Stämmer detta? (trimmning)

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Jag tänkte ta isär motorn och göra lite förändringar för mer effekt och högre varv. Detta är förslagen:

1. Större förgasare, 12-16mm ungefär.
2. Ställa tillbaks tändningen en bit (hur mycket?)
3. bredda avgasporten lite åt sidorna.
4. Runda av överflödesportarna. Kanske även bredda dem?

Är det någon som är kunnig på 2-taktsportning som vet hur man ska porta överflödeskanalerna för att flytta upp effekten i varv?

Jag funderar även på att sätta mig in i att räkna ut en pipa, men jag antar att jag behöver ta reda på en del parametrar för motorn först.

Finns det något annat jag bör göra, eller något jag bör göra annorlunda / inte alls?

Hej !

Om du ska trimma en 39 eller 47 kubikare kan det vara värt att kolla på pocketbikeplanet.com , där hittar du det mesta .
Jag har själv portat utblåset (2mm på var sida och 1mm uppåt), borrat upp förgasaren till 15 mm (ta absolut inte mer än 14mm) då min gick läck in till bränslekammaren så jag fick svetsa och borra för att få den ok igen.Byggt om exp.kammaren enl.följande: kortat böjen ca 30mm och förlangt exp.kammaren 60mm på det bredaste stället samt tagit bort de rörstumpar som stack in i exp.kammaren från båda håll.Jag har även slipat upp en "boostkanal" som är ca 6 mm bred samt 4mm djup som går upp i höjd med huvudportarna med en 45 graders avslutning uppåt. Om du skall flytta tändningen så bör du göra det framåt ett par grader (fila till en ny kil).
Allt detta gjorde mycket på min på toppeffekten (jag har en helt orginal att jämföra med).
Jag har en 14e med 47cc

Mvh Leif

Viglo skrev:
Hej !

Om du ska trimma en 39 eller 47 kubikare kan det vara värt att kolla på pocketbikeplanet.com , där hittar du det mesta .
Jag har själv portat utblåset (2mm på var sida och 1mm uppåt), borrat upp förgasaren till 15 mm (ta absolut inte mer än 14mm) då min gick läck in till bränslekammaren så jag fick svetsa och borra för att få den ok igen.Byggt om exp.kammaren enl.följande: kortat böjen ca 30mm och förlangt exp.kammaren 60mm på det bredaste stället samt tagit bort de rörstumpar som stack in i exp.kammaren från båda håll.Jag har även slipat upp en "boostkanal" som är ca 6 mm bred samt 4mm djup som går upp i höjd med huvudportarna med en 45 graders avslutning uppåt. Om du skall flytta tändningen så bör du göra det framåt ett par grader (fila till en ny kil).
Allt detta gjorde mycket på min på toppeffekten (jag har en helt orginal att jämföra med).
Jag har en 14e med 47cc

Mvh Leif

Det var inga dåliga ingrepp :) vad gör hojjen nu, 70 eller?

quote Det var inga dåliga ingrepp vad gör hojjen nu, 70 eller?

Hej!
Jag har ej mätt toppfarten ännu.Jag väntar på att montera på 16mm förgasaren som jag har beställt då den visar tydliga tecken på att den går toksnålt ,och med en sån är det lättare att hitta munstycken och min förgasare är ju lite defekt efter mina borrövningar.
Men min gissning är ca 60 km/h (den gjorde ca 45 km/h orginal när den var inkörd). Men den axar ifrån orginalhojen brutalt redan från lågvarv men det man känner bäst är att den varvar betydligt mer än tidigare.

Mvh Leif

Får tacka för tipsen Viglo, har väl gjort ungefär som du skrev och den blev betydligt rappare med gasen har ingen koppling så har inte provkört ännu. Men är ju skönt att slippa göra mistagen med att borra sönder förgasaren själv för hade jag inte läst här hade jag borrat bra mycket större än 14.

Själv är man sjukskriven (sitter x antal spik i handen, samt gips)

Var nära på att bli ett nervvrak, innan jag beslutade mig för att pilla lite på Biken.

Tar pinsamt lång tid att hålla på :död (måste få hjälp med provkörning m,m)

Lite info

Bara för skojs skull så använder jag mig inte av andra delar (skall se hur långt man kommer med original delar)

Portat upp insug, avgas och kanaler (dock ej extremt) Samt polering av dito.
Även sk, portning av insugsplasten och avgas fästet. (även rörkrökens svets)

Förgasare uppborrad (trottel och hela köret)
Bättre (grovare) bränsleslang.

Luftburken moddade jag med diverse hål, borttagning av fäste för burken.(ligger precis innan trotteln och stryper)
Ljuddämparen är moddad med diverse trix :tummenupp

Det är väl ungefär det jag har gjort.

Provstartade den på balkongen :3freak varvade till gött. Svarade grymt bra på gasen (längtar tills jag får köra den) Dock återstår injustering av förgasaren (kan ej göras på balkongen)

Väntar att nån polare hjälper mig med att bära ner den från min lägenhet, samt köra.
Notera att allt detta är gjort i vardagsrummet, samt en hand är trasig.

Bifogat

• DSC00285..JPG
    DSC00285..JPG
    48.9 KB · Visningar: 179
  • DSC00321..JPG
    DSC00321..JPG
    61.2 KB · Visningar: 135
  • DSC00322..JPG
    DSC00322..JPG
    30.9 KB · Visningar: 139
  • Motor (7)..JPG
    Motor (7)..JPG