Stämpel i serviceboken

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld, MC-time-out???
Har tänkt att göra allt (eller det mesta) av servicen men är medveten
att en stämpel i serviceboken är bra att ha, tex vid försäljning.

Hur får man en stämpel i boken när man har tänkt att utföra servicen själv?... :confused:

Låta verkstaden gör en mindre grej, kanske...lr...går verkstaden med på att sätta dit stämpel om de bara tex byter bromsvätska... :confused: :confused:

Help me...... :Bugar

Gör en egen stämpel? Känner du ingen på nån verkstad så blire nog lite svårt att få en stämpel.

DonTino skrev:
Hur får man en stämpel i boken när man har tänkt att utföra servicen själv?... :confused:
Servar du själv får du väl stämpla själv. Stämpeln visar bl a att den är servad, när den är servad och vem som har servat.

Men om du absolut vill lura näste köpare så kanske du kan hitta någon oseriös firma som stämplar åt dig, trots att det inte gjort servicen.

DonTino skrev:
Har tänkt att göra allt (eller det mesta) av servicen men är medveten
att en stämpel i serviceboken är bra att ha, tex vid försäljning.

Låta verkstaden gör en mindre grej, kanske...lr...går verkstaden med på att sätta dit stämpel om de bara tex byter bromsvätska... :confused: :confused:

Help me...... :Bugar

http://www.stampelfabriken.se/

Eftersom man har dels börjat ruttna på vilka pengar de tar för service, dels hur dåligt de utför service på verkstäder idag så känns det som att ett fullstämplat servicehäfte förlorar mer och mer relevans förutom för just garantin.

Har garantin gått ut, så gör det själv. Köp verkstadshandbok och följ den slaviskt. Spara alla kvitton på olja/oljefilter etc och häfta fast dem i servicehäftet.

Kan vi inte alla komma överrens om att detta är likvärdigt service på verkstad? :brinnerup Så slipper vi alla betala miljarder för ngt utan substans som "anses/antas" höja andrahandsvärdet...

Jag skulle acceptera fullt ut om ngn kunde visa verkstadshandbok och kvitton på allt samt kunna ge vettiga svar på tekniska frågor, det skulle jag se som likvärdigt service på verkstad.

/J

Bingo skrev:
Men om du absolut vill lura näste köpare så kanske du kan hitta någon oseriös firma som stämplar åt dig, trots att det inte gjort servicen.

Vill absolut inte lura någon utan visa personer verkar ha större förtroende för att verkstäder gör en "bättre" service än en själv.

Jag vet vem jag litar mest på.... :rolleyes:

RG500-Johannes skrev:
Eftersom man har dels börjat ruttna på vilka pengar de tar för service, dels hur dåligt de utför service på verkstäder idag så känns det som att ett fullstämplat servicehäfte förlorar mer och mer relevans förutom för just garantin.

Har garantin gått ut, så gör det själv. Köp verkstadshandbok och följ den slaviskt. Spara alla kvitton på olja/oljefilter etc och häfta fast dem i servicehäftet.

Kan vi inte alla komma överrens om att detta är likvärdigt service på verkstad? :brinnerup Så slipper vi alla betala miljarder för ngt utan substans som "anses/antas" höja andrahandsvärdet...

Jag skulle acceptera fullt ut om ngn kunde visa verkstadshandbok och kvitton på allt samt kunna ge vettiga svar på tekniska frågor, det skulle jag se som likvärdigt service på verkstad.

/J

Tack för svaret...Har både fabrikens verkstadshandbok och Haynes (lr hur det stavas nu) samt kompetens och tycker precis som Dig angående verkstäder. Att någon tar betalt för att enbart titta på vissa saker utan att överhuvudtaget göra något praktiskt i verkligheten på saken är skandalöst
men som ensam individ mot verkstädernas totala dominans står man sig slätt.

DonTino skrev:
Har tänkt att göra allt (eller det mesta) av servicen men är medveten att en stämpel i serviceboken är bra att ha, tex vid försäljning.

DonTino skrev:
Vill absolut inte lura någon utan visa personer verkar ha större förtroende för att verkstäder gör en "bättre" service än en själv.

Nähä, men en stämpel i boken är bra att ha, tex vid försäljning? För att få köparen att tro att den är servad av någon annan än dig?

DonTino skrev:

det är bara sånt folk som inte förstår bättre, skicket på hojen är det viktigaste inte stämplar i boken.

Jag antar att de far efter att stämplar innebär att de servicarna på heder och samvete är utförda, men i princip kan du ju själv spara kvitton på olja och filter mm och visa köparen själv.

Själv skiter jag fullständigt i sånt där på hojar eftersom motorcyklar oftare än bilar ägs av folk som gärna gör sånna jobb själva.
Och det är bara löjligt med att kräva ifyllda service böcker på hojar som blivit över 5 år gammla och rullat en bit (iofs förekommer ju det konstiga fenomenet att så väldigt många är lågmilare idag).

DonTino skrev:

Om du servar själv är det inga problem att fylla i serviceboken. Bara o fylla i föffan.. Men stämpel ska du nog glömma. Stämpel indikerar ju att en verkstad har servat hojen, vilket inte är fallet här. Så ge fan i det. Det spelar ju dessutom ingen roll om du inte har garantitid kvar osv på hojen.

När det gäller försäljning så är det upp till dig att övertyga köparen att du har kompetens att serva den själv. Då spelar det kanske mindre roll om det finns en stämpel i serviceboken.

Men du ska nog INTE "fixa" till en stämpel själv.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park