Palmas
Ny medlem
Kände att jag ville dela med mig lite av den fantastiska tyska byråkratin vid påställning/ägarbytesändring av fordon.
Köpte hojen i november och har sedan dess inte kört en meter förrän idag pga av att jag inte har haft någon nummerplåt. Saknas ju när man köper cyklar här för det mesta.
I alla fall så idag var det dags! Men innan man kan regga hojen så måste man ha klart med försäkring så det fixades via internet före jul och datum för första användande sattes till idag.
Lyckades tack vare min tyska kollega kolla upp när det var öppet på "Zulassungstellet" och med full service hade dom öppet mellan 07.30 till 11.00.
Så planen var att ta bussen kvart i sju (har ingen bil här nere) för att vara på plats i god tid. Var dock lite trött så jag klev inte upp förrän halv sju så det fick bli en senare buss. För att vara säker på att jag kunde betala, eftersom det här är kreditkortens oförlovade land, fick jag först promenera iväg på bankomaten. Kom iväg dit vid 07.00 och tog ut pengar.
Lyckades hitta tillbaka till rätt busshållplats och kom med bussen 07.46. Ca 08.20 klev jag in på registreringskontoret och ställde mig i första kön på tre personer för att säga till att jag ville köa till nästa kö för själva anmälandet. Fick en lapp att fylla i adress och bankinformation (som jag naturligtvis inte visste att jag behövde ). Jag fick kölapp nr 24 och då var det nummer 5 som hade gått in. Då var klockan ca 08.25.
Satte mig och väntade, gick en liten promenad, ringde ett lååååångt samtal till en kund, gick och satte mig igen och väntade lite till. Ca 1 timme och 20 minuter senare kom mitt nummer upp på tavlan. Äntligen dags!!
I till tjejen som tog hand om mitt ärende, lägger upp alla papper på disken. Hon frågar om jag har med adressbeviset man får när man anmäler boende i kommunen (ett annat personligt besök som tar lite kortare tid) men nej det hade jag inte. Hon fixade det via datorn, dom har sånna även här, och fick upp min gamla adress eftersom jag inte hunnit med ett detta personliga besök sedan flytten för två månader sedan. Ja ja tänkte jag nu är det kört men nej hon la in den gamla adressen, det funkade!
Sedan sa hon till om bankkonto infon att hon måste ha den. Nu är det kört tänkte jag men som tur var hade jag med mig datorn. Ut på nätet och in på internetbanken, hittade mitt bankkontonummer som jag glatt skrev på lappen.
Efter dessa små missöden som försenade det hela lite kom jag ut från registeringen ca 10 minuter senare men ett typ ett kreditkort med ett datachip på och en papperslapp med mitt regnummer. Datachipkortet skulle man stoppa i en betalapparat i väntrummet och se på faan man kunde betala med kort! Betalade med kort bara för sakens skull trots alla kontanter jag hade tagit ut.
29 Euro senare fick jag ta med mig lappen med regnummer och gå över gatan till nummerplåtstillverkningsbutiken och köpa mig en nummerplåt en stekpanna stor. Det fanns vanliga storlekar men dom var bara till mopeder sa tillverkningstanten.
Tillbaka till registreringsstället och ställa sig i den tredje kön för att visa upp nummerplåten, få skattekvitton ditklistrade och få tillbaka fahrzugsbriefet med mitt namn och regnummer på det. Äntligen allt klart!!
Nu var det bara bussen kvar och hela nummerplåtsfixandet var klart klockan 10.00. Hittade rätt hållplats för min buss och kollar tiderna, nästa buss tillbaka kl 10.46 . 45 minuter kvar, enda timmen på hela dan med bara en avgång, lite trött.....
Dricker kaffe äter fet munk och väntar, bussen kommer åker till kontoret, hoppar av en hållplats för tidigt och får gå lite extra långt. Är på plats på jobbet ca 11.30.
Fyra och en halv timme för att få en nummerplåt!?! Det tyska systemet är helt fantastiskt!!
Men men, den som väntar på nåt gott........
Åkte från jobbet kl 13.30 för att hämta hojen och har nu hunnit köra några mil. Fler blir det imorgon om det inte regnar. 10 plusgrader eller mer är ju ok för en gammal norrlänning då man är glad om det är så varmt när man ska ut och åka.
Detta har varit en mycket effektiv dag i motorcykelns tecken!
I lägenheten ligger en komplett uppsättning kraschkåpor som skall fixas till, lackas och monteras. Men det får nog bli på en regndag.....
Köpte hojen i november och har sedan dess inte kört en meter förrän idag pga av att jag inte har haft någon nummerplåt. Saknas ju när man köper cyklar här för det mesta.
I alla fall så idag var det dags! Men innan man kan regga hojen så måste man ha klart med försäkring så det fixades via internet före jul och datum för första användande sattes till idag.
Lyckades tack vare min tyska kollega kolla upp när det var öppet på "Zulassungstellet" och med full service hade dom öppet mellan 07.30 till 11.00.
Så planen var att ta bussen kvart i sju (har ingen bil här nere) för att vara på plats i god tid. Var dock lite trött så jag klev inte upp förrän halv sju så det fick bli en senare buss. För att vara säker på att jag kunde betala, eftersom det här är kreditkortens oförlovade land, fick jag först promenera iväg på bankomaten. Kom iväg dit vid 07.00 och tog ut pengar.
Lyckades hitta tillbaka till rätt busshållplats och kom med bussen 07.46. Ca 08.20 klev jag in på registreringskontoret och ställde mig i första kön på tre personer för att säga till att jag ville köa till nästa kö för själva anmälandet. Fick en lapp att fylla i adress och bankinformation (som jag naturligtvis inte visste att jag behövde ). Jag fick kölapp nr 24 och då var det nummer 5 som hade gått in. Då var klockan ca 08.25.
Satte mig och väntade, gick en liten promenad, ringde ett lååååångt samtal till en kund, gick och satte mig igen och väntade lite till. Ca 1 timme och 20 minuter senare kom mitt nummer upp på tavlan. Äntligen dags!!
I till tjejen som tog hand om mitt ärende, lägger upp alla papper på disken. Hon frågar om jag har med adressbeviset man får när man anmäler boende i kommunen (ett annat personligt besök som tar lite kortare tid) men nej det hade jag inte. Hon fixade det via datorn, dom har sånna även här, och fick upp min gamla adress eftersom jag inte hunnit med ett detta personliga besök sedan flytten för två månader sedan. Ja ja tänkte jag nu är det kört men nej hon la in den gamla adressen, det funkade!
Sedan sa hon till om bankkonto infon att hon måste ha den. Nu är det kört tänkte jag men som tur var hade jag med mig datorn. Ut på nätet och in på internetbanken, hittade mitt bankkontonummer som jag glatt skrev på lappen.
Efter dessa små missöden som försenade det hela lite kom jag ut från registeringen ca 10 minuter senare men ett typ ett kreditkort med ett datachip på och en papperslapp med mitt regnummer. Datachipkortet skulle man stoppa i en betalapparat i väntrummet och se på faan man kunde betala med kort! Betalade med kort bara för sakens skull trots alla kontanter jag hade tagit ut.
29 Euro senare fick jag ta med mig lappen med regnummer och gå över gatan till nummerplåtstillverkningsbutiken och köpa mig en nummerplåt en stekpanna stor. Det fanns vanliga storlekar men dom var bara till mopeder sa tillverkningstanten.
Tillbaka till registreringsstället och ställa sig i den tredje kön för att visa upp nummerplåten, få skattekvitton ditklistrade och få tillbaka fahrzugsbriefet med mitt namn och regnummer på det. Äntligen allt klart!!
Nu var det bara bussen kvar och hela nummerplåtsfixandet var klart klockan 10.00. Hittade rätt hållplats för min buss och kollar tiderna, nästa buss tillbaka kl 10.46 . 45 minuter kvar, enda timmen på hela dan med bara en avgång, lite trött.....
Dricker kaffe äter fet munk och väntar, bussen kommer åker till kontoret, hoppar av en hållplats för tidigt och får gå lite extra långt. Är på plats på jobbet ca 11.30.
Fyra och en halv timme för att få en nummerplåt!?! Det tyska systemet är helt fantastiskt!!
Men men, den som väntar på nåt gott........
Åkte från jobbet kl 13.30 för att hämta hojen och har nu hunnit köra några mil. Fler blir det imorgon om det inte regnar. 10 plusgrader eller mer är ju ok för en gammal norrlänning då man är glad om det är så varmt när man ska ut och åka.
Detta har varit en mycket effektiv dag i motorcykelns tecken!
I lägenheten ligger en komplett uppsättning kraschkåpor som skall fixas till, lackas och monteras. Men det får nog bli på en regndag.....