Ställa ventiler husa 650 -02

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Jag skulle för första gången ställa ventilerna idag och jag har tagit reda all information om detta som man kan tänkas hitta här på SH men trots detta så så lyckades jag inte.
Problemet jag har är veta hur mycket man ska skruva in ställskruven innan man vrider ut den igen 1/6 dels varv.
Alla säger att man ska skruva in den till det tar stop (utan att ta i) och sen skruva ut men problemet är att jag märker inte när det tar i. Skruven går lite trögt redan från början och sen går det trögare och trögare utan att man kan känna stoppet. Jag törs inte dra för hårt för jag vill ju inte pajja något och jag kan ju inte gissa heller när skruven är i botten.
Hur ska jag göra?
:va
 
Ingen som kan ge lite tips?

Kan man lyfta bort topplocket för att se när ställskruven går i botten (bara för att lära sej hur hårt man ska dra) eller kommer jag att skapa en massa extra jobb genom att lyfta topplocket?
 
Trögt från början å sen trögare å trögare?
Är du helt säker att kolven är i rätt övre dödläge?
Visserligen kan ju skruven vara skadad alt. skit i gängorna men de ska gå lätt å vrida dem.

Personligen tycker jag det låter som att du har kolven i fel fas, du ska ställa ventilerna med kolven i övre dödläge under komp.fasen.

Alt. så var ventilspelet så litet när du började att du redan hade ställskruven i kontakt med ventilen. Vilket bör göra att det motstånd du känner är ventilfjädern som spänns.

joker78 skrev:
Jag skulle för första gången ställa ventilerna idag och jag har tagit reda all information om detta som man kan tänkas hitta här på SH men trots detta så så lyckades jag inte.
Problemet jag har är veta hur mycket man ska skruva in ställskruven innan man vrider ut den igen 1/6 dels varv.
Alla säger att man ska skruva in den till det tar stop (utan att ta i) och sen skruva ut men problemet är att jag märker inte när det tar i. Skruven går lite trögt redan från början och sen går det trögare och trögare utan att man kan känna stoppet. Jag törs inte dra för hårt för jag vill ju inte pajja något och jag kan ju inte gissa heller när skruven är i botten.
Hur ska jag göra?
:va
 
Spel

Om dina skruvar går trögt så är det ett problem. De brukar snurra väldigt lätt och skruvar man med fingertopparna på skruvmejseln så märker man tydligt när den går emot. Det kanske är så att någon har satt dit den med gänglåsmedel som Locktight. Då får du ressa gängorna...
Du ska nog inte ställa dom på syn.

/ Jonas
 
Hur gjorde du för att hitta tdc?
Var det något spel innan du började skruva?
Hur mycket har du skruvat på skruven? Ett kvarts varv eller 3 varv?
Känner du något glapp om du skruvar in skruven?
 
Leffe skrev:
Hur gjorde du för att hitta tdc?
Var det något spel innan du började skruva?
Hur mycket har du skruvat på skruven? Ett kvarts varv eller 3 varv?
Känner du något glapp om du skruvar in skruven?

Tcd hittade jag genom att känna på ventilerna. Båda är lösa. och markeringen på svänghjulet stämmer. Alltså kolven i topp och döläge.
Jag har skruvat en 3/4 varv sen törs jag inte vrida mer

Om jag skruvar ut ställskruven så mycket det går (går inte att skruva ut den helt) och sen börjar skruva in skruven igen så går den det första varvet lätt för att sen med en jämn nivå gå trögare och trögare. Ungefär som om man skruvar in en träskruv i en planka. Det går lätt första varven sen går det trögare och trögare. Det är inte så jag behöver ta i men jag kan inte heller vrida skruven med bara fingertopparna.

Det där med att det skulle kunna vara skit på gängorna gör det hela mycket svårare eftersom ställskruvarna inte går att skruva ut.

Jag ska prova med ett bladmått oxå så får vi se hur det går då
 
Om det börjar ta emot efter ett varv kanske du dragit den mot ventilen.Prova att backa ut den 1/8 varv och dra åt låsmuttern.Du ska inte skruva dom så långt det går innan du backar.Ta ett mejselbits och skruva helt lätt med fingrarna tills det tar emot ventilskaftet.
 
Busaberg skrev:
Om det börjar ta emot efter ett varv kanske du dragit den mot ventilen.Prova att backa ut den 1/8 varv och dra åt låsmuttern.Du ska inte skruva dom så långt det går innan du backar.Ta ett mejselbits och skruva helt lätt med fingrarna tills det tar emot ventilskaftet.

Det går inte att vrida ställskruven med hjälp av enbart en bits och fingrarna och den ligger inte imot ventilen eftersom att jag kan känna att ventilerna är lösa.
Mitt problem är trög ställskruv vilket gör att jag inte känner någon skillnad när jag skruvar utan att skruven ligger imot ventilen och när den gör det.
 
Går alla 4 ställskruvar lika trögt?
Är alla låsmuttrar tröga oxå?
 
Ta bort vipporna så att du kan ta ur skruvarna och rensa gängorna då.Är något sönderdraget så byt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top