Ställer ni av MC:n på vintern?

kit

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2019
Ort
tält
Hoj
smc 2016
Hej, Jag undrar lite över hur ni gör fram mot hösten. Ställer ni av hojjen och har garageförsäkring eller är ni utan? Eller kanske låter den vara påställd året runt?

Jag har ingen MC, än, utan jag kör istället en SMC Wildcat fyrhjuling (är jag välkommen här? :)). Jag köpte den ny förförra sommaren och hittade en relativt billig försäkring, ca 4000 per år för helförsäkring. När hösten kom och jag inte planerade att köra något under vintern med den så ställde jag av den precis som jag har gjort med bilar.

Sedan fick jag hem en ny faktura där jag skulle betala garageförsäkringen, inget jag behövde så jag skippade den. Ett tag senare kom den igen med en påminnelseavgift.
Då ringde jag till dem och fick förklarat att jag mer eller mindre måste betala den för annars vill de inte ha mig som kund. Den kunde ju bli stulen eller skadad under vintern och jag anmäler sedan detta på våren och har lurat dem etc.

Nu senaste året så lät jag den vara påställd över vintern, och när jag idag fick fakturan för april 2019 och framåt så såg jag att det stod att de också erbjöd en så kallad "Årsförsäkring" som gäller oavsett om den är på- eller avställd. De hade också den "vanliga, för dig som vill kunna ställa av din motorcykel och få en
lägre premie under avställningsperioden.".

Så jag ringde och kollade lite vad som gällde, personen sa att jag absolut kan ställa av den och skippa garageförsäkring och på så sätt spara en slant. Låter ju lite märkligt men det kanske är just att jag måste teckna om försäkringen igen när våren kommer? Jag kanske inte kan få samma pris som jag har nu eller liknande?
Personen sa även att "Ser här med att vi har missat att lägga på rabatten, så nu får de ge 3800 istället för de tidigare 4300. Så betala inte den fakturan som kom nu. Du får en ny" Vet inte vad det var för rabatt riktigt, glömde fråga.

Men hur gör ni med era försäkringar? Är det några problem att ställa av och hoppa över garageförsäkringen för er?

Tack på förhand.
 
Jag har hel/hel på båda hojarna. Kör mellan mars och november/december nästan dagligen så orkar inte fippla med att ställa av, speciellt eftersom att jag ändå betalar mindre för hojarna än för bilarna. :gnissla
 
påställt året om å helårsförsäkring
 
Har en av och påställningsbar försäkring på ena hojen. Försäkringen är numera så billig så att man skulle kunna ha den påställd året runt. Så har det inte alltid varit. Körs inte regelbundet. Garageförsäkring vid avställning. Den är så pass billiig att det är en no-brainer.

Aldrig frågat om att inte ha garageförsäkring. Tycker att det är smidig att veta att försäkringen automatiskt växlar mellan hel och garageförsäkring vid på och avsällning när man har helförsäkring.

Den andra har en årsförsäkring. Påställd hela året. Kör man väldigt lite under en säsong blir det ett dyrt alternativ. Fördelen är att man bara kan ta ut hojen spontant.

Kör hur som bara från april- maj t om september början på oktober. Vissa år mer än andra.

Man får se hur ens situation ser ut helt enkelt.
 
Påställt året runt. Häromåret var det flera plusgrader på julafton så då passade det bra. Jag har förstås inte en sporthoj...
 
Påställt på alla 5 leksaker !!! .Det gäller att vara gammal så det blir billigt. :D
 
Hel/hel, året runt, här också. På alla hojar...

Fast ibland undrar jag faktiskt hur folk tänker. Även om man inte har för avsikt att köra en meter under några vintermånader så upphör per automatik all skit att hända då? En kompis till mig fick två tokflotta Kawor demolerade då delar av garagetaket rasade ner över dem. För en annan gick pärlan bokstavligen upp i rök under en garagebrand. Och ytterligare ett par har fått sina hojar stulna under vinterförvaringen. Bara några exempel, att det inte sällan är idiotiskt att stoppa huvet i sanden, även om det är snö ute, typ...

Men, visst! Alla gör sina val. Och någon sparad hundring kan kanske vara frestande...?
 
En försäkrad året runt och en ställer jag av till sommaren
 
Totalt jävla avställd. På depåställ med C-tek hela vintern. Extra pump i däcken. Vintertäcke på. Det händer dock att jag går ner i fyllan till garaget och startar upp fanskapet och gasar så in i helvete, bara för jag kan.
 
