Ställbart tryck från pitotrör

Div%20bilder
Gällande pitotrör så mäter detta, som sagt, summan av det statiska och dynamiska trycket, det sk totaltrycket. Förutsatt att ingen snedanblåsning föreligger.

Fortfarande inte rätt, det skall vara:
Totaltrycket-statiska trycket=dynamiska trycket (hastigheten).
Det krävs två slangar inkopplade, kolla bilden.


På bilden från han som byggde egna "pitot-rör" var det undre ett sätt att skapa lä för att kunna mäta det statiska trycket. Jag misstäker han mäter med en slang på det innre röret eller?
 

Bifogat

  • Pitot-rör.JPG
    Pitot-rör.JPG
    62.9 KB · Visningar: 2,233
Div%20bilder


Fortfarande inte rätt, det skall vara:
Totaltrycket-statiska trycket=dynamiska trycket (hastigheten).
Det krävs två slangar inkopplade, kolla bilden.


På bilden från han som byggde egna "pitot-rör" var det undre ett sätt att skapa lä för att kunna mäta det statiska trycket. Jag misstäker han mäter med en slang på det innre röret eller?

Nja, vad ska vi med det statiska trycket till? Det är totaltrycket (på din ritning) vi behöver, ju högre ju bättre. Den undre bilden skapar väll inte lä? Hålen sitter så flödet från turbon trycker rakt in i dom. Han använder två slangar men jag kör bara med en och ett hål, andra änden av röret är pluggat. Jag tror du måste bygga en turbohoj, då blir det rätt klart vad som behövs och fungerar, och det är det som är det viktiga för trådskaparen
 
Div%20bilder


Fortfarande inte rätt, det skall vara:
Totaltrycket-statiska trycket=dynamiska trycket (hastigheten).
Det krävs två slangar inkopplade, kolla bilden.

Ja men det är ju det jag säger:confused:

På din bild visas ett prandtl-rör, dessa rör kallas ofta felaktigt för pitotrör. Medan ett pitot-rör mäter totaltrycket så mäter ett prandtl-rör dels totaltrycket, dels det statiska trycket. Ett pitot-rör mäter bara totaltrycket, dvs det har inget hål för det statiska trycket i sidan.

Till ett prandtl-rör kopplar man helt riktigt ofta två mätare, genom att dra ifrån det statiska trycket så få man det dynamiska trycket. På så vis funkar tex hastighetsmätaren på de många flygplan. Det statiska trycket talar om flyghöjden, lite förenklat. Öppningen i spetsen på röret mäter det totala trycket. Dvs summan av det dynamiska och statiska trycket.

På bilden från han som byggde egna "pitot-rör" var det undre ett sätt att skapa lä för att kunna mäta det statiska trycket. Jag misstäker han mäter med en slang på det innre röret eller?

Jag vet inte vem "han" är eller hur det bygget såg ut
 
Last edited:
Nja, vad ska vi med det statiska trycket till? Det är totaltrycket (på din ritning) vi behöver, ju högre ju bättre. Den undre bilden skapar väll inte lä? Hålen sitter så flödet från turbon trycker rakt in i dom. Han använder två slangar men jag kör bara med en och ett hål, andra änden av röret är pluggat. Jag tror du måste bygga en turbohoj, då blir det rätt klart vad som behövs och fungerar, och det är det som är det viktiga för trådskaparen

Jag rörde nog ihop de olika inläggen, det var TAX som pratade om Prandtlrör, inte du, du har använt det korrekta ordet Pitot-rör och totaltryck hela tiden.
Sorry

Jag har inte någon gång sagt att det ni gör är fel jag försökte bara tipsa om ett enklare sätt att mäta och att de olika begreppen rördes ihop av andra..

Ja men det är ju det jag säger:confused:

Sorry du med, du skrev ju så...
 
Last edited:
Jag rörde nog ihop de olika inläggen, det var TAX som pratade om Prandtlrör, inte du, du har använt det korrekta ordet Pitot-rör och totaltryck hela tiden.
Sorry

Jag har inte någon gång sagt att det ni gör är fel jag försökte bara tipsa om ett enklare sätt att mäta och att de olika begreppen rördes ihop av andra..



Sorry du med, du skrev ju så...


Ok, jag trodde jag hade blivit gaggig :D

Grejen är att turbokillarna här endast vill åt ett tryck att använda till att trycksätta vacuumförgasaren. De är inte ute efter att ta reda på det statiska eller dynamiska trycket. De vill bara ha ett för ändamålet lämpligt styrtryck till förgasaren. Vad som är lämpligt är en empirisk kunskap, de har provat sig fram vad gäller placering och utformning av röret. Sätter man pitotröret i en trång sektion med hög hastighet så de ett högre tryck att jobba med. Blir det erhållna trycket för högt kan man då sedan reglera ned det eller sänka genom att vrida röret så att hålet vrids bort från "vindögat". Så att man får snedanblåsning, då minskar bidraget från det dynamiska trycket.
 
