Stålomspunna bromsslangar i race eller originalsetup????

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ska köpa stålomspunna bromsslangar fram.
De finns i Race och original set up.

Vad är egentligen vitsen med de olika?
Märker en långsam förare som jag någon skillnad vid gatkörning?

Race
racing-line-brakelines.jpg

Original
ppiggyback-line-brakelines.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Racevarianten är att föredra. Nej du märker ingen skillnad mer än att det blir lättare att lufta.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Gatvarianten får inte användas i race för att framskärmen skulle kunna lossna och kan då slita med sig bromsslangarna, fick jag lära mig av en besiktningsman en gång för länge sedan. Gatvarianten är att föredra om man har trångt mot kåpa från bromspumpen vid fullt styrutslag. (För att man då får ca. 1cm kortare banjobult) Men det gäller ju då med standardkåpor som man kanske inte vill repa sönder på insidan.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Får man en luftblåsa i toppen av det uppochnedvända U't, då lär man ha snabb högerhand och/eller använda speedbleader för att bli av med den...
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Lånar tråden och frågar Boris Jr, i race utförandet så går ju en bromsslang till varje ok som i sin tur har en luftnippel var.
Luftar man först ena sidan och sedan den andra?
Mitt system ser precis likadant ut och jag tänkte byta bromsvätska på detta sätt.

1. Öppna bromsvätske-behållare och sug ur vätskan med en spruta. låter lite lite vara kvar så att inte öppningen till slangen blir blottad.
2. Täck hoj med ngt gammal lakan. Typ.
3. Koppla genomskinlig slang till nippel på ena bromsoket.
4. Fyll på med ny och fräsch olja.
5. Öppna ena okets nippel och pumpa försiktigt tills jag ser "ny" bromsvätska i slangen. Håller koll på att bromsvätskebehållaren aldrig blir tom.
6. Repetera steg 3-5 för det andra oket.
7. Stäng bromsvätskebehållare och sätt ett spännband på bromsen under natten för att alla luftbubblor ska gå upp i behållaren.

Kommer detta att fungera eller missar jag ngt steg?
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Bump och det behöver inte vara Boris Jr som svarar.
Bara ngn kunnig i ämnet....:fakta

Lånar tråden och frågar Boris Jr, i race utförandet så går ju en bromsslang till varje ok som i sin tur har en luftnippel var.
Luftar man först ena sidan och sedan den andra?
Mitt system ser precis likadant ut och jag tänkte byta bromsvätska på detta sätt.

1. Öppna bromsvätske-behållare och sug ur vätskan med en spruta. låter lite lite vara kvar så att inte öppningen till slangen blir blottad.
2. Täck hoj med ngt gammal lakan. Typ.
3. Koppla genomskinlig slang till nippel på ena bromsoket.
4. Fyll på med ny och fräsch olja.
5. Öppna ena okets nippel och pumpa försiktigt tills jag ser "ny" bromsvätska i slangen. Håller koll på att bromsvätskebehållaren aldrig blir tom.
6. Repetera steg 3-5 för det andra oket.
7. Stäng bromsvätskebehållare och sätt ett spännband på bromsen under natten för att alla luftbubblor ska gå upp i behållaren.

Kommer detta att fungera eller missar jag ngt steg?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Töm hela skiten.
Ta en ny spruta fylld med ny vätska, koppla på den vid bromsoket o spruta på.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Mjoo men riskerar man inte då att få lufta systemet till förbannelse utan att lyckas?
Iaf för mig som lekman som aldrig gjort ngn liknande operation innan?

Töm hela skiten.
Ta en ny spruta fylld med ny vätska, koppla på den vid bromsoket o spruta på.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Mjoo men riskerar man inte då att få lufta systemet till förbannelse utan att lyckas?
Iaf för mig som lekman som aldrig gjort ngn liknande operation innan?

Om du sprutar upp vätskan nerifrån så tvingar du ju ur luften uppåt den naturliga vägen direkt.
 

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Ort
norrtälje
Hoj
ZX 10 2010
Du kan inte ha ett spännband på handtaget, då har du tryck i systemet
och ev luftbubbla kan inte stiga uppåt. Men som någon tidigare sa
töm hela systemet och fyll på nerifrån med en spruta.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Ok, jag tänkte efter att jag fyllt systemet och är klar med allt och sätta "tryck" över natten.
Men det kanske är helt fel tänkt... ?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top