ställa ventiler.. kan man göra det själv ?

startade den idag efter att ha köpt lite ny soppa slang. startade den och värmde oljan, när jag tömmde så mäskte jag att oljan var vit/kolasås :gnissla bytade olja och körde lite hällde ut lite olja och den var nästan samma färg :huvet antar att detta inte är bra ? har alltid varigt svart innan och samma oljemärke

skulle aldrig öppnat motorn.....

Är hojen vätskekyld? isf läcker det nog in vatten via vattenpumpen. Har svårt att tänka mig hur motorn plötsligt kan börja ta in vatten för att man ventiljusterat. Kan har kommit kondens i motorn pga temperaturskillnader. Köp någon billig olja och försök skölja ur motorn ett par ggr till.

Inte för att vara petig men snälla gör rent motorn innan du öppnar och börjar grotta...den sand som sitter på den kommer lossna så fort du råkar nudda den och då hamnar den i motorn.....not good.:pannkyss

/J

Är hojen vätskekyld? isf läcker det nog in vatten via vattenpumpen. Har svårt att tänka mig hur motorn plötsligt kan börja ta in vatten för att man ventiljusterat. Kan har kommit kondens i motorn pga temperaturskillnader. Köp någon billig olja och försök skölja ur motorn ett par ggr till.

nix den är luftkyld

ska testa och byta olja en gång till

kan jag ha ställt ventilerna så fel att oljan bytar färg ?

Har jag aldrig hört talas om. Oljan brukar bli "kaffe med mjölk"-färgad om det kommer in vatten i motorn. Vattnet kan kommit in om du kört mycket i snö, vatten eller tvättat frenetiskt, alternativt om du har gjort många kallstarter så att kondensbildats. Vet att vissa kopplingar kan färga oljan grå, men då är det inget farligt. Lukta på oljan så att den inte stinker bensin, isf kan bensin ha runnit ned i oljan och förorenat den. Problemet löses genom ny olja och avstängd bensinkran när man inte kör.

nix den är luftkyld

ska testa och byta olja en gång till

Om man kör en mc-motor ett kort tag men sedan tappar ur oljan innan oljan nått full temp, då brukar oljan vara full av små luftbubblor som gör den kolasåsfärgad. Låt oljan stå i avtappningstråget säg 15 minuter så kommer den att klarna om det är luftbubblor.

Annars har du fått in vatten i oljan på ngt av de sätt som redan beskrivits ovan.

Mvh
Jörgen

ok får tappa ut oljan i morgon och låta den stå ett tag.. . gött då behöver jag inte vara så orolig att jag har pajjat motorn :gnissla

hade inte spänt ventilmuttern tillräckligt :huvet gick som skit märkte jag kanske därför oljan var så ljus

försökte ställa in min förra förgasare, men den ville inte starta köpte ny förgasare och märkte att bensinslangen hade varigt i klämm :D

mina bromsproblem har jag gett upp :gnissla

slutsats: jag ska inte bli fiddy-meckaniker

hadde faktiskt olja i en moppe en gång vom blev vit grå brun.

Testa o ta lite olja på fingrarna kolla mot ljuset o se vad det är i oljan.

Det du nu inte vill hitta är små små metall flisor. kolla även olje filtret. Hittar du inga metall partiklar så kan det inte vara något annat än vatten i oljan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti