ställa ventiler.. kan man göra det själv ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
ställa ventiler hjälp tack

gör om denna tråden lite istället för att göra en ny

fattar nästan hur man ställer ventiler nu. tror jag :gnissla

ska denna muttern spännas mot den där nere ? det vill jag ha det till men skruvar jag så går det väldigt segt och man ser att gängerna på "skruven" pajjar

Bifogat

• PICT0005ffffffffff.JPG
    PICT0005ffffffffff.JPG
    64.5 KB · Visningar: 569
Last edited:
Utan att veta specefikt vilken storlek på verktyg.

Något att lossa ventilkåpan eller pluggarna på ventilkåpan.
Bladmått i rekomederad storlek.
Det är gissningsvis ställskruvar på den så föreslår jag en fast nyckel och ett bits.

Långa farbron skrev:
2665731 Utan att veta specefikt vilken storlek på verktyg.

Något att lossa ventilkåpan eller pluggarna på ventilkåpan.
Bladmått i rekomederad storlek.
Det är gissningsvis ställskruvar på den så föreslår jag en fast nyckel och ett bits.

Som vanligt så skaffa en handbok, där står precis hur och vad du bör använda för verktyg.

Mjölnaren75 skrev:
2665739 Som vanligt så skaffa en handbok, där står precis hur och vad du bör använda för verktyg.

har kollat den.. stod typ allt utom ventilerna

är det ett måste ? såfall får jag ju ringa återföräljaren

lasse kongo skrev:
2665806 har kollat den.. stod typ allt utom ventilerna

är det ett måste ? såfall får jag ju ringa återföräljaren

Det du behöver veta är vilket ventilspel det ska vara, i övrigt går ventilkollen till på ungefär samma sätt oavsett stånka.

ola_sandin skrev:
2665814 Det du behöver veta är vilket ventilspel det ska vara, i övrigt går ventilkollen till på ungefär samma sätt oavsett stånka.

okok får kolla upp det

men klarar jag det som aldrig har gjort det ?

lasse kongo skrev:
2665828 okok får kolla upp det

men klarar jag det som aldrig har gjort det ?

http://www.dirtbikes.se/forum/viewtopic.php?t=839 kan 0,05 stämma ?

hittade bladmått på biltema 14.90 får köpa det när det slutar vara så jävla halt:mad:

Last edited:
Snubbarna på mc-verkstan är ju också bara människor, precis som du...

Alltså det går att göra själv.

Klart du klarar att göra jobbet själv. Annars är det ju bara att höra här.

Ventilspelskoll brukar gå till såhär:
1. Ta bort sadel,tank och annat som kan sitta ivägen.
2. Skruva ur tändstiftet så blir det lättare att dra runt motorn
3. Ta bort ventilkåpan (ibland räcker det att ta bort några lock som sitter i ventilkåpan)
4. Hitta TDC. Ofta finns det någon markering på svänghjulet för att säkerhetsställa att man är i TDC (top dead center = kolven är högst upp) Om det inte finns någon markering går det bra att känna genom tändstifthålet när kolven är i övre vändläge. Observera att det finns två tdc pga att det är en 4-takt. Du ska dra runt motorn till att kolven är i TDC och kamaxelnockarna inte ligger an mot ventilerna. (om det är två kamaxlar brukar nockarna peka snett utåt/uppåt när man är rätt.

5. Nu kan du mäta spelet.
6. Antar att det är ställskruvar i din hoj så då är det bara till att skruva tills man är nöjd. Om det är shims måste man ta bort kamaxeln/larna och mäta och ha sig för att kunna avgöra vilka shims man ska ersätta med. Punkt 6 behöver du bara bry dig om ifall spelet behöver justeras.

Verktygen du behöver är vanliga standardnycklar + ett bladmått. Ibland finns det specialverktyg för att skruva på ställskruvarna men det brukar gå fint utan också. Se till att bladmåttet har rätt storleksintervall så att du inte råkar köpa ett för tjockt.

Last edited:
Gör det själv! Den första motorn jag ventiljusterade var en gpz900r (16v), med hjälp av haynes var det inga problem, lite trångt bara!

Inte alls svårt!

ola_sandin skrev:
2666040 Klart du klarar att göra jobbet själv. Annars är det ju bara att höra här.

Ventilspelskoll brukar gå till såhär:
1. Ta bort sadel,tank och annat som kan sitta ivägen.
2. Skruva ur tändstiftet så blir det lättare att dra runt motorn
3. Ta bort ventilkåpan (ibland räcker det att ta bort några lock som sitter i ventilkåpan)
4. Hitta TDC. Ofta finns det någon markering på svänghjulet för att säkerhetsställa att man är i TDC (top dead center = kolven är högst upp) Om det inte finns någon markering går det bra att känna genom tändstifthålet när kolven är i övre vändläge. Observera att det finns två tdc pga att det är en 4-takt. Du ska dra runt motorn till att kolven är i TDC och kamaxelnockarna inte ligger an mot ventilerna. (om det är två kamaxlar brukar nockarna peka snett utåt/uppåt när man är rätt.

5. Nu kan du mäta spelet.
6. Antar att det är ställskruvar i din hoj så då är det bara till att skruva tills man är nöjd. Om det är shims måste man ta bort kamaxeln/larna och mäta och ha sig för att kunna avgöra vilka shims man ska ersätta med. Punkt 6 behöver du bara bry dig om ifall spelet behöver justeras.

