Stålomspunna slangar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag funderar på ifall man skulle byta till stålomspunna slangar till & från kylaren. (Fightertankar på G)
Vad det är för nackdelar ifall man byter till stålomspunna slangar istället för gummivarianten ?
Vilka fördelar, förrutom att det är snyggare än gummi ?

Vart kan man köpa stålomspunna slangar ?
Hur mycket kostar det ?

Wiseguy skrev:
Vad det är för nackdelar ifall man byter till stålomspunna slangar istället för gummivarianten ?
Det är dyrare och nöter mer på lacken/kromet.
Wiseguy skrev:
Vilka fördelar, förrutom att det är snyggare än gummi
Inga, åtminstone inte som kylarslang betraktat.
Wiseguy skrev:
Vart kan man köpa stålomspunna slangar ?
Här i Borlänge har vi t.ex Hydroscand som kapar till lagom om du vet vad du vill ha. Närmaste hydraulfirma alltså.

Kan inga priser på stålomspunnen slang men oftas brukar det ju vara kopplingar som är dyra och slangen inte så mycket dyrare än det som folk kallar "gummislang"

Många (alla?) hojar har ju formgjutna slangar. Svårt att bocka "rak" slang, såväl konventionell som stålomspunnen, i dessa dimensioner till samma former utan att den kinkar sig.

Robban_C skrev:
Många (alla?) hojar har ju formgjutna slangar. Svårt att bocka "rak" slang, såväl konventionell som stålomspunnen, i dessa dimensioner till samma former utan att den kinkar sig.
Det är också något jag haft i åtanke. Men jag tänkte att på dom flesta bilar har dom samma problem med formgjutna slangar och där går det byta till stålomspunnet i dom flesta fall. Så helt omöjligt borde det inte vara.

Ska kolla med någon firma så fort plånboken tillåter det.
Någon som kan rekommendera en firma norr om Sthlm ?

Finns en hydralfirma vid Arbetarskyddstyrelsen dvs vid starten på "Mälaren runt" som skulle kunna fixa det. Bekanta har fixat stålomspunnet hos dem till aphängarstyren på HD m m. Tror de heter Hydralteknik eller nåt åt det hållet.

Wiseguy skrev:
Någon som kan rekommendera en firma norr om Sthlm?
NBM Hydraulic.
Dom ligger ju för visso närmare Kungsholmen än Sigtuna men de är i alla fall norr om "stan" :)

Det finns stålspunna strumpor att kränga på i olika storlekar ,sedan kan man köpa eloxerade fuskkopplingar med slangklämma i.Så har jag gjort på min hoj.Enkelt snyggt och hyffsat billigt.Finns en firma i stockholm som heter roadster bil som har detta.NBM hydraulics har också detta i sitt sortiment.
Skickar med en bild.

Bifogat

• Kylarslang liten.JPG
    Kylarslang liten.JPG
    57.9 KB · Visningar: 209
zx skrev:
Det finns stålspunna strumpor att kränga på i olika storlekar ,sedan kan man köpa eloxerade fuskkopplingar med slangklämma i.
Det skulle iofs funka eftersom den enda possitiva effekten med "riktigt" stålomspunnet är ju just utseendet.

Får ta och kolla upp det där nästa vecka.

Snälla satsa inte på sånt där överdrag det e bara för posigt... bättre att köra med std slang.. ser bättre ut o funkar säkert bättre oxå.... om man däremot byter mot riktig stålspunnen så e det en helt annan grej... (min åsikt iaf)

Att stålomspunna broms slangar bara används för utreendets skull stämmer nog inte riktigt!!

Stålomspunna BROMSSLANGAR har jag blivit lärd att man använder för att
slippa få en pulserande bromsverkan.Vanliga slangar flexar mera och man får då en sämre känsla i broms handtaget.

Om detta är helt fel så rätta mig gärna.
Skulle tro att roadracing killarna har ganska bra koll på det här

1000R skrev:
Att stålomspunna broms slangar bara används för utreendets skull stämmer nog inte riktigt!!
Stålomspunna BROMSSLANGAR har jag blivit lärd att man använder för att
slippa få en pulserande bromsverkan.Vanliga slangar flexar mera och man får då en sämre känsla i broms handtaget.

Fördelen med stålomspunna bromsslangarna var det nog ingen som ifrågasatte.
Diskussionen gällde stålomspunna kylarslangar. :)

öööö vad det??? :(
Jag som tyckte jag var duktig :huvet

Nu vet ju alla varför man ska ha sålomspunna broms slangar iallafall :tummenupp :D

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats