Ställbar kamkedjespännare

swedishwiking

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Säter
Hoj
-89 Yamaha xtz 750, Kawazaki zx10 -90
Hej grabbarna

Har en gammal zx-10 som rullat över 10000 mil. Fick toppen donad under föregående vinter men har tyvärr ett rasslande/tickande kvar på kamkedjesidan. Tanken är att byta kamkedja, men är sugen på att få en fräsch kamkedjesträckare också vilket inte är billigt om man vill ha en ny original.
Har hittat en ställbar på en internetsida som saluför trimgrejer till gamla Kawor. Frågan är hur man vet när den är tillräckligt spänd. Jag begriper nog att man inte tar i för kung och fosterland...
Har någon nån erfarenhet av dessa?

Mvh, Mattias
 
Byt kedja och sätt sedan dit orginalsträckarn, starta hojen kanske åka en lite sväng.

Skruva ur spännfjädern ur orginalet, ta sedan bort sträckarn mät hur långt den är ute
(fjäder måste tas bort innan annars trycks sträckarn ut)skruva den manuella till samma spec..
//Tanken
 
Köp inte en manuell sträckare!!!

Manuella sträckare är för folk som kan och är medveten om att det kontinuerligt behöver justeras. Det började monteras på racemotorer där man vill ha minimalt antal felkällor och där duktiga mekaniker ändå står och helrenoverar motorn stup i ett. När kleti och pleti sedan monterar manuell sträckare hemma i garaget, spänner på känn och allt som oftast inte kommer ihåg att verifiera korrekt spänning tillräckligt ofta så har man ett säkert recept på haveri. Jag har sett fler haverier orsakade av feljusterade manuella sträckare än vad jag sett av automatiska av usel konstruktion....
 
100 000 km är mycket, 'kanske dags att byta kamdreven också?
 
Håller med Boris. Evigt tjat om dessa. Originalsträckarna är knappast konstruerade så att motorn ska rassla
 
Är det nåt strul med originalet, se över skenor, fjäder, spärr. Och ev drev/kedja då....
 
Last edited:
Köp inte en manuell sträckare!!!

Manuella sträckare är för folk som kan och är medveten om att det kontinuerligt behöver justeras. Det började monteras på racemotorer där man vill ha minimalt antal felkällor och där duktiga mekaniker ändå står och helrenoverar motorn stup i ett. När kleti och pleti sedan monterar manuell sträckare hemma i garaget, spänner på känn och allt som oftast inte kommer ihåg att verifiera korrekt spänning tillräckligt ofta så har man ett säkert recept på haveri. Jag har sett fler haverier orsakade av feljusterade manuella sträckare än vad jag sett av automatiska av usel konstruktion....

Tur vi har dig boris. Visste själv inte skillnaden
 
Originaldelarna är inte så dyra om du bara ska byta kedjan och släpan vilket är det som brukar ge sig på kawa-motorerna. Ofta är det släpan som får en grop i sig i ytan som tryckaren ligger an mot. En ny kamkedja original och en släpa går på ca 800:-. Tryckaren är lite lurigare att få tag på, jag vet att de brukar sätta dit tryckaren från den senare ZZR1100 motorn som har ett annat "huvud".

Jag köpte mina delar från Lelles, www.partssweden.se, direkt hem i lådan med faktura!
 
Suveränt grabbarna. Det får bli ny kedja och släpa. Försvinner missljudet med min spännare så är jag nöjd med det, annars letar jag efter en dito från zzr.

Tack!
 
Köp inte en manuell sträckare!!!

Manuella sträckare är för folk som kan och är medveten om att det kontinuerligt behöver justeras. Det började monteras på racemotorer där man vill ha minimalt antal felkällor och där duktiga mekaniker ändå står och helrenoverar motorn stup i ett. När kleti och pleti sedan monterar manuell sträckare hemma i garaget, spänner på känn och allt som oftast inte kommer ihåg att verifiera korrekt spänning tillräckligt ofta så har man ett säkert recept på haveri. Jag har sett fler haverier orsakade av feljusterade manuella sträckare än vad jag sett av automatiska av usel konstruktion....

Boris, vad är ett rimligt kontrollintervall?
Britterna m.fl är helt besatta i att köra manuella sträckare, det nästan ett sektbeteeende i VTR-gruppen på Fejjan.

Beställde hem en billig uppsättning manuella sträckare från staterna, hade tänkt att trycka dit dom efter att jag blivit miljöskadad.

Jag trodde det skulle räcka med en gång per säsong?
 
Boris, vad är ett rimligt kontrollintervall?
Britterna m.fl är helt besatta i att köra manuella sträckare, det nästan ett sektbeteeende i VTR-gruppen på Fejjan.

Beställde hem en billig uppsättning manuella sträckare från staterna, hade tänkt att trycka dit dom efter att jag blivit miljöskadad.

Jag trodde det skulle räcka med en gång per säsong?

Det beror helt och hållet på hur vilda kamtider du kör, hur långt du varvar och dyl. På en standardmotor kan man ofta köra ganska långt innan där finns ett justeringsbehov.

Knäckfrågan är hur du vet vilken som är korrekt spänning från första början. Tittar man på youtubevideos hur folk gör så är 80% totalt fel och du får något som är sämre än original. Det i min mening korrekta sättet är att plocka av ventilkåpan, ur med tändstiften samt öppna till svänghjulet så du kan dra runt motorn manuellt. Sedan skruvar du tills du får ett lagom spel. Och vad som är lagom lär man sig ganska fort. APE som är originalet har lite tips:

Men om du inte planerar att göra hela den processen regelbundet så är det bättre med en standardsträckare. Jag åker med standardsträckare i den absoluta majoriteten av mina motorer. Även på racemotorer såvida de inte har extremt elaka kammar.
 
Boris, vad är ett rimligt kontrollintervall?
Britterna m.fl är helt besatta i att köra manuella sträckare, det nästan ett sektbeteeende i VTR-gruppen på Fejjan.

Beställde hem en billig uppsättning manuella sträckare från staterna, hade tänkt att trycka dit dom efter att jag blivit miljöskadad.

Jag trodde det skulle räcka med en gång per säsong?

Jag brukar bara gå efter missljud. Man spänner och släpper tills man hittar övergången mellan fin gång och slammer ,spänn så lite som möjligt för att få den tyst.
Hur många mil man kan köra är en annan 5a de gäller ha motoröra.

De jag är mest rädd för när man mont manuell sträckare är att kedjan ska hoppa några kugg. Kolla APE länken så finns många tips där hur man gör.
 
Som alltid, hatten av till er gubbar!
Den där jävla amerikanen hade dock bara skickat en sträckare men fick betalt för två... Får väl se om den andra dyker upp efter mina påtryckningar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top