Stålomspunnet - Motard?

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Som rubriken säger..Går det att ha stålomspunnet på en motard, jag menar eftersom man har så mycket fjädringsväg (framförallt fram) så kanske slangen inte passar och så? Funderar på att skaffa det till min frambroms på RM'en..Tror ni det är värt 400kr?

PS. Jag har sökt, men hittade inget om stålomspunnet till motard/cross DS.

inga problem, e ju inte direkt så att du har en "fjädrande" slang nu som dra ut sig och trycks ihop med fjädringen... :) e bara att rocka på :yoparty :tummenupp

Japp, som sagt, inga problem alls.. Jag har både fram och bak.. Lite overkill att ha bak kanske, men den gamla gick av, så det var lika bra att byta båda när jag ändå höll på.. :tungan

Edit: Var tänkte du handla slangen?
Jag köpe mina hos Hydroscand i Västerås. Dom gör hydraulslangar till industri m.m. Kan tänka mej att det är billigare att handla hos liknande ställen, än hos en mchandlare. :banana

Last edited:
Jag tänkte faktist prova touringbutikens billiga variant 12kr/dm ..Kan väll inte vara så dåligt, eller vad tror ni?

stifmaister skrev:
inga problem, e ju inte direkt så att du har en "fjädrande" slang nu som dra ut sig och trycks ihop med fjädringen... :) e bara att rocka på :yoparty :tummenupp

Med mycket fjädringsväg måste slangen ta vägen någon stans när fjädringen trycks ihop, slangen kommer givetvis att böja sig. Frågan var nog om detta fungerar även med stålomspunna slangar, d.v.s. om stålompsunna slangar är tillräckligt lättböjliga för att klara detta.

Bara som info: KTM kör med stålomspunnet original. Det är tillräckligt med flex i slangarna (man böjer upp dem i en båge vid styrkronan) och de håller dessutom bättre än vanliga "gummislangar".

tänk på var dom stålomspunna slangarna "gnuggar" när dom komprimeras/dekomprimeras, vanliga slangar kan nöta rätt rejält så jag kan tänka mig att stålomspunnet nöter mångdubbelt mer

Jag tog original med mig till ISR + en soppaslang i rätt längd. Fick bromsslangen i soppaslangen, ja ni fattar. Inga skavsår!

farmerlip skrev:
Jag tog original med mig till ISR + en soppaslang i rätt längd. Fick bromsslangen i soppaslangen, ja ni fattar. Inga skavsår!

...och så finns det även plastade stålomspunna slangar att köpa - i olika färger ;)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...