Stäng av datorn

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
kör med win2kpro
När jag stänger av datorn så kommer det upp en ruta "nu kan du stänga av datorn" sen måste jag stänga av den på powerknappen.
Kan man slippa detta så att datorn stänger ner sig utan att denna rutan kommer upp?

på min andra dator med winxppro
när jag väljer att stänga av datorn så startar den om.
Jag vill juh att den ska stängas av.
Jag måste alltså vänta till svartskärm och hålla in powerknappen i 3sek för att den ska stängas av .......

Det beror på. Hur pass ny är datorn med Windows 2000?
Om den är väldigt gammal och har ett nätaggregatet av typ AT, så fanns överhuvudtaget inte den funktionen. Om den däremot är lite nyare och har ett nätaggregat av typ ATX så finns den funktionen. Isåfall är det troligtvis drivrutinsproblem.

Det finns en inställning i kontrollpanelen->energialternativ för detta. Kommer inte ihåg vad den heter bara. Det är en kryssruta som ska kryssas i. Av okänd anledning är inte denna alltid aktiverad som default i win2k.

zike skrev:
Det beror på. Hur pass ny är datorn med Windows 2000?
Om den är väldigt gammal och har ett nätaggregatet av typ AT, så fanns överhuvudtaget inte den funktionen. Om den däremot är lite nyare och har ett nätaggregat av typ ATX så finns den funktionen. Isåfall är det troligtvis drivrutinsproblem.
den är lite äldre. jag ska kolla vad det är för nätaggregat. om det är ett atx vilken drivrutin ska jag kolla på?

Mr K skrev:
den är lite äldre. jag ska kolla vad det är för nätaggregat. om det är ett atx vilken drivrutin ska jag kolla på?

Om du har Pentium II eller nyare så är det säkerligen ATX. De kom typ 1995-1997 eller så.

Skalman skrev:
Det finns en inställning i kontrollpanelen->energialternativ för detta. Kommer inte ihåg vad den heter bara. Det är en kryssruta som ska kryssas i. Av okänd anledning är inte denna alltid aktiverad som default i win2k.
finns inget där ........

Mr K skrev:
finns inget där ........

Jodå, den ska finnas.... Har gjort det flera gånger. brb ska se om jag kan googla fram nåt.

Ta en skärmdump på "energialternativ" kanske? så kanske jag kommer på vad det är kryssrutan ska heta.

APM, ACPI eller API heter den (nästan säker på att det är APM). Har du kollat alla flikar, inklusive "avancerat" och dylikt?

Last edited:
Mer info: http://www.microsoft.com/whdc/archive/apm.mspx

Du kan ha rätt, och det kan vara BIOS som inte stöder det. Saxat ur ovanstående:

Windows 2000 Setup and APM

During installation, Windows 2000 Setup Loader uses values in Biosinfo.inf to determine whether the system is on the AutoEnable APM List or the Disable APM List. Then Setup acts on the system as follows:

AutoEnableAPM value in Biosinfo.inf: Because this system's APM BIOS is known to work with Windows 2000, APM support is installed and enabled automatically.

Disable value in Biosinfo.inf: Because this system's APM BIOS is known to malfunction with Windows 2000, APM support will not be installed. For a system in this category, Windows 2000 provides no user interface option to install or turn on APM.

No value in Biosinfo.inf (neutral; enable by default): This system's BIOS does not appear in Biosinfo.inf; APM support will be installed, but not enabled. The user can turn APM on (or off) using the APM tab of the Control Panel Power applet.

edit: Här står också hur du kan se i registret vilken av ovanstående metoder som använts på just denna datorn. De jag refererade till att ha gjort flera gånger, var de av modell 3 ("no value in...")

Last edited:
Ang. winxp som startar om:

Det låter som om det är något som crashar när den håller på att stängas av, och därför gör en omstart istället. Det finns någon inställning där man kan förhindra winxp att automatiskt starta om vid "kritiska" crasher. Men som vanligt kommer jag just ni inte ihåg var. Brb....

edit: egenskaper för den här datorn -> avancerat -> inställningarknappen i rutan "start och återställning" -> kryssrutan "starta om automatiskt".
Prova att kryssa av den.

Last edited:
Skalman skrev:
APM, ACPI eller API heter den (nästan säker på att det är APM). Har du kollat alla flikar, inklusive "avancerat" och dylikt?
fy fan va bra ...... APM var det .... den skulle vara ikryssad
nu ska jag bara försöka lösa XP-problemet ...... imorron.
Det är på sonens dator och han sover sött nu .....

Skalman skrev:
Ang. winxp som startar om:

Det låter som om det är något som crashar när den håller på att stängas av, och därför gör en omstart istället. Det finns någon inställning där man kan förhindra winxp att automatiskt starta om vid "kritiska" crasher. Men som vanligt kommer jag just ni inte ihåg var. Brb....

edit: egenskaper för den här datorn -> avancerat -> inställningarknappen i rutan "start och återställning" -> kryssrutan "starta om automatiskt".
Prova att kryssa av den.
nu startade den inte om utan det sod ungefär.....
DRIVER_IRQL_NOT_OR_LESS_OR_EQUAL

Mr K skrev:
nu startade den inte om utan det sod ungefär.....
DRIVER_IRQL_NOT_OR_LESS_OR_EQUAL

Då är det denna filen/drivern som crashar. Vad den SKA göra har jag däremot ingen aning om...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard