Ställa ventiler på Husqvarna

Samma procedur som på alla andra hojar. Av med ventillocken och stick in ett bladmått. Det ska vara 0,1 in och 0,15 ut på din va? Minns inte riktigt.. Lossa låsmuttern, ställ skruven, lås muttern igen.

Edit: Noga att kammen är i rätt läge. Vet man inte med sig med säkerhet att den står rätt så vrid svänghjulet till det läge då alla vipparmar är "lösa" och inte ligger emot nån ventil.

tack för hjälpen med måtten där.. insugsventilerna var nästan uppe 0.20, men avgasventilerna hade inte ändrat sig något.

Har fortfarande något "Tickande" ljud från motorn. Förra ägaren sa att det var kamremmen som lät lite, men verkstaden hade sagt att det inte var någon fara med det. Irriterande ljud bara :(

tack för hjälpen med måtten där.. insugsventilerna var nästan uppe 0.20, men avgasventilerna hade inte ändrat sig något.

Har fortfarande något "Tickande" ljud från motorn. Förra ägaren sa att det var kamremmen som lät lite, men verkstaden hade sagt att det inte var någon fara med det. Irriterande ljud bara :(

Du har en kamkedja, ingen kamrem. Kolla att kamkedjesträckaren inte är i sista hacket. Min kamkedja på gammelcrossen hoppade av och sabbade bla. ventilkåpa, ventiler och övre- och undre kamdrev... dyrt.
Kolla om det läcker avgaser mellan topp och grenrör, då kan den låta lite.

Boken säger säkert 0,1 på insug och 0,15 på avgas. Men ställ typ 0,12 på insug och mellan 0,15 och 0,2 på avgas. Annars är det risk att ventilern ligger på, du märker det om den bli omöjlig att kicka igång varm.

Du har en kamkedja, ingen kamrem. Kolla att kamkedjesträckaren inte är i sista hacket. Min kamkedja på gammelcrossen hoppade av och sabbade bla. ventilkåpa, ventiler och övre- och undre kamdrev... dyrt.
Kolla om det läcker avgaser mellan topp och grenrör, då kan den låta lite.

Finns det något enkelt sätt o kolla kamkedjespännaren?
Har även hört att det är automatisk spännare på denna,
men att "fjädern" kan vara dålig.

Finns det något enkelt sätt o kolla kamkedjespännaren?
Har även hört att det är automatisk spännare på denna,
men att "fjädern" kan vara dålig.

Om jag inte missminner mig så sitter spännaren på vänster sida i bakkant av motorn. Den sitter fast med två skruvar och fjädern är belastad med ytterligare en skruv i mitten.

Släpp och ta bort den mittersta skruven och plocka ur fjädern.
Sedan skruvar du bort de andra två och tar bort spännaren, nu kan du se om spännaren är max utfjädrad eller inte. Det är en ganska enkel konstruktion.

Lite OT men. Har en 570 -01 å har renoverat topp å styrt lite... Satt manuell kamkedjespännare på när ja köpte cykeln men beställde iaf en orginal automatisk. Satte dit å till mitt förtret så hade ja bara 2 hack kvar, köpte ny kedja å trodde allt va frid å fröjd, fick visserligen 4 hack då men en ny kedja töjer sej ju lite så tror inte den gamla va dålig... Toppen e troligtvis planad men ska de göra sån stor skillnad?

Lite OT men. Har en 570 -01 å har renoverat topp å styrt lite... Satt manuell kamkedjespännare på när ja köpte cykeln men beställde iaf en orginal automatisk. Satte dit å till mitt förtret så hade ja bara 2 hack kvar, köpte ny kedja å trodde allt va frid å fröjd, fick visserligen 4 hack då men en ny kedja töjer sej ju lite så tror inte den gamla va dålig... Toppen e troligtvis planad men ska de göra sån stor skillnad?

Se över skicket på glidskenorna i plast som vilar mot kedjan. Är de väldigt slitna så måste ju spännaren gå ut längre för att kedjan ska bli tillräckligt spänd.

Se över skicket på glidskenorna i plast som vilar mot kedjan. Är de väldigt slitna så måste ju spännaren gå ut längre för att kedjan ska bli tillräckligt spänd.

Vet inte hur dom ser ut nya men dom såg inte slitna ut iaf... Klacken som kedjerullarna går på e ju inte så sliten så sidoplattorna nuddar skenorna...

fick du bort det tickande ljudet?
har samma på min 610 fick inte bort det genom att ställa ventilerna.

Vet inte om Husa har nå speciellt problem med just tickande saker...
Men de flesta encylindriga motorcyklar låter mycket från toppen/cylinder och de finns inget man kan göra åt.
Och för övrigt så är det bättre med tickande ventiler än helt tysta ventiler. För är dom tysta ligger dom på och blir brända.

Vet att just den motorn som tråden handlar om aldrig någonsin är speciellt tyst utan det brötar å låter mekaniskt från både det ena och det andra. Vet man bara med sig att motorn är frisk så lär man sig det ljudet och märker snart ett fel i maskineriet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park