ställbara öhlinare

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Har kollat runt lite på olika sidor men hittar ingen prislapp på öhlinarna. Ungefär hur mkt kostar värstingöhlinarna (de ställbara)?

Alla är ställbara, men du kanske menar den med hydralisk förspänning?
Runt 10-11kkr om jag inte kollat fel för bakdämparen ungefär.

TTX36 (som den senaste bakdämparen heter har jag för mig) kostar runt 14.000:-

TTX36 (som den senaste bakdämparen heter har jag för mig) kostar runt 14.000:-

Haha! När jag köpte min hoj så sa han att den kostade 40 000 och även om han menade den där fram också så överdrev rejält. Min hoj ska tydligen vara påkostad för 130 000 - ja undrar hur många nollor han la på egentlgein.

Haha! När jag köpte min hoj så sa han att den kostade 40 000 och även om han menade den där fram också så överdrev rejält. Min hoj ska tydligen vara påkostad för 130 000 - ja undrar hur många nollor han la på egentlgein.

en gatgaffel från Öhlins kostar 25 papp så 40' låter inte så dyrt för en racegaffel

Gaffelkit fram c:a 17kkr, bakdämpare om det nu är den senaste ttx'en, så 14kkr till.
Men, det finns gaffelkit/gafflar som inte är listade och kostar betydligt mer, de "riktiga" racekiten och gafflarna står ju inte med hos motospeed exempelvis, utan det är bara vad gemene man kan handla.

Kan tillägga att en bekant köpte en Öhlinare bak för ca 25.000:- till sin hoj så nog finns det precis som OffKeff skriver dyrare saker att köpa om man vill.

En framgaffel i klass med de som används i MotoGP kostade förra året 117.000:-

3090602 Kan tillägga att en bekant köpte en Öhlinare bak för ca 25.000:- till sin hoj så nog finns det precis som OffKeff skriver dyrare saker att köpa om man vill.

En framgaffel i klass med de som används i MotoGP kostade förra året 117.000:-
I klass med de som används i MotoGP? Snarare i klass med de som används av privatteam i tex SBK. Fast nyast behöver inte vara bäst. Haga föredrar tex fortfarande den gaffel han hade på sin R7:a 2000.

3090888 Vem som använder dem vet jag inte, bara att de då artikeln skrevs användes i MotoGP.
I annan litteratur ser man ju tex att Rossi har andra dämpare än vad andra team har så det är nog skillnad på folk och folk även när det gäller gafflarna.

I annan litteratur ser man ju tex att Rossi har andra dämpare än vad andra team har så det är nog skillnad på folk och folk även när det gäller gafflarna.
Visst är det skillnad på folk och folk men återigen så skrev jag inte att det var gaffeln som Rossi använde utan att den användes i MotoGP.

Öhlins specialtillverkar ju massor med grejer, på teams order, d.v.s kawa kan ha ritat och beställt en speciell del för sin cykel. Sådant existerar även i SBK också. Det är ju inte bara specifikt för hojarna, utan även för förarna.
Sen vad grejer kostat och inte kostat, man har aldrig någon aning om vad någon pröjsat för grejerna, och knappast heller vad det är värt som begagnat.

För övrigt letar jag fortfarande efter en beggad r1 04-06 öhlins bakdämpare, får gärna vara den utan hydralisk förspänning också ;)

Öhlins specialtillverkar ju massor med grejer, på teams order, d.v.s kawa kan ha ritat och beställt en speciell del för sin cykel. Sådant existerar även i SBK också. Det är ju inte bara specifikt för hojarna, utan även för förarna.
Sen vad grejer kostat och inte kostat, man har aldrig någon aning om vad någon pröjsat för grejerna, och knappast heller vad det är värt som begagnat.

För övrigt letar jag fortfarande efter en beggad r1 04-06 öhlins bakdämpare, får gärna vara den utan hydralisk förspänning också ;)

Vad är egentligen hydraulisk förspänning?

Istället för att skruva på en mekanisk ratt med en stor nyckel så skruvar du på en liten ratt som justerar förspänningen via hydralik. Funktionen på fjädern är densamma men

Med hydralisk förspänning, den lilla mojjen med svart justerratt som hänger i en andra slang.
mc_S46HR1C1S_h.jpg

Samma dämpare men med vanlig förspänning.
mc_S46HR1C1_h.jpg

Fy katten va smidigt. En sån vill jag ha.

EDIT: 12 204 kr till min hoj, som hittat. :tummenupp :3freak

Last edited:
Fy katten va smidigt. En sån vill jag ha.

EDIT: 12 204 kr till min hoj, som hittat. :tummenupp :3freak

Tar man bort ena spännringen på den billigare modellen går det lika fort att ändra förspänningen med verktyget, och så har man sparat ett par gram till på hojen ;)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...