Ställd ang. strypning zx6r -95!

Bilpedanten

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Honda CBR1000RR -05
Har en Kawa, där jag inte fattar hur man har strypt motorn. Står 43kw i papperna, och det märks när man kör.
Man känner motorn vill ge mer, men orkar inte. Så halvgas eller fullgas blir ingen märkbar skillnad.

Sökt på google och här, och hittat några trådar. Men då jag varken har strypring till förgasaren eller stängda trottlar, så börjar mina misstankar ta slut!

Trottlarna öppnas fullt, och lika stort hål hela vägen från luftfiltret ner till toppen.
Även lossas grenröret, och inga strypringar där heller.

Någon som kan ha några fler ideèr??

Tack på förhand!
Mvh Tobbe

har du kollat om de sitter brickor mellan insug och förgasare? På min cbr lyfter man bryggan och trycker dit brickorna i gummit

Hur mycket varvar den? Såvida den inte är mellanklassregad så är väl sannolikheten det ska sitta en strypning kvar i en 95a en på miljonen.

Last edited:
På din hoj skall det väl sitta brickor mellan insug o förgasarbrygga i annat fall sitter det förmodligen ingen strypning?
Kolla så vaccumslangarna sitter som dom skall så du inte har något läckage där?
Alternativ vaccumtätningarna på respektive förgasare?

Sedan är det inget fartmonster du har så lite trög är den än:hihi

Last edited:
Min gamla zx9a hade hål borrade i trottlarna , så vacumet inte orkade lyfta dom så högt.....

Tack för alla svar!:)

Hade en likadan 95:a som såldes förra året(avatarbilden). Och därför vet jag denna motor måste vara strypt någonstans, då den förra var betydligt bättre klös i.

Brickorna vid förgasarbryggan ni nämner, borde inte dom brickorna synas när man lyfter trottlarna och kollar rätt ner tillventilerna i toppen?
Jag tänker att en strypbricka förminska hållet för att kunna strypa!?

Ska dock även kolla om det är hål borrade i trottlarna. Tror tyvärr inte det kan vara det heller, då man hör på motorn om man ligger med halvgas och sedan ger fullgas. Man känner motorn vill, men något stoppas någonstans.
Som om den får för lite bensin.

Man kan förresten jämföra beteèndet som när man får soppatorsk och man då ger fullgas. Då brölar det ur motorn, men orkar inte.

Min tanke var att man bestyckat om förgasarna, men känns väl aningen overkill?

Mvh Tobbe

Står det inte i pappren eller transportstyrelsens hemsida om var strypningen finns?:va

har du kollat om de sitter brickor mellan insug och förgasare? På min cbr lyfter man bryggan och trycker dit brickorna i gummit

jag måste in med strypningar på min hoj, då du har en cbr och verkar ha pillat med strypningarna så passar jag på att fråga, finns det något enkelt sätt att få av bryggan på?

jag måste in med strypningar på min hoj, då du har en cbr och verkar ha pillat med strypningarna så passar jag på att fråga, finns det något enkelt sätt att få av bryggan på?

ta bort allt som är i vägen. se till att hojen står på centralstöd. ställ dig med ett ben på varsin sida av hojen och dra rakt upp. kolla bara så slangklämmorna är lossade

Min gamla zx9a hade hål borrade i trottlarna , så vacumet inte orkade lyfta dom så högt.....
Kollade idag, och trottlarna hade faktist borrade hål, 2st tätt inpå bredvid nålen. Var det samma stuk på din zx9:a?
Bytte du trottlarna eller hur löste du det hela?

Exakt sån strypning var det på min 9'a oxå... Tidigare ägare hade svarvat mässingsringar som man skulle pressa i trottlarna för att täta , men passformen var sisådär. Tätade helt enkelt med kemisk metall...ruggade upp ytan , dit med kletet o våtslipade sen trottlarna lite försiktigt.
Har för mig det bara var ett av de 2 hålen som skulle tätas.....ska kika bland fotona imorgon när jag vaknar. Återkommer....

Såhär ser trottlarna ut. Enligt Kawasaki Sverige ska hålet i botten finnas, men inte vid sidan:
DSC_0288.jpg

Fan ! Glömde av detta idag..... Men minnet friskas upp när jag ser din bild. Hålet i botten ska va kvar ,men det på sniskan ska tätas. Mitt hål satt högre upp , men det spelar ingen roll.... Täta o kör..:-)

Fan ! Glömde av detta idag..... Men minnet friskas upp när jag ser din bild. Hålet i botten ska va kvar ,men det på sniskan ska tätas. Mitt hål satt högre upp , men det spelar ingen roll.... Täta o kör..:-)

Då tackar jag så mycket för all hjälp, även till er andra såklart! "bara" vänta 2 månader för att prova nu.

Var fint väder ute idag, och var såklart tvungen att provköra hojen. Men lika "trög" motorkapacitet som innan.
Så nu misstänker jag att tändingen. Någon som vet om man kan mäta tändingen, som man kan göra på en bil?

Bränslefiltret tror jag dock inte det hänger på eftersom hojen är strypt i papperna.
Byggt några sportbilsmotorer, och där har man inte heller märkt fel på tändningen, tills fordonet ska varvas under belastning på gata, då märker man om tändningen står fel eller rätt.
Därför jag misstänker tändningen nu när trottlarnas strypningar är fixade.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back