stå upp och köra - lagligt?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Vad säger farbror blå? Får man stå upp och köra på en motard/offroad på landsväg/i stan?

Varför skulle man inte få det?

Jag kan inte komma på någon bra anledning till varför man inte skulle få det...

/Lucky9

klart lagligt..jag övade stående körning när jag tog mitt körkort, dessutom är stående grundställning när man kör offe:)

Lagligt.

Ingick tidigare i provet för polismotorcyklister.. Har dock ingen aning om varför.

Man tränar balansen, övningarna är tydligen svårare ståendes. Har hört att när de utbildar nya mc-inspektörer så skall de göra uppkörningen även ståendes (krypkörningsbanorna) samt sittandes med skjuts. Men vet ej hur riktigt det påståendet är...
:)

Man tränar balansen, övningarna är tydligen svårare ståendes. Har hört att när de utbildar nya mc-inspektörer så skall de göra uppkörningen även ståendes (krypkörningsbanorna) samt sittandes med skjuts. Men vet ej hur riktigt det påståendet är...
:)

Balansövningar på tvåhjulingar är alltid lättare när man står upp.

Måste vara lagligt. Varför skulle det inte vara det? det finns ju tex inget krav på att båda hjulen måste vara i marken samtidigt när man kör, så nog måste man få stå och köra också. :-)

tänkte det kunde räknas som farligt beteende eller liknande, man kan ju få böter av att wheela men det är väl ingen lag som säger att man måste ha båda hjulen i backen?

ne men vårdslöshet i trafik;)

Det är upp till polisman på plats att avgöra om det är vårdslöshet eller inte. Man får alltså åka på ett hjul, fram eller bak. Men vad är oddsen att det inte klassas som vårdslöshet om farbrorblå står där och ser på? :-)

vad är oddsen att farbror blå avgör att stående körning anses som vårdslöshet i trafik?
Verkar inte vara nån som haft problem med det iaf =)

Det är upp till polisman på plats att avgöra om det är vårdslöshet eller inte. Man får alltså åka på ett hjul, fram eller bak. Men vad är oddsen att det inte klassas som vårdslöshet om farbrorblå står där och ser på? :-)

Är nästan säker på att man måste ha båda hjulen (om inte annars så är de iaf en oskriven lag) i backen pga man ska ju kunna "göra en säker inbromsning" om bilen framför panikbromsar vilket man inte hinner om man kör på bakan, förvånar mig dock att det (tydligen) är lagligt att köra ståendes eftersom jag inte tror att 90-bromsningen på uppkörningen blir nå mycket bättre ståendes.

Man får väll inte böter om polisen ser dig ståendes (på fotpinnarna) men en tillsägelse säkert...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT