Stämmer ryktet om Alpinestars-storleken?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Vad jag har hört så är det Alpinestarsställ man ska satsa på om man är lång och smal, då dessa oftast är mer sydda för den kroppsformen än andra ställ. Stämmer detta? Har inte provat något Alpinestarsställ än, bara Dainese, Arlen Ness och IXS. Dainese, åtminstone dom nyare (tex M4) har jag upplevt som åtminstone vara den längsta modellen, och IXS som den kortaste. Arlen hamnade alltså någonstans mitt emllan. (Alla ställ provade i strl 54).

Men vad säger ni om Alpinestars?

Jag är lång och smal. Mitt ena skinnställ är astars och jag tycker inte det passar min kroppsform så jättebra. Tror inte det gäller alla modeller av alpinestars.

Hyfsat lång, rak i kroppen med breda axlar och långa armar/ben. A-stars passar mig bättre än det Dainese jag provade samtidigt.

188 cm/85 kg och har A-stars stl 54. Kan dock inte riktigt stå rak och ta djupa andetag när det är stängt trots att jag haft stället hela säsongen :D

Har förresten modellen SX-1...

Last edited:
detta A-star skinnställ är smalt i passformen.

image.asp

Generellt är det nog Dainese eller Spyke du ska kolla på om du är lång och smal. Men begränsa dig inte till storlek 54, det kan hända att du behöver mindre också för att passa kroppen.

Det varierar även mellan modellerna då mitt förra sp-2 och mitt nya tx skilde rätt mycket i samma storlek! Skulle annars tro att det du säger stämmer då jag är 180 och 85 (varav en del är muskler) och kör 54 som då blir lite långt i benen!

Hur lång/tung är du?

Möjligt 54 passar, men det låter stort för helställ.

Jag tycker nog tvärt om mot trådskaparen. När jag skulle köpa mitt förra ställ så var det Alpinestar (tvådelat TZ-1) som satt bäst, och jag är INTE lång och smal (172 cm och 85 kg).

Generellt är det nog Dainese eller Spyke du ska kolla på om du är lång och smal. Men begränsa dig inte till storlek 54, det kan hända att du behöver mindre också för att passa kroppen.

Okej, så är det kanske. Har dock svårt att tro att jag någonsin kan gå ner på 52, pga att det blir alldeles för kort i benen och armarna då. Hade jag haft råd hade jag gått på skräddarsytt.

Jag är 193/75-77(?) (varav inget är muskler. Eller fläsk heller för den delen.)

detta A-star skinnställ är smalt i passformen.

image.asp

Vad heter det? TZ-1?

EDIT:

SG-1 hette det. Synd att jag inte har råd just nu.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...