Ståldrev eller Aludrev

Sören skrev:
En något spydig replik på något som bara var en stackars amatörs tanke. Jag ber så mycket om ursäkt vad gäller min totala okunskap och lovar att läsa på några hyllmetrar innan jag yttrar mig nästa gång.

Men om nu dessa aludrev är det näst hårdaste efter diamant, hur kan det då komma sig att så många säger att de slits ut fortare än ståldrev???
Hej. Jag har kört med ett aluminiumdrev hela säsongen, och jag har turbo på min busa. Det verkar hålla fint.

Al-drev

Sören skrev:
En något spydig replik på något som bara var en stackars amatörs tanke. Jag ber så mycket om ursäkt vad gäller min totala okunskap och lovar att läsa på några hyllmetrar innan jag yttrar mig nästa gång.

Men om nu dessa aludrev är det näst hårdaste efter diamant, hur kan det då komma sig att så många säger att de slits ut fortare än ståldrev???

Det var inte meningen att vara spydig. Jag ber om ursäkt. Jag tror att Al-drevens kuggar utsätts för större kraft än de tål, och då spelar kanske inte ytbeläggningens hårdhet så stor roll.
Ett utslitet drev brukar ha "böjda kuggar" vilket kanske beror på att grundmaterialet har blivit utmattat. Detta gäller också ståldrev.

Klazze skrev:
Det var inte meningen att vara spydig. Jag ber om ursäkt. Jag tror att Al-drevens kuggar utsätts för större kraft än de tål, och då spelar kanske inte ytbeläggningens hårdhet så stor roll.
Ett utslitet drev brukar ha "böjda kuggar" vilket kanske beror på att grundmaterialet har blivit utmattat. Detta gäller också ståldrev.

Oki :)

Men är det verkligen så att aludreven bara har en ythärdning?
Är det inte solid härdning?
Resultatet borde annars bli att så fort ythärdningen är genomsliten så äts drevet upp illa kvickt.

Al-drev

Sören skrev:
Oki :)

Men är det verkligen så att aludreven bara har en ythärdning?
Är det inte solid härdning?
Resultatet borde annars bli att så fort ythärdningen är genomsliten så äts drevet upp illa kvickt.

Jag jobbar med härdbara Al-legeringar:
Dreven är gjorda i en legering som är härdbar, i bästa fall "EN AW-7075-T6".
T6 står för "varmåldrat tillstånd" vilket ger högsta sträck & brottgräns. Hårdheten är dock inte lika hög som för stål. Med hårdanodisering erhålles ett skikt som är mycket nötningsbeständigt. Om materialet i sig inte klarar påfrestningen så hjälper ingen ytbehandling. Om ytbehandlingen nöts ut är drevet skrot. /Klazze

Sören skrev:

Visst tyngre än aning men vafan en burgare model mega i föraren betyder samma sak..Nä fan köp en uppsättning superdrive drev och kedja från tex www.addemoto.se och ha ett drivpak som håller mellan 3000-5000 med rätt smörja på.
inte på ngt vis sponsrad eller så bara intresserad då mina härdade banracing alu drev blir framåtlutade mycket mycket snabbt..
MVH Pär

Borsiin JR skrev:
Om det är kvalitetsdrev vi talar så håller ett ståldrev längre än ett alu dock väger alu betydligt mindre
nja det har du rätt i men det kan inte vara många gram's skillnad :tummenupp

Renga skrev:
Man kan ju banta ett par kilo också... he he

Helt klart det bästa trimmet, alla kategorier. Roligare att byta kamaxlar dock...

Stål funkar alldeles utmärkt för gatåka. Bana/ban-wannabe kör med alu för viktens skull. Alu är snällare mot kedjan också.
Pris vs prestanda vinner stålet.

haha , lovar att det inte har nån märkbar skillnad! :)

Hoztic skrev:
Nog är det skillnad, järn har en densitet på 7,78, alu har 2,7, så ett järndrev är ju nästan 3 ggr så tungt! Sen kanske det inte är så att man ramlar av hojen när man accar första gången efter bytet, men ska man jaga tiondelar så!

flugan skrev:
Ska beställa drivpaket till en Aprilia Falco. Det går att välja mellan ståldrev och aludrev. Vilket brukar det vara orginal? Är det sämre uthållighet i aludrevet?

Köpte ett ståldrev (ämne)44T bak +525 kedja och ett 15T fram.
Planade, svarvade och borrade bakdrevet och monterade på hela drivpaketet.
Vilken skillnad i jämförelse med original 16/41.
Falcon fick en helt annan karaktär.
Nu är det enkelt att göra Powerwheelies.
Är en ganska lätt kille på en chippad hoj. Så vikten på drevet är
inget jag bryr mig i.

Köp STÅL!!!!!!!

Ståldrevet är tyngre JA...men det är ju försumbart. även om det är 3ggr tyngre så är det fortfarande så liten vikt och rotationströghetsmomentet blir ju jävligt litet eftersom radien är så liten. Jämför man vikten på däck+fälg+ståldrev vs däck+fälg+aludrev e ju skillnaden fan noll. Dessutom är ju rotationshastigheten förhållandevis liten med. Jag vågar påstå att man ska nog ha ett mätinstrument som kostar bra många hundratusen innan man kan mäta upp den lilla pytte skillnaden.

Blir däremot lite förvånad att man belägger så mjuka material som aluminium (även om det är härdat alu) med såpass hårda beläggningar. Det brukar bli som att lägga en glasruta i en sandlåda och sedan ställa sig på den. Är bäraren(sanden) för mjuk så spelar beläggningens(glaset) hårdhet ingen roll.

Men men det är väl nån som tänkt ut det.

Sen är inte Aluminiumoxid det näst hådraste materialet. Det finns någon slags nitrid som ligger där emellan diamant och aluminiumoxid :) Om jag nu kommer ihåg rätt.

Sen var det ju nån som påstod att aludrev borde göra att kedjan(stål) nöts mindre. Det köper jag. Borde ju vara så.

Det var ngon som sa att härdade alustål är hårdare än vanligt stål...nja nu har jag inte siffrorna i huvet men det ligger nog där i krokarna. Nu e jag inte så insatt i hojgrejjor men nog fan borde väl även ståldreven vara härdade?. Åtminstånde borde det ju vara något kolstål å inget vanligt surt svenne stål???

/fundersam

Gulleplutt skrev:
Jag vågar påstå att man ska nog ha ett mätinstrument som kostar bra många hundratusen innan man kan mäta upp den lilla pytte skillnaden.
Man behöver inga dyra instrument, det räcker med papper och penna för att räkna ut det. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra