stålomspunna slangar?

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
funderade på om det e större schans för låsning av framdäck när man bromsar hårt med stålomspunn :va

lite dum fråga kanske men satt och fundera på det
 
Wassup skrev:
funderade på om det e större schans för låsning av framdäck när man bromsar hårt med stålomspunn :va

lite dum fråga kanske men satt och fundera på det

Tror iden med stålomspuna är att få jämnare inbromsning och får du en jämnare så minskar du risken för låsning, så jag tror inte det.

Jag är inget kunnig men har hört nått om temperaturen på oljan vilket styrs av hur möe man bromsar gör att man kan få problem med bromsarna med "vanliga bromsslangar"
 
Wassup skrev:
funderade på om det e större schans för låsning av framdäck när man bromsar hårt med stålomspunn :va

lite dum fråga kanske men satt och fundera på det

Nej, det tycker jag inte.
Stålomspunna slangar gör att kontakten mellan bromsgreppet och själva bromsarna känns mer direkt och exakt, och det tycker i alla fall jag är enbart positivt. :) Det bromsar lixom inte hårdare med stålomspunnet, men det verkar vara en vanlig missuppfattning.
 
Normalt får du bättre känsla m stålomspunnet. Hur mycket det skiljer beror
på hur bra/dålig org.slangen är. Om det låser mer el mindre än innan beror på
din motorik.
Det blir automatiskt ny fin bromsvätska oxå.......
/u
 
Jo, stålomspunna ger vanligtvis bättre känsla/mindre flex. Vad gäller en ev. låsning så lär det ha att göra med underlagets beskaffenhet, själva framdäcket samt interaktionen däremellan också...
 
Foggy skrev:
Vad gäller en ev. låsning så lär det ha att göra med underlagets beskaffenhet, själva framdäcket samt interaktionen däremellan också...
Förvisso. Men påverkas det oxå av nya slangar ?
/u
 
UrbanTiger skrev:
Ja, det är livsfarligt med stålspunnet. Lika bra att köpa ett par slangar från en sunkig DT125:a från -83 och montera dit. Blir som lite mekanisk ABS.

Annars går det utmärkt att lära sig dosera bromskraften.
Det där är inte så dumt som det låter. En hel del vurpar pga att de låser upp framhjulet i en snabbt uppkommen situation.
Fräckt med bra bromsar, men undrar om de inte orsakar mer olyckor än de hindrar.....
 
Wassup skrev:
funderade på om det e större schans för låsning av framdäck när man bromsar hårt med stålomspunn :va

lite dum fråga kanske men satt och fundera på det

Skillnaden mellen stålomspunnet och vanliga bromsslangar är ju att de stålomspunna inte "ger efter" oavsett temparatur på oljan....

Du får en distinktare känsla i bromshandtaget helt enkelt.... Det blir följdaktligen "lättare" att låsa framhjulet men om det är större chans :va det beror nog på hur erfaren föraren är!!
 
Matin skrev:
Det där är inte så dumt som det låter. En hel del vurpar pga att de låser upp framhjulet i en snabbt uppkommen situation.
Fräckt med bra bromsar, men undrar om de inte orsakar mer olyckor än de hindrar.....
OT-varning:
Finns nåt som heter ABS. Men det är väl mer sport(hoj) om man lätt bromsar
omkull sig i trängda lägen...

Anti-spinn o anti-res skulle kanske oxå spara många sköna försäkringskronor.
Men dom som behöver det bäst vill väl inte ha det (heller). Inte ens urkopplingsbart. Gissar
/u
 
Grabbar..grabbar det blir int kondens lik lätt i stålomspunna + bättre känsla+håller evigheter om man int klipper i dom. Ser snyggare ut...= kostar lite mer. :huvet
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top