Stålslangar e nice

Jösse skrev:
Akta dig bara för bromsvätskan när du river ner dom gammla slangarna den är mkt giftig och ej hälsosam fräter hårt på lackade ytor,färg,plast.

Mecka försiktigt eller använd kemhandskar få INTE vätskan på bar hud bara.
Ehh...låter som du kör med farliga grejer :)
 
sandstream skrev:
Kanske lite fel forum för mina frågor men tråden känns rätt så har någon tid att svara så :tummenupp

Har aldrig pillat med bromssystemet på hojen och undrar därför hur man steg för steg byter till stålomspunna slangar?

#1 Plocka bort de gamla slangarna.
#2 Motera de nya, glöm inte kopparbrickorna
#3 Fyll på bromsvätska. Alla hävdar att det är livsfarligt för lack osv men jag vettefan, sålänge det inte får ligga på under natten så syns det inga frätskador. Däremot kan jag tänka mig att det inte är bra att dricka det.
#4 Lufta tills du är nöjd.
 
Victor skrev:
#1 Plocka bort de gamla slangarna.
#2 Motera de nya, glöm inte kopparbrickorna
#3 Fyll på bromsvätska. Alla hävdar att det är livsfarligt för lack osv men jag vettefan, sålänge det inte får ligga på under natten så syns det inga frätskador. Däremot kan jag tänka mig att det inte är bra att dricka det.
#4 Lufta tills du är nöjd.
:tummenupp

Verkar ju inte vara alltför svårt och det är ju alltid kul att hänga på nya saker :D
 
sandstream skrev:
Kolla en bit upp i tråden så hittar du den länken ;)
Vill inte skriva det i förra inlägget eftersom du var så snäll och gjorde en lista :tummenupp

Haha, så mycket för min snabba selektiva läsning.

Fast å andra sidan kan vi länka till denhär tråden när nästa fråga om bromsar kommer.
 
Victor skrev:
Haha, så mycket för min snabba selektiva läsning.
Fast å andra sidan kan vi länka till denhär tråden när nästa fråga om bromsar kommer.
Japp! Fy fan vad vi är bra! :fyllisar :D
 
Victor skrev:
#1 Plocka bort de gamla slangarna.
#2 Motera de nya, glöm inte kopparbrickorna
#3 Fyll på bromsvätska. Alla hävdar att det är livsfarligt för lack osv men jag vettefan, sålänge det inte får ligga på under natten så syns det inga frätskador. Däremot kan jag tänka mig att det inte är bra att dricka det.
#4 Lufta tills du är nöjd.
Tja

Hydralolja är lite konstig, jag har jobbat som bilmek i 6 år å aldrig känt ngt alls, hade det på händrna mkt ofta tänkte aldrig på det. Men en gång hade jag ett litet sår, å då blev det riktigt farligt, fick akut blodförgiftning, handen svullnade upp å blev dubbelt så stor på 10 minuter!!!!!
Så det blev att åka till akuten å öppna handen, det va fan inte roligt. Alltså bromsvätska är inte så farligt, MEN om det kommer innanför huden är det jävligt farligt, ANVÄND gummihandskar eller liknande. Jag är absolut inte överkänslig eller så, har typ smedhänder *skratt* men det är väll som allt annat ibland har man otur.
Mvh Glenn
 
Jösse skrev:
Akta dig bara för bromsvätskan när du river ner dom gammla slangarna den är mkt giftig och ej hälsosam fräter hårt på lackade ytor,färg,plast.

Mecka försiktigt eller använd kemhandskar få INTE vätskan på bar hud bara.

farlig?? bromsvätskan?

stämmer det verkligen det är ju bara en olja?? sen när började olja fräta :va

En sak till vad ger stålomspunnet för skillnad när man bromsar?? eller e det bara en styling grej??
 
Måste lägga mig i lite, bromsvätskan är inte en olja, den är inte alls oljebaserad jag kommer inte ihåg vad den är förnåt just nu men en olja är det inte. ja den tar rätt hårt på lacken speciellt om man låter den ligga kvar ett tag.
 
Hgren skrev:
Måste lägga mig i lite, bromsvätskan är inte en olja, den är inte alls oljebaserad jag kommer inte ihåg vad den är förnåt just nu men en olja är det inte. ja den tar rätt hårt på lacken speciellt om man låter den ligga kvar ett tag.

jag har fått sån olja på händerna och den fräter inte direkt.

visst e det farligt om den är varm. Men det verkar lite överdrivet att den fräter.
 
sunkan skrev:
farlig?? bromsvätskan?

stämmer det verkligen det är ju bara en olja?? sen när började olja fräta :va

En sak till vad ger stålomspunnet för skillnad när man bromsar?? eller e det bara en styling grej??
Ja det gör skillnad, stålomspunnet utvidgar sig mindre (eller inte alls?) när man bromsar, därav mer kraft till oken, eller, ni som vet?
 
sunkan skrev:
jag har fått sån olja på händerna och den fräter inte direkt.

visst e det farligt om den är varm. Men det verkar lite överdrivet att den fräter.

Fräter och fräter de vettefan men testa sätta bromsvätska på en lack och låt det ligga över natten eller i nån timma, lacken släpper som en gummiliknande hinna från plåten. Det är säkert inte bra att få på händerna heller, jag grisar med det varje dag men har aldig känt nåt, än....
 
Hultan skrev:
Ja det gör skillnad, stålomspunnet utvidgar sig mindre (eller inte alls?) när man bromsar, därav mer kraft till oken, eller, ni som vet?

okok med andra ord man behöver inte ta i lika mycket när man bromsar för att få samma effekt?
 
Hgren skrev:
Fräter och fräter de vettefan men testa sätta bromsvätska på en lack och låt det ligga över natten eller i nån timma, lacken släpper som en gummiliknande hinna från plåten. Det är säkert inte bra att få på händerna heller, jag grisar med det varje dag men har aldig känt nåt, än....

hmm ok det är säkert svagt frätande men om man får olja o sånt på fingrar brukar man ju oftast tvätta händerna. så man hinner väl antagligen inte känna av nått.
 
sunkan skrev:
jag har fått sån olja på händerna och den fräter inte direkt.

visst e det farligt om den är varm. Men det verkar lite överdrivet att den fräter.

Testa häll skiten på lack så ska du få se på otrevligheter där fräter den ganska illa. Plast mår också riktigt dåligt av bromsolja. Fingrarna är ingen större fara men se till att inte spilla på kläder och framförallt inte på hojen. OBS det är inte all lack som den fräter på men på min omlackade hij gjorde den stordåd :huvet
 
sunkan skrev:
okok med andra ord man behöver inte ta i lika mycket när man bromsar för att få samma effekt?
Japp precis, nåt sånt, eller när man tar i lika mycket som vanligt, så får man mer bromsverkan! :)
 
Finns numer en silikon baserad som inte ska fräta! Den "gamla" fräter dock på bra, bara att fråga min kompis och hans nylackade chopper.... :hihi
 
RSV_R skrev:
Finns numer en silikon baserad som inte ska fräta! Den "gamla" fräter dock på bra, bara att fråga min kompis och hans nylackade chopper.... :hihi

Säkert en motivlack då det var en chopper: Då pratar vi tjära i ankdammen :huvet
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top