Ställt av hoj, måste ändå betala trafikförsäkring?

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Yamaha R6
Ställde av hojen i slutet på september, fick nu brev om att jag glömt att betala min trafikförsäkring (Salusansvar). Ringde såklart och frågade om det var problem eller liknande, men hon sa att man på mc måste betala försäkring året runt oavsett om den är avställd eller inte. :dummer

Varför ska jag betala trafikförsäkring medan hojen kommer spendera hela vintern i garge:huvet!

Det är min första sporthoj så det kanske dom har hittat på just för dom?
Fult knep för att kunna få försäkringarna att se billigare ut när man ändå måste betala dom året om?

Hur är det för er? Skiftar mellan olika bolag?

Tack för svar:Bugar

Du har väl köpt en sk årsförsäkring antar jag så enligt avtalet skall du betala hela året.
Kan det vara så?
Annars finns det inget krav på försäkring av ett avställt fordon.

Du har tecknat en åretrunt försäkring.
Inte alls ovanligt utan numera nästan standard.

Mina hojar står påställda året om och försäkringen tickar på.

Gör ett ägarbyte av hojen. Åretruntförsäkringar är satans förbannande påfund!

För mig skiljer det 10000 kr på ett år jämfört med billigaste avställningsbara försäkringen.
Och eftersom min säsong börjar runt Mars och pågår ännu så sparar jag massor på det :)

Som föregående talare säger gör ett snabbt ägarbyte så nuvarande försäkring avbryts och du istället kan fixa en avställningsbar försäkring på annat bolag typ folksam.

Alternativt så strunta i att betala fakturan så sägs försäkringen också upp.

En del bolag har ju även en garageförsäkring. Ställer du av hojen går den vanliga försäkringen automatiskt över till en garageförsäkring som täcker stöld, brand och skadegörelse. Så har jag på 660:n.

Rc8:an däremot är trafikförsäkrad och avställningsbar. Dyrare/år om den skulle varit påställd varje år. Men iom att jag ställer av/på när jag kör så blir det bra mycket billigare.

En viktig läxa för dig här är att läsa igenom saker du skriver under...

Jag håller inte med alls där.

När jag skulle försäkra min hoj så kostade billigaste avställbara försäkring drygt 16000 och då är premien differentierad mellan sommar och vinterhalvåret så att man betalar en högre premie under sommaren men en lägre under vintern.
Helårsförsäkringen kostade 5000.
När jag började räkna på det så skulle jag förlora på att ta en avställbar försäkring om jag använde hojen mer än kanske 3 månader under sommaren. Eftersom min säsong sträcker sig från Mars-april till någon gång i oktober-november ett normalt år så vore en avställbara försäkring inget annat än en fruktansvärd förlustaffär för mig.
Dessutom skulle jag behöva hålla reda på om hojen för tillfället var avställd eller inte om jag skulle ut.
Nu är den påställd och försäkrad året runt så jag behöver inte alls bry mig utan kör när jag har lust.

Fördelen med en min knarr. Billig försäkring så bara låta den va påställd året om. Men lider dock med dom som måste pröjsa skjortan för glädjen för att få köra!

Okej tackar för svar! :)

Får bli att farsan får äga hojen en snabbis :rolleyes:!

Det är nog ännu fiffigare ifall farsan din äger hojen hela vintern medans den är avställd. Det kan skilja väldigt mycket på avställnings/garage-försäkring på en hoj beroende på vem som äger den trots att den står i samma garage. :dummer:confused:

Jag förespråkar inte fusk med försäkringar i vanliga fall men just när det gäller detta med skillnader på priset på garageförsäkringen på medlemmar i samma famlij (läs: samma garage) så finner jag försäkringsbolagens agerande förbannat fult helt enkelt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park