stålluftfilter eller vad det heter...

ohoj

King Diamond
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
bt1100 bulldog
hej,tänkte utnyttja ert oerhörda kunnande en stund....blir det mer effekt på min hoj om jag bara sätter på ett koniskt stålluftfilter typ de som finns på biltema när allt annat är orginal? (den har förgasare).tacksam för svar:tummenupp

Nej, du kommer inte att få ökad effekt med "KN filter-replikor" Inte med orginal KN-filter heller. Du kommer tämligen säkert att få mindre effekt även om du betyckar den optimalt.
Luftburken som sitter orginal är gjord på så vis att cylindrarna hjälper varandra att suga in luft i motorn. Vilket den inte kommer att göra om du tar bort luftburken.

Ett fåtal hojar har så dålig luftburk att det går på ett ut att montera sådana luftfilter. Att du har en sådan, är ganska liten.

Mats

Om din hoj är original så ändra inget med insuget - kommer endast gå sämre då.
Om du monterar öppnare avgassystem KAN det vara ide att ser över luftburken, men ofta är det en bra konstruktion på den så att det inte behövs. Möjligen ett "highflow" ersättningsfiler som du ersätter original filtret med.
I samband med att man gör sånna ändringar MÅSTE man justera förgasarna, helst i bänk för bästa resultat.

okej tack för svaren,då slipper jag fundera på de mera,tack tack:tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...