Ställbar sving. Resultat på köregenskaperna?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min TZ har justerbar svinginfästning i tre lägen- 0, 1,5 och 3 mm.
Hur påverkar det chassiet?
Jag försökte klura lite på vilka resultat det får för hur cykeln uppträder men blev inte klokare.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Min TZ har justerbar svininfästning i tre lägen- 0, 1,5 och 3 mm.
Hur påverkar det chassiet?
Jag försökte klura lite på vilka resultat det får för hur cykeln uppträder men blev inte klokare.

Molina ändrade läget vid em i Anderstorp och kapade en sek per varv på det!

Håkan Olsson sa för några år sen att på den här nivån går det för långsamt för att ens han ska märka skillnad

Jag Tror att Cralle använde sig mkt av det när han körde SBK

Men vad som händer när man gör vad har jag ingen aning om skulle vara kul om någon gav oss en redogörelse :tummenupp

OK, här kommer redogörelsen. Jag har ju bara läst mig till detta och känner själv ingen skillnad på en RSW250 och en Puch. Men det har med squat/antisquat att göra. D v s ungefär reultatet från samtliga krafter vid gaspådrag/avslag. Vid pådrag flyttas CG bakåt, bakfjädring trycks ihop. Utöver detta skapas krafter i kedja, swing, swinginfästning etc. Placering av dreven påverkar också. Man vill balansera ut alla krafter för att få ett slutresultat. Summan av allt liksom. En parameter som ändrar squaten är den ställbara swinginfästningen. (om det är sådan du har)

Det finns ett långt kapitel om detta i Tony Foales "Motorcycle handling & chassis design" Det är faktiskt ganska lätt att rita upp och se vad som händer om man t ex byter drev eller flyttar swingen.

Tack Goodstuff för att jag fick möjlighet att briljera lite :D

#Olsson# Tycker du ska tita upp och visa vad som händer när man flyttar svingen. Mer briljans!
Förra året körde jag hojen med svinegn i läge 3,0 men hade tänkt nollställa mitt chassie i år för att ha en grundsetting att utgå ifrån så då hade jag tänkt sätta den i läge 0. Vilken som är längst upp eller längst ner vet jag inte på rak arm.

Påverkar det inte balansen vid inbromsning också? Ride-height etc?

På aprilia RSW250 och Kawasaki ZX6RR är "noll" i mittenläget. Sen kan man gå ett upp eller ner. Noll rekomenderas att man har sålänge man inte har problem med nått med intällningarna har jag fattat det som. Att ändra det är en sista utväg typ.

Letar som en galning efter Kawasakis kit-bok nu för där står en lättförstålig förklaring på vad skilnaderna är. Kanske har lämnat tillbaka dom till Zuber men kommer inte ihåg? Cralle hade kunnat det utantill.

antisquat.jpg

Nu var det ett tag sdan o fel kan begås men..

Slutresultatet är en sifra. T ex 100% (vad du skall ha vet jag inte :lol

CG är antaget med förare.

Kolla på röda linjer endast. Jag gjorde 3 exempel på samma bild för att testa lite. Röd är alltså ett exempel som ger 120%.

Dra en linje längs kedjan som på bilden
Dra en linje längs svingen som på bilden (genom svingaxeln)
Dra en linje från däcket genom skärningspunkten från ovan två linjer.

Kommer inte ihåg pluss o minus och vilket håll det ger. 100% ger +/-0 i svingrörelse har jag för mig. Jag ska läsa på-lite.

Last edited:
Goodstuff skrev:
Snygg bild! Fattar inte mycket dock. :va
/Å. Sna

Fixat

Och exemplet ovan ger tre olika värden p g a tre olika kedjelinjer. Alltså, när man drevar om så påverkar man squat/antisquat.

Last edited:
Goodstuff skrev:
#Olsson# Tycker du ska tita upp och visa vad som händer när man flyttar svingen. Mer briljans!
Förra året körde jag hojen med svinegn i läge 3,0 men hade tänkt nollställa mitt chassie i år för att ha en grundsetting att utgå ifrån så då hade jag tänkt sätta den i läge 0. Vilken som är längst upp eller längst ner vet jag inte på rak arm.

Påverkar det inte balansen vid inbromsning också? Ride-height etc?

Ingen aning om det påverkar ride hight. Men det borde det väl inte göra?

Kan du bekräfta att svinglägena är upp eller ned förflyttning av centrum? Det borde vara så.

Vilket läge är det i nu? Ner eller upp?

Vet inte vilket som är vad. Den var i läge 3 förra året. 0 borde vara standarläge. Ska eventuellt ner till garaget idag och då kan jag kolla.

Alla squatsiffror över 100% medför att fjädringen går isär vid gaspådrag. Det blir ju även tydligt om man sätter på ett jättedrev i fram. (Orange kedjelinje) Då drar kedjan svingen åt andra hållet med större kraft. Alltså fjädringen trycks ihop.

Med basis av detta antar jag om du flyttar sving-pivotpunkten nedåt, så får du samma effekt som med ett större drev fram d v s fjädringen trycks ihop mer vid pådrag.

*/ ?>
Back