Stålomspunna bromsslangar i race eller originalsetup????

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ska köpa stålomspunna bromsslangar fram.
De finns i Race och original set up.

Vad är egentligen vitsen med de olika?
Märker en långsam förare som jag någon skillnad vid gatkörning?

Race
racing-line-brakelines.jpg

Original
ppiggyback-line-brakelines.jpg
 
Racevarianten är att föredra. Nej du märker ingen skillnad mer än att det blir lättare att lufta.
 
Gatvarianten får inte användas i race för att framskärmen skulle kunna lossna och kan då slita med sig bromsslangarna, fick jag lära mig av en besiktningsman en gång för länge sedan. Gatvarianten är att föredra om man har trångt mot kåpa från bromspumpen vid fullt styrutslag. (För att man då får ca. 1cm kortare banjobult) Men det gäller ju då med standardkåpor som man kanske inte vill repa sönder på insidan.
 
Last edited:
Får man en luftblåsa i toppen av det uppochnedvända U't, då lär man ha snabb högerhand och/eller använda speedbleader för att bli av med den...
 
Lånar tråden och frågar Boris Jr, i race utförandet så går ju en bromsslang till varje ok som i sin tur har en luftnippel var.
Luftar man först ena sidan och sedan den andra?
Mitt system ser precis likadant ut och jag tänkte byta bromsvätska på detta sätt.

1. Öppna bromsvätske-behållare och sug ur vätskan med en spruta. låter lite lite vara kvar så att inte öppningen till slangen blir blottad.
2. Täck hoj med ngt gammal lakan. Typ.
3. Koppla genomskinlig slang till nippel på ena bromsoket.
4. Fyll på med ny och fräsch olja.
5. Öppna ena okets nippel och pumpa försiktigt tills jag ser "ny" bromsvätska i slangen. Håller koll på att bromsvätskebehållaren aldrig blir tom.
6. Repetera steg 3-5 för det andra oket.
7. Stäng bromsvätskebehållare och sätt ett spännband på bromsen under natten för att alla luftbubblor ska gå upp i behållaren.

Kommer detta att fungera eller missar jag ngt steg?
 
Bump och det behöver inte vara Boris Jr som svarar.
Bara ngn kunnig i ämnet....:fakta

Lånar tråden och frågar Boris Jr, i race utförandet så går ju en bromsslang till varje ok som i sin tur har en luftnippel var.
Luftar man först ena sidan och sedan den andra?
Mitt system ser precis likadant ut och jag tänkte byta bromsvätska på detta sätt.

1. Öppna bromsvätske-behållare och sug ur vätskan med en spruta. låter lite lite vara kvar så att inte öppningen till slangen blir blottad.
2. Täck hoj med ngt gammal lakan. Typ.
3. Koppla genomskinlig slang till nippel på ena bromsoket.
4. Fyll på med ny och fräsch olja.
5. Öppna ena okets nippel och pumpa försiktigt tills jag ser "ny" bromsvätska i slangen. Håller koll på att bromsvätskebehållaren aldrig blir tom.
6. Repetera steg 3-5 för det andra oket.
7. Stäng bromsvätskebehållare och sätt ett spännband på bromsen under natten för att alla luftbubblor ska gå upp i behållaren.

Kommer detta att fungera eller missar jag ngt steg?
 
Töm hela skiten.
Ta en ny spruta fylld med ny vätska, koppla på den vid bromsoket o spruta på.
 
Mjoo men riskerar man inte då att få lufta systemet till förbannelse utan att lyckas?
Iaf för mig som lekman som aldrig gjort ngn liknande operation innan?

Om du sprutar upp vätskan nerifrån så tvingar du ju ur luften uppåt den naturliga vägen direkt.
 
Du kan inte ha ett spännband på handtaget, då har du tryck i systemet
och ev luftbubbla kan inte stiga uppåt. Men som någon tidigare sa
töm hela systemet och fyll på nerifrån med en spruta.
 
Ok, jag tänkte efter att jag fyllt systemet och är klar med allt och sätta "tryck" över natten.
Men det kanske är helt fel tänkt... ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top