Ställde på hojen idag!!

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Kände att jag ville dela med mig lite av den fantastiska tyska byråkratin vid påställning/ägarbytesändring av fordon. :gnissla

Köpte hojen i november och har sedan dess inte kört en meter förrän idag pga av att jag inte har haft någon nummerplåt. Saknas ju när man köper cyklar här för det mesta.

I alla fall så idag var det dags! Men innan man kan regga hojen så måste man ha klart med försäkring så det fixades via internet före jul och datum för första användande sattes till idag.

Lyckades tack vare min tyska kollega kolla upp när det var öppet på "Zulassungstellet" och med full service hade dom öppet mellan 07.30 till 11.00.

Så planen var att ta bussen kvart i sju (har ingen bil här nere) för att vara på plats i god tid. Var dock lite trött så jag klev inte upp förrän halv sju så det fick bli en senare buss. För att vara säker på att jag kunde betala, eftersom det här är kreditkortens oförlovade land, fick jag först promenera iväg på bankomaten. Kom iväg dit vid 07.00 och tog ut pengar.

Lyckades hitta tillbaka till rätt busshållplats och kom med bussen 07.46. Ca 08.20 klev jag in på registreringskontoret och ställde mig i första kön på tre personer för att säga till att jag ville köa till nästa kö för själva anmälandet. Fick en lapp att fylla i adress och bankinformation (som jag naturligtvis inte visste att jag behövde:gnissla ). Jag fick kölapp nr 24 och då var det nummer 5 som hade gått in. Då var klockan ca 08.25.

Satte mig och väntade, gick en liten promenad, ringde ett lååååångt samtal till en kund, gick och satte mig igen och väntade lite till. Ca 1 timme och 20 minuter senare kom mitt nummer upp på tavlan. Äntligen dags!!

I till tjejen som tog hand om mitt ärende, lägger upp alla papper på disken. Hon frågar om jag har med adressbeviset man får när man anmäler boende i kommunen (ett annat personligt besök som tar lite kortare tid) men nej det hade jag inte. Hon fixade det via datorn, dom har sånna även här, och fick upp min gamla adress eftersom jag inte hunnit med ett detta personliga besök sedan flytten för två månader sedan. Ja ja tänkte jag nu är det kört men nej hon la in den gamla adressen, det funkade!

Sedan sa hon till om bankkonto infon att hon måste ha den. Nu är det kört tänkte jag men som tur var hade jag med mig datorn. Ut på nätet och in på internetbanken, hittade mitt bankkontonummer som jag glatt skrev på lappen.

Efter dessa små missöden som försenade det hela lite kom jag ut från registeringen ca 10 minuter senare men ett typ ett kreditkort med ett datachip på och en papperslapp med mitt regnummer. Datachipkortet skulle man stoppa i en betalapparat i väntrummet och se på faan man kunde betala med kort! :mad: Betalade med kort bara för sakens skull trots alla kontanter jag hade tagit ut.

29 Euro senare fick jag ta med mig lappen med regnummer och gå över gatan till nummerplåtstillverkningsbutiken och köpa mig en nummerplåt en stekpanna stor. Det fanns vanliga storlekar men dom var bara till mopeder sa tillverkningstanten.

Tillbaka till registreringsstället och ställa sig i den tredje kön för att visa upp nummerplåten, få skattekvitton ditklistrade och få tillbaka fahrzugsbriefet med mitt namn och regnummer på det. Äntligen allt klart!!

Nu var det bara bussen kvar och hela nummerplåtsfixandet var klart klockan 10.00. Hittade rätt hållplats för min buss och kollar tiderna, nästa buss tillbaka kl 10.46 :huvet . 45 minuter kvar, enda timmen på hela dan med bara en avgång, lite trött.....

Dricker kaffe äter fet munk och väntar, bussen kommer åker till kontoret, hoppar av en hållplats för tidigt och får gå lite extra långt. Är på plats på jobbet ca 11.30.

Fyra och en halv timme för att få en nummerplåt!?! Det tyska systemet är helt fantastiskt!!

Men men, den som väntar på nåt gott........

Åkte från jobbet kl 13.30 för att hämta hojen och har nu hunnit köra några mil. Fler blir det imorgon om det inte regnar. 10 plusgrader eller mer är ju ok för en gammal norrlänning då man är glad om det är så varmt när man ska ut och åka. :tungan

Detta har varit en mycket effektiv dag i motorcykelns tecken! :tummenupp

I lägenheten ligger en komplett uppsättning kraschkåpor som skall fixas till, lackas och monteras. Men det får nog bli på en regndag.....
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Tysk byråkrati är rolig :D


Ju mer papper desstå bättre.


Frankfurt ser jag,jag lurvade runt på Südliche wienstrasse för några år sedan mest i Bornheim med omnejd.

frischwein är underskattat.

Edit:

Blir avudsjuk när jag tänker på alla små roliga vägar som finns där omkring,hade tyvärr ingen möjlighet att köra hoj under tiden jag var där,dock fick en aoch annan Passat deisel bekänna färg på småvägarna ner mot Frankrike :yoparty
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Tysk byråkrati är rolig :D


Ju mer papper desstå bättre.


Frankfurt ser jag,jag lurvade runt på Südliche wienstrasse för några år sedan mest i Bornheim med omnejd.

frischwein är underskattat.

Edit:

Blir avudsjuk när jag tänker på alla små roliga vägar som finns där omkring,hade tyvärr ingen möjlighet att köra hoj under tiden jag var där,dock fick en aoch annan Passat deisel bekänna färg på småvägarna ner mot Frankrike :yoparty

Bornheim är okända trakter för mig än så länge. Får väl åka dit och kolla.

Frischwein är det samma som deras Apfelwein? Provad det, gillade det inte. Ölen är dock bra här.....