Last edited:
Och vi skapar ju faktiskt ett högre tryck att jobba med i och med att vi sätter ett pitotrör i tryckröret, det måste ju bli lägre tryck bakom det, eller hur? Det kompenserar vi sen genom att skruva upp turbon lite genom att strypa wastegaten. Så behöver man ännu högre tryck så kan man använda ett tjockare pitotrör, eller tänker jag fel?
 
Och vi skapar ju faktiskt ett högre tryck att jobba med i och med att vi sätter ett pitotrör i tryckröret, det måste ju bli lägre tryck bakom det, eller hur?

Ja det är korrekt, det dynamiska trycket är nämligen inte linjärt proportionellt mot hastigheten om man ska vara noggrann. Det dynamiska trycket är proportionellt mot kvadraten på hastigheten. (det är därför en hoj måste utveckla mer än dubbla effekten i 200 km/h än i 100 km/h). Så genom att sätta pitotröret där hastigheten är störst så får man störst tryck, trots att det statiska trycket där är lägre.

Så behöver man ännu högre tryck så kan man använda ett tjockare pitotrör, eller tänker jag fel?

Diametern på hålet ger bara ett större tryck om man har ett flöde genom röret. Går flödet mot 0 så ger ett knappnålsstort hål samma tryck som om det vore 1 cm2. Det är detta som är problemet om man vill reglera ned trycket med en bleed off-ventil. Det är i mina ögon bättre att göra som du gör, vrida bort mynningen från vindögat.
 
Last edited:
Ja det är korrekt, det dynamiska trycket är nämligen inte linjärt proportionellt mot hastigheten om man ska vara noggrann. Det dynamiska trycket är nämligen proportionellt mot kvadraten på hastigheten. (det är därför en hoj måste utveckla mer än dubbla effekten i 200 km/h än i 100 km/h). Så genom att sätta pitotröret där hastigheten är störst så får man störst tryck, trots att det statiska trycket där är lägre.



Diametern på hålet ger bara ett större tryck om man har ett flöde genom röret. Går flödet mot 0 så ger ett knappnålsstort hål samma tryck som om det vore 1 cm2. Det är detta som är problemet om man vill reglera ned trycket med en bleed off-ventil.

Jag menade inte storleken på hållet, utan på pitotröret. så det stryper mer i tryckröret, typ som en choke. Givetvis måste man då skruva upp turbon, men det borde ge mer tryckskillnad, eller hur?
 
Jag menade inte storleken på hållet, utan på pitotröret. så det stryper mer i tryckröret, typ som en choke. Givetvis måste man då skruva upp turbon, men det borde ge mer tryckskillnad, eller hur?

Eftersom hålet kommer att sitta före förträngningen orsakad av pitotröret så tror jag inte att trycket stiger. Men om strypningen gör det möjligt att höja laddtrycket för att uppnå samma massflöde som innan strypningen så kan nog trycket öka.
 
Eftersom hålet kommer att sitta före förträngningen orsakad av pitotröret så tror jag inte att trycket stiger. Men om strypningen gör det möjligt att höja laddtrycket för att uppnå samma massflöde som innan strypningen så kan nog trycket öka.
Jo, det händer ju inte mycket på låga varv och tryck, men det är ju vid stora flöden som vi vill ha mer tryckskillnad, då kan man nog finjustera med tjocklek på röret, om man orkar..
Fast det är bättre med sprut, då behövs inga sånna här diskussioner
 
Intressant. Jag har funderat en del kring det här med pitotrören faktiskt och aldrig riktigt sett några bra beskrivningar tidigare. Me like.. :tummenupp

Jag tvivlar inte på att det går alldeles utmärkt att få till soppablandningen när man blåser på med turbon även till 2-taktare. Däremot ställer jag mig lite funderande till hur lösningen med avgasmottrycket ska göras? Enligt alla de lekmannateorier jag kan komma på så bygger ju fyllnadsfasen av en tvåtaktare på att avgasmottrycket agerar "ventil" som håller emot under fyllnaden av cylindern? Hur funkar detta med en turbomatad rackare? Man kan väl inte bara ha en expansionskammare som på en vanlig direkt. Eller? Vill minnas att jag läst nånstans om en turbomatad 2-taktare. Kan dock ha varit en snöskoter och dom brukar ju ha lite egna speciallösningar.

Bara lite nyfiken här. Det kanske finns avhandlat i nån annan tråd? Borde kanske inte ens tas upp här eftersom diskussionen rörde trycksättningen av soppan men jag tycker ändå att det är väldigt intressant i sammanhanget. :)
 
Back
Top