Ställa ventiler ktm 525

nu känner jag mig säker på att jag kommer att klara av detta i helgen. tack för all info.


ska passa på och fråga en sak här eftersom att det är många som kör ktm 525. hur bra drag ska det vara i en ktm 525 egentligen? detta är den enda fyrtaktare jag kört så jag kan inte jämföra med något. killen jag köpte den av sa att han kunde sitta helt upprätt och dra fullt på fyran så gick den upp på bakhjulet direkt. jag har en sx så min är fyrväxlad. jag får upp min på trean helt utan ansträgning, men på fyran går det fan inte. jag sitter långt bak, kör av på med gas och rycker i styret men jag får bara framhjulet att lyfta lite.
snackade killen jag köpte hojen av bara skit eller är det min hoj som inte går som den ska. på vilka växlar får ni upp era på bakhjulet ifall ni bara sitter upprätt och drar fullt? dvs inte rycka i styret och en massa såna grejer.
 
Teknikfråga. Träna.
Eller numrera om växlarna, t.ex. från 3 o uppåt. Enklaste sättet ta upp den på 4an. :D
/u
 
Är nog fel sätt att jämföra kraft på... beror helt på hur fjädringen är inställd, vilken drevning man har, hur fet man är, var bakhjulet är i svingen, teknik m.m


Med min hoj inställd som den är så går den upp på 2:an om man sitter rakt och kör på ren gas utan att rycka eller koppla.. Den går dock upp på 4:an med lite vilja och säkert 5:an med ännu mera vilja men det är ju bara att växla upp dit om man vill åka fort på slangen..

Om man vill så kan man ju ställa in en motard så den går upp på alla växlar men då är den värdelös på allt annat istället.
 
ulf_lundin.... killen jag köpte hojen av sa att den gick upp på slangen utan problem bara genom att man gasade fullt. man skulle inte behöva rycka i styret eller någonting. jag kan få upp den i alla fall halvägs på slangen på fyran, men då rycker jag som fan, samt kör gas av på samt sitter långt bak på sadeln. jag funderade på om det kanske är något fel på min motor som gör att den inte går så bra som den ska.

Monobike... det är ju killen jag köpte den av som kom med uttalandet och jag har inte ändrat några inställningar alls på hojen.
 
bmwjohan skrev:
Monobike... det är ju killen jag köpte den av som kom med uttalandet och jag har inte ändrat några inställningar alls på hojen.

Det kan ha varit snack, men sen kan det har varit så också han tyckte att den bara var att gasa upp på fyran. Som ett exempel tyckte jag att min 450EXC gick upp med bara gas på femmans växel. Men när jag tänkte efter lite på vad jag gjorde så var det ju inte bara gas, utan det var även lite lätt dippandes på kopplingen, lite gung och vid rätt varvtal.
 
nu försökte jag ställa ventilerna ännu en gång men misslyckades igen. jag lyckades hitta läget där kolv står i topp och alla ventilerna är lösa, dvs ÖD, men hur mycket jag än lyste i hålet och snurrade på bakhjulet så kunde jag inte så något märke i axeln så att jag visste när jag skulle skruva in låskruven. hur tydligt är det här märket egentligen?
går det enbart att skruva in låsskruven i botten när man är i rätt läge eller kan man alltid skruva in låsskruven helt?
 
bmwjohan skrev:
2246162 nu försökte jag ställa ventilerna ännu en gång men misslyckades igen. jag lyckades hitta läget där kolv står i topp och alla ventilerna är lösa, dvs ÖD, men hur mycket jag än lyste i hålet och snurrade på bakhjulet så kunde jag inte så något märke i axeln så att jag visste när jag skulle skruva in låskruven. hur tydligt är det här märket egentligen?
går det enbart att skruva in låsskruven i botten när man är i rätt läge eller kan man alltid skruva in låsskruven helt?

man kan skruva in lås-skruven på fler än rätt ställe. Jacket som är syns dock ganska tydligt. ser ut som ett "v" format spår. Tänk på att ta loss brickan vid lås-skruven så den kommer hela vägen in.
 
bmwjohan skrev:
2246162går det enbart att skruva in låsskruven i botten när man är i rätt läge eller kan man alltid skruva in låsskruven helt?

Det misstaget gjorde jag första gången jag skulle ställa på min, jag hade läst nånstans att "går skruven i botten är det rätt" men icke.. nästa gång jag ställde så tittade jag i hålet och hittade spåret och då stod vipporna lite fel.. inte katastrofalt fel men det var riktigt tajt spel, gången efter det så behövdes ingen justering alls.. så det är ganska viktigt att träffa rätt.
Man får lägga sig så man ser in i hålet och dutta hjulet fram och tillbaka, spåret går förbi ganska snabbt..
 
nu försökte jag igen och denna gången lyckades jag äntligen.
jag hittade det där jävla spåret efter grytm lång tid. det som var mitt största problem är att jag inte har ett depåställ(har beställt ett som tar aslång tid att få levererat) så jag var tvungen att försöka ta mig i rätt läge genom att dra i kicken samtidigt som jag kollade i hålet efter spåret. gav flera gånger men till slut gick det.

