Ställa ventiler på Husky 570RR

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Tänkte ställa ventilerna på min husky. Har bara ställt ventiler på bergare förut (sådana där skruvgrejjer) och det var ju inte så gräsligt svårt. Hur fungerar det på husqvarna?

Tips och råd tack.

- Johan
 
GrusDan skrev:
Det är "sånna dära skruvgrejjer" på Husky också :)

Lite offtopic men finns det någon återförsäljare av husky i närheten av Sundsvall?? Om inte vilken är närmast från sundsvall/östersund?
 
Honung skrev:
Lite offtopic men finns det någon återförsäljare av husky i närheten av Sundsvall?? Om inte vilken är närmast från sundsvall/östersund?

Bara att välja & vraka :tummenupp

EJFA Motor AB
Yttre Ljungarumsvägen 121
553 07 Jönköping
Tel. 036-71 00 71
Fax. 036-12 70 66

Knåda Cykel & Sport
Edsbyn
tele: 0271-340 75


Halvards Motor AB
Hällby Annedal
635 10 Eskilstuna
Tel. 016-35 10 46
Fax. 016-35 17 91

Mc-Butiken ab i Eksjö
Västerlångatan 49
Eksjö
Tel. 0381-390 08
Fax. 0381-131 26

MX-Sports
Ortdrivarvägen 16
982 38 Gällivare
Mob. 070-565 0143


Nilssons Motor AB
E4:an 19
280 40 Skånes Fagerhult
Tel. 0433-300 70
Fax. 0433-300 80

Roslagens MC
Sandkilsvägen 2
184 42 Åkersberga
Tel. 08-540 688 84
Fax. 08-540 882 08

Tibro MC-service AB
Norra vägen 7A
543 35 Tibro
Tel. 0504-120 12


Örebro MC-service
Manillagatan 5
702 12 Örebro
Tel. 019-13 75 40
Fax. 019-13 75 41
 
Nu ska vi se om jag kommer ihåg rätt..
0,10 på insug och 0,15 på utblås TROR jag det var.
Eller var det tvärtom? Nu vart jag yr i mössan...
Kika i manualen :)
Har du ingen, ladda hem på:
http://www.husqvarnausa.com/ownersManuals/TE-TC-SM570manual.pdf
Jag kör med bladmått, för paranoid att bara lita på å skruva
nått pyttelitet del av varv å dra åt..

Angående närmsta återförsäljare.
Tror det är Knåda Cykel & Sport i Edsbyn som gäller.
ca 20-25mil söder om Sundsvall?
Tele: 0271-340 75
 
mr_rockster skrev:
Okej! ;).. hur mycket ska ventilspelet vara då? Mäter ni med bladmått på husky eller?

Vet iofs inte om det är ngt skillnad på smr & rr? På smr:n är det 0,10 på insug & 0,15 på avgas

Japp, bladmått är det som gäller. Va noga att kolla spelet efter du spännt låsmuttern. Lätt att man råkar ändra justerskruven lite
 
Vilka är insug och vilka är avgas? ;).. Något annat man ska tänka på? Hittar man TDC likadant som på bergaren ungefär eller?
 
Insug = närmast förknasaren, utblås = ovanför krökarna,
enklare än så kan jag inte förklara :tummenupp :banana

Har inte skruvat bergare, men principen lär vara likadan ja.

Kika på denna länk för tips om hur du ställer in ventilspel
och hittar övre dödläge:
http://soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm
 
Annars kunde du väl anlita den dära bruden som ligger
å kråmar sig på HUskyn din? :D :tuttar
 
Det skulle jag ju kunna gjort förståss, men hon håller på att bygga om växellådan.. ;)
 
010in 0.15 ut.
Ställ i kompläge öd. Lossa högra kylaren så slipper du pajja kylflänsarna.
Locktite på låsmuttrarna.
Vik bladmåtten så blir det lättare
 
Kollade igår. 0,10 insug och 0,15 avgas gick fint. Kändes lite "lagom" trögt. Men det GICK även att få in 0,15 insug och 0,20 avgas men då gick det bra trögt...

Tyckte det var för jävla svårt att få tillbaka dekompprttlarna och jag har ALDRIG använt mig av den på min husky. Har ni era sådana kvar eller e det någon som har plockat bort de?

- Johan
 
Du lossade väl dekompvajern innan demonteringen? Annars blir det bökigt som fan . Sen är det ju bara dom lösa ventilkåporna som ska skruvas fast.

Om du fick in både 010 och 015 måttet samtidigt har du spel på ca 022-025.
Dags att justera.

Dekompen på qvarnorna är bara till för om den surar igen och för att underlätta att hitta rätt kolvläge vid start.
Den sitter ju inte i vägen eller kan gå sönder nämnvärt så låt den sitta.
Tar du bort den får du garanterat igen det om den skulle bli sur :gnissla
:hihi
 
Jag fick inte in 0,10 och 0,15 samtidigt, men jag fick in bara 0,15 där det skulle vara 0,10, fast det gick bra trögt då. Likaså fick jag in 0,2 där det skulle vara 0,15 men det gick också bra trögt..

Det jobbigaste när man ska montera tillbaka dekompen är den där jävla fjädern. Det var den jag blev förbannad på ;)... Får väl försöka pilla lite mer idag.. ngt tips?

- Johan
 
Då duger det med ventilerna.

Skruvade du isär dekompen?
 
Skruvat isär litegrann av den ;).. iaf tagit bort armen och det där... tänkte sätta dit det i efterhand....

Ventilerna rörde jag inte ;)
 
Appap!! Inte skruva isär i onödan. ;)
Allt sitter i locket. Behöver bara lossa på det (2 bult) och släppa på dekompvajern.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top