Stålomspunna bromsslangar

Jag behöver helt klart nya slangar på min hoj, ska jag då köpa stålomsunna eller vanliga? Om det inte är så stor skillnad kan jag tänka mig vanliga, var kan jag få tag i såna billigt?

oscar skrev:
Eftersom Mytoman_750RRRRRRRRRRR hellre påpekar att du Kay är dum huvudet än svarar på frågan, så får väl jag göra det istället! ¨Stoppie¨ säger vi här hemma och ¨endo¨ säger man ¨over there¨!

-Tack.

Mavve..... :7peta

oscar skrev:
Eftersom Mytoman_750RRRRRRRRRRR hellre påpekar att du Kay är dum huvudet än svarar på frågan, så får väl jag göra det istället! ¨Stoppie¨ säger vi här hemma och ¨endo¨ säger man ¨over there¨!

Jag vet inte men "endo" säger väl man i Australien dvs "Down under". Och "Over there" säger man väl "stoppie". Fast jag kan ha fel...
Fast knappast mer fel är gröngölingen.

jag har ne äldre hoj (-92) böt broms vätskan bara det hjälpte en hel del
hadde bytt skivor&belägg ca:50mil innan

Jag behöver nya bromsslangar, men tycker inte att jag måste ha stålomspunna, men det är ju, om inte annat ganska coolt. Är det stor skillnad i pris, vad ska jag köpa? Hittar inte annat än stålomspunna satser på nätet tycker jag..?

Nu blev det stålomspunna i alla fall. Fick betala 1145 för 3 slangar (bara till frambroms alltså) på Hydraul Syd i Göteborg. Inte jättebilligt, men säkert billigare å bättre än att köpa original. Snygga e dom dessutom! :)
Nu ska jag bara se över bromsoken och byta padsen oxo!

Lyfter upp tråden igen. Jag funderar starkt på att byta till stålomspunna bromsslangar då jag tror att mina bromsar ska kunna bli bättre än vad dom är. Vet ni någon sida som säljer stålomspunna slangar till min hoj? Ungefärligt pris? Jag har bytt belägg, luftat systemet, men jag har inte riktigt blivit belåten av resultatet. Kan tillexempel inte göra en stoppie...Funderar på om jag kan ha fått luft i systemet ändå, trots att jag vart noga med att inte få det. Har ni några tips som ni använder er utav när ni luftar era bromssystem?

Last edited:
K-Micke skrev:
Enbart byte av slang ger inte bättre bromsverkan, endast känslan påverkas eftersom det blir stummare känsla. Testa EBC's sintrade HH-belägg.

Men jag funderar på om inte slangen kan blivit uttöjd, den är säkert inte bytt en enda gång under dom elva åren mc:n har använts. Då borde la ett byte av slang påverka bromsverkan? Köpte nya orginal belägg förra säsongen, så det e väl tvek om jag vill köpa nya denna också. Om det inte blir någon jättestor skillnad. Vad ligger dom på prismässigt?

K-Micke skrev:
Ok, då är det nog dags att byta slang. Du har väl tvåkolvsok och enkelskiva? Jag bytte på en DR650 till EBC HH belägg och då blev det märkbart bättre. Jag minns inte vad dom kostade men typ 250-300 spänn för ett par tror jag. Kolla i katalogen och sök på din modell:

http://www.ebcbrakes.com/Assets/2003eurobikecat.pdf

Jo, jag tror oxå att det kan vara dax :tungan Ok, är dom inte dyrare än så kanske man skulle kapat ett par såna. Är double H alltså dom bästa? Får höra med bike i trollhättan om dom kan ta in såna.

EDIT: Jepp, jag har tvåkolvsok o enkelskiva.

Last edited:
K-Micke skrev:
Just det FA256HH heter dom till din hoj, de verkar inte finnas i MX-S compound.

Ok, ska höra med min lokala åf o se om dom kan ta in dom :) Tack för hjälpen! :banana

Poffer! Fyll bromssystemet nedifrån genom nippeln på bromsoket. Men du kanske redan gör på det viset. Jag använder en spruta av av sjukhus modell med en slang på. Går även att använda den för att suga ut vätska eller luft.

Last edited:
använder bara ordet endo när jag o en polare e ute o tixar med bmx...men sant over there

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park