Stål vs Nikasil

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Nicasilen i min KTM 520 är rejält repig och ful. Jag fick ett tips om att byta foder till ett stålfoder för att kunna köra med 97mm kolv (istället för org 95mm).
Kommer kolven att nötas ner snabbare?
Eller är det kolven som nöter ner fodret först?

Last edited:
Tjao, så som jag förstått det så slits fodret ner snabbare.
Nicasyl är ju hårdare, och byter man till ett mjukare foder bör det ju vara det som slits

Leffe skrev:
Nicasilen i min KTM 520 är rejält repig och ful. Jag fick ett tips om att byta foder till ett stålfoder för att kunna köra med 97mm kolv (istället för org 95mm).
Kommer kolven att nötas ner snabbare?
Eller är det kolven som nöter ner fodret först?
Nej kolven kommer att hålla lika bra/dåligt som med nicasilen, fördelar nic är bättre värmeavled,lättare cylle och går att köra tigtare kolvspel, Du förlorar väl 0,897hk He, HE

Om allt är rätt insjusterat så håller nicasil längre. Men fördelen om man sätter in ett stålfoder med tilltagen tjocklek är att det går att borra vid ett senare tillfälle. Om det finns större kolv. Tror nog det blir billigare att sätta in ett foder än en omnicasilning.

Kolla upp vad en nikasil renovering kostar. Det är inte så billigt med stora järnfoder heller. Kanske till och med finns utbytescylinder till den. Till crossar finns det.

Om jag inte har helt fel för mig så kostade nicasil behandling av min cylinder ca 3000:-

Enbart borrning av foder går på 500. Men först ska cyllen borras à 500. Sen tillkommer fodret à 500. Honing à 300. Well... hugget som stucket enligt min mening. Nicasil håller dessutom längre.

Fick betala 1800:- för byte till större foder och honing till nya kolven på xr600.
(Ur m gamla fodret, borra cyllen f nya fodret, montera o borra/hona nya fodret.)
Plus själva fodret alltså. Nya kolven 102 mot gamla 97 mm tror jag, 590 till 654 cc ungefär.
/u

Stålfoder

Fixade allt själv på jobbet blev en smörgåstårta fattigare. Men den går som en klocka kompsänkte och slipade ur insugskanalerna. Hoppas det håller för det jag har den till. Dock dålig passform på urtagen för avgasventiler och så men fick justera lite så gick det med.:tummenupp

Det är ju kolvringarna som ska täta som är de viktiga, och hur dessa slits mot cylinderväggarna.
Kolv är i mjukt material jmf med cylinderväggar iaf, vilket torde ge va som slits snabbast av kolv å cylinder.
Eller?

Vem gör nikacilrenoveringar? Så man kan kolla runt lite!

Man får se upp med vilken typ av kolvringar man har

På hayabusan funkar det INTE alls med stålfoder och orginalringarna

20 mil sen blev det skrot

Vet du vad det är för typ av ringuppsättning original, alltså de som pajade i järnfodret?
Moly plasma coated överst, segjärn (ductile iron) i andra ringen och vanliga kromade tunna ringar plus expander som skrapring?

Eller var det kromade ringar i första och andra spåret? (Gissar på det)

Du körde väl gjut- eller segjärnsfoder? Stålfoder är ju lite väl tätt material på en gathoj :gnissla

Nyfiken

Last edited:
Om allt är rätt insjusterat så håller nicasil längre. Men fördelen om man sätter in ett stålfoder med tilltagen tjocklek är att det går att borra vid ett senare tillfälle. Om det finns större kolv. Tror nog det blir billigare att sätta in ett foder än en omnicasilning.

Tror det är gjutjärnsfoder som TS menar. Stålfoder använder man i tex nitrohojar. För maximal draghållfasthet. Stål är ett så tätt material att det brukar funka dåligt smörjmässigt i en motor för tex gatbruk :va

Last edited:
0246b822-375f-77ca.jpg

Så ser min främre cylinder ut på avgassidan.....

0246b822-375f-77ca.jpg

Så ser min främre cylinder ut på avgassidan.....

Borra och ny nicasil. 1060 :tummenupp

Tjao, så som jag förstått det så slits fodret ner snabbare.
Nicasyl är ju hårdare, och byter man till ett mjukare foder bör det ju vara det som slits

Möjligt, i teorin. Men samtidigt verkar järn hålla minst en motorlivslängd och gärna mer. Sliter man ut strålfoder har man haft dålig service :gnissla

Last edited:
En liten fördel med stål är att den del som sticker ner i vevhuset blir formstabilare vid BIGBORE........;)

/J

Detta är en big bore cylinder, så jag vill gärna få den fixad! Därför jag undrar vem som gör detta billigast.....
Sen behöver jag ny kolv också.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...