Stämmer alltid "30 km/h regeln"

nielskorven

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
snart
Hejsan
Hur är det egentligen med det här att man inte blir av med kortet så länge man inte kör över 30 för fort (20 på 30-väg). Stämmer det alltid? Känns lite viktigt att veta nu när man har prövotid på både A- och B-behörighet.

MVH Nisse

det är väl 20 på 30 och 50 väg sen 30 på 70, 90 och 110 väg?
Sen beror det på trafiken, hur var sikten, läget.... massor av saker som väger in

vågen skrev:
det är väl 20 på 30 och 50 väg sen 30 på 70, 90 och 110 väg?
Sen beror det på trafiken, hur var sikten, läget.... massor av saker som väger in

Nae, 20 över på 30 sträcka och sedan 30 över på alla andra - OM de inte får till vårdslöshet alltså (vilket de kan hävda på 50 sträcka i många fall)!

Eum... Om jag inte är helt ute o cyklar alltså!

Enbart på 30-väg som det är 20 över som gäller.

Lucius skrev:
Nae, 20 över på 30 sträcka och sedan 30 över på alla andra - OM de inte får till vårdslöshet alltså (vilket de kan hävda på 50 sträcka i många fall)!

Eum... Om jag inte är helt ute o cyklar alltså!

Dom kan inte hävda vårdslöshet om du bara kör för fort. Jag körde 120 på 50-väg och fick endast 2000 kr i böter (max. straffet för fortkörning) och indraget kort i 5 månader.

jasså... men iallafall så brukar ju 50-vägar vara mindre lämpliga till fortkörning... oftast iallafall....

vårdslöshet

Man visst åka dit för vårdslöshet på enbart köra för fort. Bränner man 150 förbi en skola där det är 30, så kommer säkerligen att åka dit för vårdslöshet också.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!