Verktygen du behöver är vanliga standardnycklar + ett bladmått. Ibland finns det specialverktyg för att skruva på ställskruvarna men det brukar gå fint utan också. Se till att bladmåttet har rätt storleksintervall så att du inte råkar köpa ett för tjockt.

fan va bra tackar:tummenupp ska fixa bladmått sen ska det skruvas

Skaffa verkstadshandbok om du ska skruva. Innan. Spec viktigt om du är grön på sånt.
Gör man bort sig m ventilinställningen KAN det bli dyrt. Även om det nu inte är rocket science.
/u

Ha inte bladmåttet i spänn som på bilden. Stört omöjligt att känna när det börjar knipa då. Jag brukar ta loss bladet/bladen jag behöver och böja dessa så att jag kan komma åt med dem utan någon anspänning i bladet. Sedan, think big, ett aning för stort spel ger bara lite slammer, ett aningen för litet spel ger brända ventiler och säten samt dålig smörjning på kamnocken. För att böja bladet har jag använt gasdriven lödkolv med brännarmunstycke som kan värma väldigt lokalt där du vill ha böjen.

Ha inte bladmåttet i spänn som på bilden. Stört omöjligt att känna när det börjar knipa då. Jag brukar ta loss bladet/bladen jag behöver och böja dessa så att jag kan komma åt med dem utan någon anspänning i bladet. Sedan, think big, ett aning för stort spel ger bara lite slammer, ett aningen för litet spel ger brända ventiler och säten samt dålig smörjning på kamnocken. För att böja bladet har jag använt gasdriven lödkolv med brännarmunstycke som kan värma väldigt lokalt där du vill ha böjen.

ok har böjt det men får väll böjja lite till

men ska muttern skruvas ner ?

Jag hoppas att jag svarar på det du frågar.

Som jag ser bilden är bladmåttet helt korrekt instucket mellan ventilen och
justerskruven.

Du skrev att gängorna på skruven pajjar. Gängorna ska inte pajja när man justerar
ventilspelet.

Jag tänker att det du kanske gör är att du förväntar dig få ett stumt motstånd när
du skruvar ner skruven. Det får man inte. Det som händer är att man trycker ned
ventilen mha justerskruven och ventilfjädrarna är det som håller emot.

Du ska inte känna i skruven när spelet är korrekt. Det ska du känna i bladmåttet.

Om du kan röra på bladmåttet så att det halkar mellan ventilen och justerskruven
utan motstånd är spelet för stort. Om du inte kan röra bladmåttet är spelet för litet.
Det ska vara ett "visst" motstånd när bladmåttet halkar. Du ska kunna känna att
det går lite trögt. Och du ska kunna få in bladmåttet igen utan att röra något annat
än bladmåttet. Det "vissa" motståndet ska bero på att avståndet mellan
justerskruven och ventilen är korrekt. Inte på att bladmåttet ligger i spänn som
HojRevival påpekade. Tänk dock på att det är bättre med ett för stort spel än ett
för litet.

Mutterns uppgift är att låsa justerskruven så att den inte skruvar på sig när
motorn går. Muttern ska skruvas ned mot vipparmen. Vipparmen är det som
skruven sitter i.

Nu kan man ju lätt tro att man bara ställer skruven rätt och sedan drar åt muttern
medans man håller fast skruven. Kruxet är bara att när man spänner fast muttern
kommer den att dra skruven uppåt lite så att spelet kommer att öka och bli för
stort. Låter man skuven följa med mutterns rotation när man drar fast den åker
skruven ned för mycket och spelet blir för litet. Det korrekta är någonstans
mitt emellan.

Jag brukar göra så här: Jag drar fast muttern med fingrarna medans jag håller
fast skruven. Jag känner på bladmåttet igen.
Går det för lätt är spelet för stort och då skruvar jag åt muttern lite lite till och
låter skuven följa med i mutterns rotation. (Dvs skruvar muttern och skruven
lika mycket.)
Går bladmåttet för trögt är spelet för litet och skruvar jag åt muttern lite lite till
samtidigt som jag håller fast skruven.
Jag gör detta flera gånger tills muttern sitter lagom hårt.
När jag tror att jag är klar drar jag ut bladmåttet och kollar att jag kan få in det
igen och att jag känner det "vissa" motståndet.

Ett 0,05mm bladmått (om det var det du hade) är ju ganska tunt och sladdrigt
så det kan vara lite pilligt och bökigt, men det är bara att hålla på tills det blir rätt.

tackar tackar :tummenupp

provade igår men märkte att jag på nått sätt hade pajjat gängorna på skruven... ringde ten7 och dom skulle skicka asp

startade den idag efter att ha köpt lite ny soppa slang. startade den och värmde oljan, när jag tömmde så mäskte jag att oljan var vit/kolasås :gnissla bytade olja och körde lite hällde ut lite olja och den var nästan samma färg :huvet antar att detta inte är bra ? har alltid varigt svart innan och samma oljemärke

skulle aldrig öppnat motorn.....

Ä den vit/grå så har du nog fått vatten / fukt i oljan...
Naturligtvis inte bra...

startade den idag efter att ha köpt lite ny soppa slang. startade den och värmde oljan, när jag tömmde så mäskte jag att oljan var vit/kolasås :gnissla bytade olja och körde lite hällde ut lite olja och den var nästan samma färg :huvet antar att detta inte är bra ? har alltid varigt svart innan och samma oljemärke

skulle aldrig öppnat motorn.....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...