sen måste jag säga att jag förstår inte riktigt när skruven är i botten. jag skulle köra principen att skruva skruven i botten och sen lossa den 1/6 varv. om man skruvar väldigt löst så känner man att det vid ett tillfälle tar stopp jättelite, men sen kan man fortsätta skruva skruven hur mycket som helst till. jag antar att det är det första stoppen ni menar? om jag använde mig att första stoppet så funkade det rätt bra men jag var tvungen att öppna mer än 1/6 varv. om jag bara öppnade 1/6 varv så kunde jag inte få in 0.10 bladmåtten. jag försökte avgöra hur mycket jag behövde öppna skruven för att det skulle bli lagom på de fyra olika ventilerna och det blev lite olika på dem! är inte det konstigt. de flesta skruvar var lagom att öppna 1/4 varv men en skruv var jag tvungen att öppna nästan 1/2 varv. denna skruv var dock förjävla svår att hitta "bottenläget" på.

jag körde principen nu att 0.10bladet skulle gå in men inte 0.15 bladet så det blev nog helt ok, men jag tror att jag ska köpa ett ktm 0,12 blad så att det kan bli helt exakt. en sak undrar jag dock. om man har ett 0.12blad, hur använder man det då? gör man som så att man sticker in det där man ska mäta och sen skruvar man ner skruven så att man inte kan dra ut bladmåttet. sen smyger man upp skruver samtigit som man drar i bladmåttet. så fort man känner att bladmåttet börjar glida det minsta lilla så är man i exakt rätt läge.

sen är det en sak till som jag inte förstår. han som hade hojen innan sa att han ställde ventilerna utan att ta bort tanken och sadeln. han bara lyfte på ventilkåporna och inget mer. jag var tvungen att ta bort tank, sadel och kylare för att kunna komma åt.

man behöver väl inte lufta kylsystemet när man bara tagit bort kylaren? jag tömde inte motorn på kylvätska utan jag lossade bara en slang under ena kylaren.
 
skruven skall gå lätt som fan( när stoppmuttern e borta/lossad) sen skall du känna ett markant stopp när de möter ventilen, Därifrån skruvar du ut den 1/6 varv. Man kan ju skruva den förbi stoppet men då går det markant trögare.

Använder inte själv bladmåttet men kan tänka mig att man ser till att få det mellan ventil och justerskruv, och sen bara skruvar tills set tar stopp och därefter drar åt stoppmuttern och sen ut me bladmåttet.

Inte ta av tank och sadel? :confused: Det är ju gjort på en sekund i vilket fall så varför ens försöka utan.. den förra ägarn måste ha haft fler leder på sina armar för jag kan inte fatta hur han skulle kunna göra en korrekt justering me de grejjerna kvar!

Kylarn lossade jag bara på o drog lite åt sidan, tight men det funka!

Mvh Will

Ps, bygg ett eget depå-stöd eller ställ bara upp den på en pall eller något.. underlättar ju lite tills du får hem ditt rikitiga Ds
 
när du ställer med bladmått så ska det vara ett lätt motstånd när man drar det fram och tillbaka, ungefär som när man drar ut ett A4 papper som ligger under några blad..
Drar du åt skruven mot bladmåttet så får du inte in det igen efteråt..
 
Tjena!
Idag när jag skulle ställa ventilerna på 525 fick jag lite problem.
Har aldrig ställt på en 525a förut så min fråga är hur lätt ska justerskuven gå, min gick trögt som f..n dessutom gick det att skruva in den så långt att det inte gick att få dit låsskruven. Har förut använt mig av metoden ner i botten med skruven och ut 1/6 varv. Vad kan va fel? har jag hittat fel dödläge kanske? Har skruvat in skruven i spåret så det låser men det kanske går även när den är i fel läge?

Tacksam för lite råd

Magnus
 
Honung skrev:
2300801 Tjena!
Idag när jag skulle ställa ventilerna på 525 fick jag lite problem.
Har aldrig ställt på en 525a förut så min fråga är hur lätt ska justerskuven gå, min gick trögt som f..n dessutom gick det att skruva in den så långt att det inte gick att få dit låsskruven. Har förut använt mig av metoden ner i botten med skruven och ut 1/6 varv. Vad kan va fel? har jag hittat fel dödläge kanske? Har skruvat in skruven i spåret så det låser men det kanske går även när den är i fel läge?

Tacksam för lite råd

Magnus

du e inte i rätt läge. Man kan hitta spåret men va fel ute ändå. Skruvarna ska gå lätt och man märker ett tydligt stopp. Så det e bara o rulla vidare på hjulet o se till att få kolven i ÖD.

good luck!
 
dewil skrev:
2300815 du e inte i rätt läge. Man kan hitta spåret men va fel ute ändå. Skruvarna ska gå lätt och man märker ett tydligt stopp. Så det e bara o rulla vidare på hjulet o se till att få kolven i ÖD.

good luck!

Tack för ett snabbt svar, var väl ungefär vad jag trodde det har alltid gått att skruva justerskruven med bara fingrarna på 640 jag hade. Var lite för snabb då jag trodde att bara man ser spåret är man rätt :(
 
Har köpt en ktm 525 smr 2005, när jag skulle ställa ventilerna på den så inser jag att jag bara får vipporna att vara "lösa" när kolven är i botten läge . Är det jag som gör någonting fel, eller är det bara att skruva isär skiten och börja om från början ? Gammal tråd men hoppas någon kan hjälpa mig.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top