Stänklappen?

• Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Behöver man inte ha stänklapp bak längre?

Jag satt och läste igenom gamla trådar inför kommande besiktning, och hittade i en tråd att man inte längre behövde den oerhört fula stänklappen bak på hojen.

Är det någon som vet hur det ligger till, något mått, eller är det fritt fram så länge man har reflex baktill?

Exackt :tungan , stänkläppen behövs inte.
MEN, reflexen behövs och den sitter oftast monterade på "läppen" när hojen är ny.
Glöm inte att skruva dit en reflex ifall din hoj saknar en.

/Nitrous

Du behöver inte ha en stänklappen, nej.
Däremot så får du inte ha skylten i hjulhust, då den synns för dåligt.

Tack, då återkommer jag efter ett besök i garaget....

Finns det någon maxhöjd på hur högt reflexen får sitta då?

Skyltbelysning med :mattias

Jorå, orginal baklyse med skyltbelysning sitter på, dessutom en gigantisk hemmabyggd stänklapp med reflex.
Hojen är nu så ful så att INGEN vill ligga bakom, vilket ju kan vara en fördel :D

Jag funderade närmast på om jag kunde slita bort hemmabygget innan besiktningen, det enda som händer är att reflexen hamnar precis under skylten, men vid närmare eftertanke har jag ju läst om flera som har gjort precis så, så det borde ju funka.

Jorå, orginal baklyse med skyltbelysning sitter på, dessutom en gigantisk hemmabyggd stänklapp med reflex.
Hojen är nu så ful så att INGEN vill ligga bakom, vilket ju kan vara en fördel :D

Jag funderade närmast på om jag kunde slita bort hemmabygget innan besiktningen, det enda som händer är att reflexen hamnar precis under skylten, men vid närmare eftertanke har jag ju läst om flera som har gjort precis så, så det borde ju funka.

Funkar alldeles utmärkt att göra så!:tummenupp

Bara att slita bort, minns att jag besiktade med ett sånt där hiskeligt aktersegel på en hoj för några år sedan, t.o.m. besiktningsfarbrorn tyckte synd om mig och påpekade att jag faktiskt inte behövde ha kvar den. Reflexen placerades sedemera precis under skylten.

/perris

Bara att slita bort, minns att jag besiktade med ett sånt där hiskeligt aktersegel på en hoj för några år sedan, t.o.m. besiktningsfarbrorn tyckte synd om mig och påpekade att jag faktiskt inte behövde ha kvar den. Reflexen placerades sedemera precis under skylten.

/perris

Jag kan uppdatera med att jag lät flärpen sitta kvar.
När jag vaknade på morgonen var det vitt ute, ett tjockt lager snö hade lagt sig under natten :huvet
Jag åkte på jobbet och tänkte ringa därifrån och avboka, men vid 11 tiden såg det bara ut att vara blött ute, så jag åkte hem och hämtade mc'n.
På väg till besiktningen började det om att snöa ymnigt :huvet
Jag kom dit tio minuter i förväg, utan missöden.
När jag kom dit visade det sig vara en jäkla kö utanför, tydligen hade dom personalbrist, så jag fick vänta i ytterligare en halvtimme på min tur.

När jag väl fick komma in uppskattade jag att det fanns kaffe :tummenupp

Efter en lång och grundlig besiktning fick jag bara en muntlig anmärkning till att det saknades en låssprint på muttern på framaxeln.
Nu är det förvisso en låsmutter, men sprinten sitter där numera ändå.

Hemfärden blev däremot en pers, då snön hade börjat lägga på asfalten, men på troget moppefuckomaner (en fot i backen i alla kurvor) så tog jag mig hem också.

(EDIT) Varför möter man alla man känner när man gör något korkat?
Jag mötte minst fem stycken som sedan hörde av sig och undrade om jag hade tänkt komma ut officiellt med att jag inte är klok.

Last edited:
Jag kan uppdatera med att jag lät flärpen sitta kvar.
När jag vaknade på morgonen var det vitt ute, ett tjockt lager snö hade lagt sig under natten :huvet
Jag åkte på jobbet och tänkte ringa därifrån och avboka, men vid 11 tiden såg det bara ut att vara blött ute, så jag åkte hem och hämtade mc'n.
På väg till besiktningen började det om att snöa ymnigt :huvet
Jag kom dit tio minuter i förväg, utan missöden.
När jag kom dit visade det sig vara en jäkla kö utanför, tydligen hade dom personalbrist, så jag fick vänta i ytterligare en halvtimme på min tur.

När jag väl fick komma in uppskattade jag att det fanns kaffe :tummenupp

Efter en lång och grundlig besiktning fick jag bara en muntlig anmärkning till att det saknades en låssprint på muttern på framaxeln.
Nu är det förvisso en låsmutter, men sprinten sitter där numera ändå.

Hemfärden blev däremot en pers, då snön hade börjat lägga på asfalten, men på troget moppefuckomaner (en fot i backen i alla kurvor) så tog jag mig hem också.

(EDIT) Varför möter man alla man känner när man gör något korkat?
Jag mötte minst fem stycken som sedan hörde av sig och undrade om jag hade tänkt komma ut officiellt med att jag inte är klok.

Är det snö i Ume nu? Här är det ca 20°C :tungan

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back