Stålskruvar i aluminium - hur lossa?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag har ett problem. Eller det är min far som har problemet, men jag skriver tråden å hans vägnar. Han har en gammal XJ 900 med lite startproblem, och tänkte byta kolen. För att få loss tänd/startkolen måste två skruvar som håller fast kolen osv skuvas ut. Dessa är av stål och själva anordningen är av aluminium. Jag vet att det kan bli problem ibland med dessa material, så är det nu i allafall. Vi har provat alla lösningar vi känner till, skruvdragare, att slå på mejslen med en hammare samtidigt som man skruvar osv, men skruvjävlarna lossnar ändå inte. Rätt otroligt faktiskt.

Några tips?

Måste få igång hojen för jag har uppkörning om mindre än två veckor och det kan ju vara bra att kunna övningsköra lite till innan dess...

Tack på förhand!

Jag har ett problem. Eller det är min far som har problemet, men jag skriver tråden å hans vägnar. Han har en gammal XJ 900 med lite startproblem, och tänkte byta kolen. För att få loss tänd/startkolen måste två skruvar som håller fast kolen osv skuvas ut. Dessa är av stål och själva anordningen är av aluminium. Jag vet att det kan bli problem ibland med dessa material, så är det nu i allafall. Vi har provat alla lösningar vi känner till, skruvdragare, att slå på mejslen med en hammare samtidigt som man skruvar osv, men skruvjävlarna lossnar ändå inte. Rätt otroligt faktiskt.

Några tips?

Måste få igång hojen för jag har uppkörning om mindre än två veckor och det kan ju vara bra att kunna övningsköra lite till innan dess...

Tack på förhand!

En slagmejsel eller/och Värme is the shit ! - Nu vet ju inte jag hur det ser ut men det finns gasolbrännare som har en väldigt liten och spetsig låga. Värmer man ordentligt så utvidgar sig ju metaller och det leder oftast till att fastsittande skruvar lossnar. För att skydda ömtåliga saker runt omkring kan man använda blöta trasor och plåtbitar. Värm nu inte så att aluiminiumet smälter.

Jag skruvar en hel del i gamla båtmotorer (Aluiminium med rostfria skruvar) och där sitter nästan alltid skruvarna som berget och eftersom att rostfritt inte har så hög hållfasthet drar man lätt av dom. Värme funkar bästan alltid.

Funkar det inte att skränga loss dem med våld eller värme är det bara att borra ur skruvarna och montera gänginsats, det brukar sitta "5" eller "7" märkta skruvar och de är rätt mjuka.

Tackar för tipsen, ska prova värmen. Om någon kommer på något annat så bara kläck ur er det. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park