Sydväst om Frankfurt verkar det finnas många fina vägar. Skall kolla dessa under våren.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Bornheim är okända trakter för mig än så länge. Får väl åka dit och kolla.

Frischwein är det samma som deras Apfelwein? Provad det, gillade det inte. Ölen är dock bra här.....

Sydväst om Frankfurt verkar det finnas många fina vägar. Skall kolla dessa under våren.

Frishwein är den första jäsningen av vinet,i agusti och septemer så annordnas fester i olika små byar runt Südliche Weinstrasse varje kväll då detta vin skall drickas.

Helt sonika tar man 1m2 plastcontiner av det hela och ordnar fest på detta,det ser ut/smakar/luktar som mäsk och håller ca 20% ,i vanlig ordning så spelar man ompa boupa musik och tyska schlagers.

Ölen är fantastisk tycker jag.

Har du chansen så ta en sväng längs med Süliche weinstrasse (ca 1-1,5 timmar söder ut) det är en ca 5 mil lång väg som går igenom vindistrikten ner mot franska gränsen.
 
Last edited:

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Kände att jag ville dela med mig lite av den fantastiska tyska byråkratin vid påställning/ägarbytesändring av fordon.

:D underbar läsning, minnena kommer tillbaka från när jag importerade en Merca.
Jag bad bilfirman om hjälp med försäkrings- och skyltfixandet, men följde med och
fick se hela tillvägagångssättet. Det var det jävligaste, ändå var vi klara på styvt 2 timmar.

Det sägs att Sverige är byråkratiskt - HA...!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
:D underbar läsning, minnena kommer tillbaka från när jag importerade en Merca.
Jag bad bilfirman om hjälp med försäkrings- och skyltfixandet, men följde med och
fick se hela tillvägagångssättet. Det var det jävligaste, ändå var vi klara på styvt 2 timmar.

Det sägs att Sverige är byråkratiskt - HA...!

Ja det är helt makalöst om man jämför med ägarbyte i Sverige. Jag tror att alla som har reggat en bil i Tyskland har upplevt något liknande.

Så nu har jag tampats med både det tyska telefonbolaget Telecom och med Zulassungsstelle så enligt mina kollegor är jag nu fullt integrerad i Tyskland. :D

Frishwein är den första jäsningen av vinet,i agusti och septemer så annordnas fester i olika små byar runt Südliche Weinstrasse varje kväll då detta vin skall drickas.

Helt sonika tar man 1m2 plastcontiner av det hela och ordnar fest på detta,det ser ut/smakar/luktar som mäsk och håller ca 20% ,i vanlig ordning så spelar man ompa boupa musik och tyska schlagers.

Ölen är fantastisk tycker jag.

Har du chansen så ta en sväng längs med Süliche weinstrasse (ca 1-1,5 timmar söder ut) det är en ca 5 mil lång väg som går igenom vindistrikten ner mot franska gränsen.

Då får jag se till och provsmaka detta. Verkar intressant och huvudvärksgenererande. :tummenupp

Skall även följa din rekommendation och prova den väg du beskriver. Kanske inte imorgon men lite senare när man är varmare i kläderna.
 
Last edited:

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Munchen
Hoj
Husa 650-05
Wow! Det får till och med facist Schweiz att låta som en "walk in the park".
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
A walk in the park skulle jag vilja säga om man jämför med en bank i Brasilien.
Skissade upp en illustration på hur det fungerar på bankerna där. Mitt ärende följer de röda punkterna. Punkterna representerar var och en en banktjänsteman (förutom den gröna som är jag). Mitt ärende får alltså följa med ett antal tjänstemen genom banken för att få clearence. Var o en av dessa tjänstemän får köa till sin kollega som befinner sig ett snäpp högre upp i den brasilianska hirerkin. Det värsta är att när Överste banktjänsteman längst in i lokalen godkänt ärendet GÅR DET SAMMA VÄG TILLBAKA MED OMVÄND KÖBILDNING!!!??

Tysk byråkrati verkar smidig som teflon om man jämför.
 

Bifogat

  • Brasiliansk bank.jpg
    Brasiliansk bank.jpg
    22.6 KB · Visningar: 53
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
A walk in the park skulle jag vilja säga om man jämför med en bank i Brasilien.
Skissade upp en illustration på hur det fungerar på bankerna där. Mitt ärende följer de röda punkterna. Punkterna representerar var och en en banktjänsteman (förutom den gröna som är jag). Mitt ärende får alltså följa med ett antal tjänstemen genom banken för att få clearence. Var o en av dessa tjänstemän får köa till sin kollega som befinner sig ett snäpp högre upp i den brasilianska hirerkin. Det värsta är att när Överste banktjänsteman längst in i lokalen godkänt ärendet GÅR DET SAMMA VÄG TILLBAKA MED OMVÄND KÖBILDNING!!!??

Tysk byråkrati verkar smidig som teflon om man jämför.

Jag har hört talas om byråkrati och affärskultur in Brasilien. Min förra chef jobbar där nu. Tydligen är det personliga besök som gäller överallt.

Det är lite liknande i Tyskland men utan att man måste gå igenom hierarkin varje gång.

Nå till något skojigare, har kört ca 25 mil finåkning idag. :yoparty Det var temperatur ute som en fin norrländsk sommardag, 13-15 grader varmt. Mulet visserligen men man kan inte få allt.

Det var den första längre körningen och hojen känns bra. Dock klart aggressivare körställning än på mina tidigare Kawasakisar. Märks att man inte kört på ett tag för vänsterhanden stumnade pga kopplande. Körde rätt mycket stadstrafik med rödljus på rödljus på rödljus.

Imorgon blir det en sväng till Hockenheim för eventuell bankörning om vädret är ok. :tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top