Totalt jävla avställd. På depåställ med C-tek hela vintern. Extra pump i däcken. Vintertäcke på. Det händer dock att jag går ner i fyllan till garaget och startar upp fanskapet och gasar så in i helvete, bara för jag kan.

Såååååååå duktig du är:D:krama
 
Hel/hel, året runt, här också. På alla hojar...

Fast ibland undrar jag faktiskt hur folk tänker. Även om man inte har för avsikt att köra en meter under några vintermånader så upphör per automatik all skit att hända då? En kompis till mig fick två tokflotta Kawor demolerade då delar av garagetaket rasade ner över dem. För en annan gick pärlan bokstavligen upp i rök under en garagebrand. Och ytterligare ett par har fått sina hojar stulna under vinterförvaringen. Bara några exempel, att det inte sällan är idiotiskt att stoppa huvet i sanden, även om det är snö ute, typ...

Men, visst! Alla gör sina val. Och någon sparad hundring kan kanske vara frestande...?

Många avställningsbara försäkringar övergår automatiskt till garageförsäkring när fordonet ställs av, brukar finns med eller utan vagnskada som alternativ. Men annars håller jag med, låter man hojen vara helt oförsäkrad under vintern har man inte tänkt klart.

https://m.youtube.com/watch?v=8HtGzDED5nQ
 
Jag har bara gamla skräpmoppar så dom är på året runt. Kostar bara en tjuga extra så knappt lönt. Ett par brukas dessutom året runt. Hade jag haft en ny dyr glansmoppe hade jag säkert ställt av o på efter behov.
 
En avställd sedan 15 år. Behöver ingen försäkring där den står.
En avställd sedan november. Behöver inte garageförsäkring. IF kom ihåg det sedan tidigare år. :tummenupp
En avställd med garageförsäkring.
En påställd som jag kör med.

Uttänkt och anpassat efter mina behov.
Jag ska ställa av bilen också. Kör man bara 400 mil per år känns det onödigt. Smidigt att ställa av och på med appen Mina fordon.
 
Min är påställd året om. Det finns helt enkelt inga pengar att spara.
Försäkringen är en helårsförsäkring som inte är avställbar. Honda märkesförsäkring. Kostar väl ca 5000 om året tror jag.
Ska jag ha avställbar försäkring så blir årspremien så mycket dyrare att det inte lönar sig om man inte mestadels har hojen stående avställd. Och fordonsskatten på någon hundralapp om året är inte värt det heller.

Jag har hojen på vinterförvaring på vintern men typiskt sett så ställer jag undan den kring slutet november början december och sen plockar jag oftast ut den igen kring början av mars. Så typiskt sett har jag bara hojen på förvaring i 3-4 månader om året. Jag vill ju kunna köra när jag får lust och då orkar jag inte hålla på och böka med av och påställning.
 
Nu ställde jag på Yamahan. Sex klick så är den påställd och försäkrad igen. Jag tog inte tid men 15 sekunder ca. :)
 
Nu ställde jag på Yamahan. Sex klick så är den påställd och försäkrad igen. Jag tog inte tid men 15 sekunder ca. :)

Det är väl den tid det tar att göra en målvakt till ägare av ytterligare ett fordon som det sedan är fritt köra omkring med
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6748854

Citat: "Polisen kan heller inte gripa de som kör målvaktsbilarna. När bilen har skulder är det ägaren som bär ansvaret, det vill säga målvakten. "
 
Har påställt året runt. Det är ju ofta inte mycket till vinter i Göteborg. Sopade idag bort gruset utanför garaget.
Enbart trafik. Efter det tagit Bike Göteborg, numera Elit MC 7 månader att få dit
ny vänster backspegel
nytt kopplingsgrepp
nytt vänster styre
ny vänster motorkåpa
efter jag vält stillastående
7 månader under lågsäsong från oktober till maj nästa år !
Jag vill ju köra hoj, inte ha den stående på en verkstad som inte kan få fram reservdelar för de inte är auktoriserade för Suzuki. Ja, att de inte var auktoriserade för Suzuki det var vad Bike sa till mig.
Som förklaring.
Och det mest otroliga är att försäkringsbolag (Folksam) anlitar icke auktoriserade företag för reparationer.
Och i garaget hembyggt larm av den här typen.
Testat i april 2012. Buset utlöste det 3 ggr innan de gav upp.
Det räcker med att böja garagedörren 5 mm ur läge med kofoten för larmet ska gå igång.
https://www.youtube.com/watch?v=zvH77-uJO0Q
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top