Stället för litet?

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
Har en hel del trådar ang. ställ nu känns det som :rolleyes:

Men i alla fall, jag fick hem mitt ställ i förra veckan och testade det och det satt som ett extra skinn. Var lite krångel att få på men det lär man sig nog.

Men nu idag testade jag med ryggskenan då jag kom på att jag glömt bort att göra det förra veckan. Det gick lite mindre bra kändes det som.

Jag hade jäkla problem att dra blixtlåset som håller ihop jackan + byxorna.

Är stället för litet? Eller kommer det "lösa sig" efter ett tag då stället töjt sig?

(Jag testade ett helställ i 50 som passade bra, dom hade inte det 2-delade ställ hemma som jag ville ha så fick det hem skickat så därför jag inte visste om det passade 100%.)

Jag har delbart ställ, men jag har aldrig delat på det.. Mycket enklare att få på sig när det sitter ihop..

Har också delbart ställ men delar det aldrig. Stället ska sitta tajt som f*n när det är nytt. Själv hade jag blåmärken på armarna den första tiden men det töjer sig...

Jag fattar att det handlar om passform och säkerhet, men jag tycker det verkar liite jobbigt det här med mc-utrustning.
Hjälmen ska vara så trång så att öronen blir skinnflådda, ögonen ska vara blodsprängda och nätt och jämt hållas på plats i sina hålor.
Stå ut en månad eller så, så går det över.
Skinnstället ska tydligen vara så tajt att man får räkna med blåmärken.

Skinnstället ska vara tight , det vet jag. Och det är det. Dock tycker jag fortfarande att det ska gå att dela ett delbart ställ. Annars försvinner ju hela grejen med att det är delat =) Men får köra på med det. Sen blir det nog helställ nästa gång.

Skinnstället ska vara tight , det vet jag. Och det är det. Dock tycker jag fortfarande att det ska gå att dela ett delbart ställ. Annars försvinner ju hela grejen med att det är delat =) Men får köra på med det. Sen blir det nog helställ nästa gång.

Kör med det ihop i början, så småningom så kommer du kunna dela på det. Det är mycket enklare att få ryggskyddet på rätt plats om man låter bli att dela det också.

Jag fattar att det handlar om passform och säkerhet, men jag tycker det verkar liite jobbigt det här med mc-utrustning.
Hjälmen ska vara så trång så att öronen blir skinnflådda, ögonen ska vara blodsprängda och nätt och jämt hållas på plats i sina hålor.
Stå ut en månad eller så, så går det över.
Skinnstället ska tydligen vara så tajt att man får räkna med blåmärken.

Japp, så är det. När man inte kan få saker och ting måttsydda får man se till att passa in dem bäst man kan. Eftersom skinn är svårt att krympa får man göra det från andra hållet.

Last edited:
Varför har man ett 2-delat skinnställ om man kör alltid med det ihop, som några postat ovan? Varför inte då helställ?

Varför har man ett 2-delat skinnställ om man kör alltid med det ihop, som några postat ovan? Varför inte då helställ?

Varför har man en cabriolet när man alltid kör med taket uppe?

Man vill ha möjligheten att ta av taket(jackan) om solen steker på riktigt ordentligt när man tar en fika!

Alt. åka utan byxorna när det är riktigt varmt och man "bara" ska till jobbet.

Jag tycker att det är absolut lättast att kränga på sig stället om jag har det delat. Bara att ta på sig byxorna, lämna gylfen oknäppt. Sen tar man på sig ryggskyddet och sen jackan på det, får "magdansa" lite för att kunna dra ihop stället men sen sitter det perfekt och då är det bara att börja kämpa med gylf och dragkedja. Blir mycket lättare att få på sig stövlarna också innan man tagit på sig jackan. Sen blir det jobbigt att böja sig så mkt.
Dessutom vill man ju ha möjligheten att slänga av sig jackan när man stannat och det är så varmt att det känns som att man ska koka bort under 80km/h

vattna

för att få stället att passa fortare (för det kommer att töja sig). Ta en sprajflaska typ afettningsflaska fyll ljummet vatten ta på stället och be nån spraya ner dig ordentligt. Ut och kör en längre vända. fukten gör att stället formar sig.

för när man är varm, iaf jag, så är de lättare å få av sig ett tvådelat än helställ.

för att få stället att passa fortare (för det kommer att töja sig). Ta en sprajflaska typ afettningsflaska fyll ljummet vatten ta på stället och be nån spraya ner dig ordentligt. Ut och kör en längre vända. fukten gör att stället formar sig.

Dont overdoit. Ställ dig i duschen. Kör en sväng. ta inte av dig det på en hel dag. Torka utan extra värme. Olja in ordentligt. Ditt korvskinn är nu hyggligt men behöver troligtvis lite åka för att hitta det sista.

2storlekar kan alltid ett skinnställ töja sig. Upp till 4...

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...