ständiga religösa hänsyn

Läste den igår. Håller väl med i det stora hela...
Så länge man håller sin religion för sig och samtidigt slipper bli kränkt för sin tro ska det väl funka.

here we go again :tomten

Den kommande "diskussionen" i den här tråden kommer att innhålla följande påståenden:

En ateist (99% av Sporthojsläsare) skrev:
Alla som tror på Gud är korkade och självklart ska vi få håna dem för deras inbicilla tro! (Det är ett fritt land, vi får skriva/säga/rita vad vi vill, fuckers!) De ska dessutom fan hålla sig borta från mig, religion leder ändå bara till våld. Sa jag att de var korkade?

Fundamentalisten skrev:
Ge fan i att håna vår tro, annars hamnar ni i helvetet! Vår religion är en stark del av våra liv och vi vill inte bli hånade för det, lika lite som att en mörkhyad vill bli hånad för sin hudfärg.

Den passivt troende Sven Svensson skrev:
Världen vore en betydligt bättre plats om alla helt enkelt kunde visa hänsyn för varandra. Troende bör ej kunna kräva av ateister att de ska respektera alla de regler de själva valt att underkasta sig, men denna ömsesidiga respekt bör även innebära att de icke-troende inte i onödan provocerar och hånar de religösa. Om det nu blir så att troende tar illa upp av något ateisterna gjort rättfärdigar detta inte våld som "lösning". Hur töntigt det än låter är kärlek och respekt något alla större monoteistiska religioner förespråkar, inte våld och förstörelse.

Jag passar även på att sammanfatta det kommande "diskussions"-klimatet genom att tillägga följande "argument"

- Tror du allvarligt talat på den där smörjan? :lol
- Gud kommer inte att visa ni djävulsdyrkare någon nåd....
- Folck sOm troR påå gudd E dummma i huvet!!!11 :dummer

Så, nu har jag sammanfattat allt som kommer att sägas in den här tråden

Kan bara hålla med om just religionsdelen. Är en sån människa som alltid drar till mig diverse religiösa förespråkare som bara älskar att försöka övertyga mig om att just deras religion är den sanna. Visst kan det vara skoj ibland när man är på lite smått uttråkat och halvdåligt humör att få argumentera om ifall harmageddon kommer få lejon att svälta ihjäl eller kommer dom förvandlas till gräsätare, varför dinosaurerna glömdes bort av guds skrivmaskiner, varför adam och eva ritas med navel och hur vi ska se gud med tanke på evolutionen.
Men, jag kan inte fatta VARFÖR dom vill försöka frälsa mig????
Jag kommer aldrig bli någon gudfruktig människa som vägrar att leva i synd. Jag kommer inte slänga ut alla tv apparater och sluta fira jul och födelsedagar. Jag kommer inte ens av medlidande för mina medmänniskor bära slöja, möjligtvis mask.
Att dessutom tycka att man ska ha vissa privilegier p g a sin religion gör mig rätt grym. Var en som kom till mitt jobb som vikarie och tyckte att hon skulle slippa en viss arbetsuppgift för att hon fastade, men då svarade jag bara att då skulle du sagt till att du inte kan jobba här under fastan. Är man på jobbet sköter man sitt jobb, oavsett religion eller annat, annars tar man semester eller byter jobb.

JoUh skrev:
2500267Så länge man håller sin religion för sig och samtidigt slipper bli kränkt för sin tro ska det väl funka.

Problemet är väl att en del religiösa människor tar allt ifrågasättande, och de absurdaste saker i övrigt, som kränkningar. Accepterar vi att dessa individer inte skall behöva känna sig kränkta så beskär vi allas våran frihet kraftigt. Parallellerna i kolumnen i aftonbladet var intressanta och belysande.

Självklart skall man få publicera karikatyrer av Muhammed, självklart skall man få ställa ut bilder av Jesus i nitar och läder och med blottad snorre, självklart skall man få föra debatt även om religiösa förgrundsgestalter. Detta tycks dock inte längre vara självklart.

Att det sedan är rätt uppenbart att det inte är religiösa hänsyn utan politik som ligger bakom en del av upprördheten är dessutom ganska klart. Det var en del intressanta bilder i tidningarna från "spontana" demonstrationer i den muslimska världen efter påvens uttalanden där demonstranterna var utrustade med mängder av handskrivna skyltar, samtliga med samma handstil, samma budskap och samma rätt knackiga engelska. Det är ibland en regisserad upprördhet, iscensatt av politiska makthavare för deras egna syften. Tillämpar vi till följd av protesterna självcensur spelar vi dessa politiska intrigmakare i händerna och gör alla andra en otjänst.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg