Stålomspunna bromsslangar?

WASP skrev:
Jag som trodde det det var bromsvätskan som uppförde sig konstigt när den blev varm :rodnar , sicken järnkoll man har...
Upplevde exakt samma sak under banåkning, då blir det nog till o byta i vinter, för jag antar att du har koll på det här Bingo! :)
För en gångs skull kan jag faktiskt säga att jag har koll. Yippie! :rock Fadingen på gixxrar ur den generation vi har beror på bromsslangarna. Det blir en jäkla skillnad, på bana, när man byter. Byt, det är väl investerade pengar. :tummenupp

Bingo skrev:
De flexar även på helt nya bågar när bromsvätskan blir varm. Bromsarna fadade rejält (bromsgreppet gick hela vägen till styränden) när jag körde bana med min GSXR-600 och originalslangar. Fadingen förvann helt när jag bytte till stålomspunnet. På gata märkte jag ingen skillnad.

Bytte också till goodridge stålomspunnet på min GSX-R600 2001. Kände mig lite tvungen när jag dragit in bromshandtaget till styret på första banåkningen.

Bytte och... märkte ingen skillnad alls... Tillsammans med TRE-koppling (JSD, G-Pack, Ivan's motståndshack...) den mest överhypade grejen någonsin.

Förmodligen skulle alla (utom de värsta rejserputtarna) känna samma "framsteg" om dom bara bytte bromsvätska eller luftade vart 4:e år.

Varför bottnade mitt bromshadtag då och blev det bättre sedan? - Det bottnade för att jag är långsam och feg och bromsar för mycket plus att Suzukis bromsar på GSX-R600 -01 är skitusla. Dom går inte att rädda, det är bara att acceptera.

Vill man ha "coola" grejor, visst köp stålomspunnet, annars byt bromsvätska och lufta och lägg pengarna på belägg eller så köper man en Ducce där stålomspunnet är original (men det är ju Brembo också ;-)

Ericsson skrev:
Bytte också till goodridge stålomspunnet på min GSX-R600 2001. Kände mig lite tvungen när jag dragit in bromshandtaget till styret på första banåkningen.

Bytte och... märkte ingen skillnad alls... Tillsammans med TRE-koppling (JSD, G-Pack, Ivan's motståndshack...) den mest överhypade grejen någonsin.

Förmodligen skulle alla (utom de värsta rejserputtarna) känna samma "framsteg" om dom bara bytte bromsvätska eller luftade vart 4:e år.

Varför bottnade mitt bromshadtag då och blev det bättre sedan? - Det bottnade för att jag är långsam och feg och bromsar för mycket plus att Suzukis bromsar på GSX-R600 -01 är skitusla. Dom går inte att rädda, det är bara att acceptera.

Vill man ha "coola" grejor, visst köp stålomspunnet, annars byt bromsvätska och lufta och lägg pengarna på belägg eller så köper man en Ducce där stålomspunnet är original (men det är ju Brembo också ;-)

Och de har ju jävlar i mig vett att ta betalt för det också, Italienarna.

Det är klart att jag (och en del andra, antar jag) bytt bromsvätska samtidigt med slangarna. Men eftersom känslan blivit bättre även i kallt tillstånd så tror jag det mesta beror på slangarna. Fast, som sagt, är orginalslangar bra så kanske det inte märks nån skillnad.
/u

Jag bytte på min mindre än ett år gamla SV för två veckor sen.
Ärligt talat så kunde jag inte känna någon större skillnad direkt efter bytet.

Dock så TROR jag att det är bättre, speciellt på bana.
Jag körde bana bara några dagar efter bytet och det kändes.. Förträffligt.
Nu hade jag ju inte kört bana innan bytet så jag har inget att jämföra med.

Jag tror att det gör störst skillnad om man byter på en mer än 5 år gammal hoj. ÄVEN om man har bytt bromsvätska kontinuerligt.
Men det som gör mest är väl självklart att man byter vätskan en gång om året, minst.

//Anders.

Bingo skrev:
De flexar även på helt nya bågar när bromsvätskan blir varm. Bromsarna fadade rejält (bromsgreppet gick hela vägen till styränden) när jag körde bana med min GSXR-600 och originalslangar. Fadingen förvann helt när jag bytte till stålomspunnet. På gata märkte jag ingen skillnad.

På min hoj flexar de även på gata när de har kommit upp i lite temperatur. På bana blir de ju rejält varma o flexar en hel del faktiskt. Det låter som att jag borde byta till stålomspunnet då.

Vilket märke köpte du Bingo? Är du nöjd med dom?

WASP: Du har aldrig sagt att dina bromsar flexade när vi åkte bana. Känns det mycket?

Skäggis skrev:
På min hoj flexar de även på gata när de har kommit upp i lite temperatur. På bana blir de ju rejält varma o flexar en hel del faktiskt. Det låter som att jag borde byta till stålomspunnet då.

Vilket märke köpte du Bingo? Är du nöjd med dom?

WASP: Du har aldrig sagt att dina bromsar flexade när vi åkte bana. Känns det mycket?
Jo, rätt mycket, inte riktigt inne vid handtaget men lite för mycket för att det skulle kännas bra...

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back