyckningen mot orginal för att den ska gå bra så gick den för fett när flödet genom avgassystemet minskade kraftigt.
När jag startade motorn blev jag förvånad över hur pass bra den ändå gick och struntade i att stoppa i orginalbestyckningen, men efter sammanlagt ett par minuters körning slutade hojen helt att fungera för att stiften hade blivit kolsvarta av sot.
(Jag körde en provtur på ett par hundra meter, körde med släp till besiktningen där besiktningsmannen provkörde en kort bit, när jag körde upp hojen på släpet gick den konstigt och när jag hade plockat ut allt gullfiber gick den inte alls att starta.)
Så ska nån ha den till uppkörning är det nog bäst att använda orginalsystemet.

Last edited:
Tror att gullfiber bromsar mer än diskviskor. Men det är bara vad jag tror. Hursomhelst så är det ju enkelt att prova med några stycken och se hur det går.
Fördel diskviskor:
De håller. Mycket länge. Det gör oftast inte gullfiber.
Hade en gång en Fiat 127 (länge sen) med 2" och tubkikare. Skulle besiktiga. Fyllde dämpen med glasull (tror det ger samma resultat som gullfiber) och satte 2 mm svetstrådar kors o tvärs i bakkant. Jättetyst men det var borta ur dämpen innan jag kom hem. Hann dock besiktiga.
Min erfarenhet av diskviskor är att de fungerar mycket bra , även under lång tid. Utan ombestyckning. Men det är klart, ligger motorn (bestyckningen) på gränsen till för fett så kan ju en enda viska vara droppen som får bägaren att gå fett. Eller hur det nu var. :-))
I med några viskor o prova!

jag ska dra till garaget och pilla i viskor nu. jag testar med bara en först så får jag se hur mycket det dämpar ljudet.

jag tror också att stålviskor är jääääävligt mycket bättre än gullfiber.

Jag stoppade i en boll till besiktingen.. de räckte alldeles utmärkt.
Men att köra nåra längre sträckor är nog inte att rekommendera...
min gick inget vidare över 7000 varv...
gör en stålbricka o borra nåra stora hål i... stoppa i den i ljuddämparen. Lägg en diskboll bakom den sen...

nu har killen kört upp och det gick bra. ja la i en stålboll. tyckte att det dämpade litegrann i alla fall. fast jag körde inte med någon stålbricka utan jag drog bara lite ståltråd genom röret som höll stålbollen på plats.
när jag ska besiktiga kommer jag att dra i minst 2 stålbollar.

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back