Ställa undan hojen under vintern, vad göra med batteriet?

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
GiX 750
Har hört att man ska plocka ur batteriet och ladda det emellanåt. Hur ska jag ladda det? Ska man tänka på nåt annat när godbiten får lite vila?

Någongång i månaden blir som sagt bra. Underhållsladdare är väl en som laddar vissa tider automatiskt som är inkopplad hela vintern? :)

beroende på hoj, många har ju slutna batterier idag antar jag, jag skaffade nån laddare man kan ha inkopplad hela vintern, den laddar själv när det behövs.

Kasta skiten. Du glömmer ändå att underhållsladda och då är det trasigt och så måste du köpa ett nytt iallafall. :rolleyes: ;)

Starta hojen och kör en tur var 3:e vecka. Fungerar hur bra som helst, i alla fall här nere i skåne :-)

Jo, jag kommer antagligen starta hojen var vecka i garaget och träna lite granna.

De ä ju bara o koppla bort polerna så går de hur bra som hellst. Har aldrig haft bekymmer med dåligt batteri o ja underhållsladdar inte. De som sitter i nu har varit helt dött under 5 månader o så ladda ja upp det med billaddare under en helg o sen mc-laddare under en vecka. Har inte haft några bekymmer under 1400 mil med det batteriet o de skulle aldrig gå enligt förståsigpåarna.

Ladda upp batteriet och ställ det sen kallt. Står batteriet kallare än +/- 0 grader så är självurladdningen så liten att det inte behövs nån underhållsladdning. Har du plats så ställ ner batteriet i frysen.

Batterier klarar ofta att misskötas rätt ordentligt ett tag. Men, de räcker vanligtvis längre om man sköter dem rätt. :)

Här finns lite underhållstips: http://www.varta-automotive.se/content/tips/download/Rad_MCbatterier.pdf

VAD DU ÄN GÖR så ställ inte batteriet på betonggolv :tummenupp

Ulukai skrev:
Har hört att man ska plocka ur batteriet och ladda det emellanåt. Hur ska jag ladda det? Ska man tänka på nåt annat när godbiten får lite vila?

Köp en underhållsladdare från biltema, för 69 spänn! Underhållsladda ca 1 gång per måndad, batteriet kan sitta på plats, men jag tar in det i govärmen, kolla och fyll upp med batteriavatten bara om det är sådant batteri.

Ulukai skrev:
Klipp av en lampsladd (kontakt) då får du två sladdstumpar som du kan dra isär lite,så sätter du den den blå på minus och den bruna på plus så ska du se att batteriet liksom ruskar till och laddar som sjutton!!! :gnissla

Det lättase är att bara ladda upp batteriet en gång i månaden, det är viktigt för att batteriet ska ha kvar sin kapacitet till våren =).

Sen så är det Mycket viktigt att kontrollera vattennivån. Vattennivån får inte understiga batteriets celler, om det skulle understiga en cell så oxiderar den. Då kan man typ säga att batteriet är förbrukat.

Så ligger det till.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...