ställa tomgången på en gixxer -88

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
aaa tja
första dagen på nya hojen och jag har ingen koll alls :fyllisar på maskinen i fråga
någon som har lite bättre insikt kanske? :Bugar

är det ratten som sitter under förgasarna i mellan alla [förg][förg] ratt [förg][förg] undertill, skitsvår att komma åt, om det är varmt dvs...

ok... isåfall hjälper det inte, den blir lite rappare men efter en långtur och sen gena genom stan så i röljusen så är den lite låg igen på vippen att dö typ

saken är ju den att det funkar så jäkla bra annars, när jag väl är ute och kör, bara tomgång som bökar *rädd* :confused:

Noyah skrev:
är det ratten som sitter under förgasarna i mellan alla [förg][förg] ratt [förg][förg] undertill, skitsvår att komma åt, om det är varmt dvs...

ok... isåfall hjälper det inte, den blir lite rappare men efter en långtur och sen gena genom stan så i röljusen så är den lite låg igen på vippen att dö typ

saken är ju den att det funkar så jäkla bra annars, när jag väl är ute och kör, bara tomgång som bökar *rädd* :confused:

Ja det är den ratten som sitter mitt under..

Jag fick tag på Suzuki's servicemanual för 88:an på Ebay, en sån borde du skaffa, det finns en till här,snyggare än min, så passa på, de växer inte på trän :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4568619503

Du kan kolla sidan om min 88:a här :
http://suzuki.medial.com/gsxr/main.html

Kolla ev luftskruvarna också vid tillfälle(tar nu fram manualen och börjar kolla....)
:trött
det kan ju vara många orsaker beroende på vad tidigare ägare justerat, allmänkondition, osv.
Står att man inte skall röra luftskruvarna men det har säker någon gjort redan.De kommer du nog bara åt med förgasarna lösa. Skruvas försiktigt i botten och backa sedan 1 och 1/2 varv ut, lika på alla 4. Men prova först att bara höja tomgången lite. Enligt boken skall det vara 1100 varv +-100 om man är begåvad med ett instrument och allt annat är perfekt...
Man bör ställa in det med motorn varm. Men om det resulterar i alldeles för hög tomgång med kall motor så är den justeringen inte det enda som behöver justeras..

Kolla så att inte någon hobbymekaniker justerat tomgången genom att spänna gaswiren, i så fall kan det vara en orsak. Det skall vara ett litet spel i wiren.
Det står att låg tomgång kan orsakas av läckande chokemekanism eller för högt ventilspel också så det finns en del att fundera på. Good Luck.

Last edited:
Hej. Jag har en verkstadsmanual liggandes i perfekt skick. Inget kladd eller olja på den. Avser -88 till -90.

Intresserade sänder PM.
Pris disk. Inget skitbud. Det är skön läsning fast hojen är såld.
Adjö.

Bubbas skrev:
Hej. Jag har en verkstadsmanual liggandes i perfekt skick. Inget kladd eller olja på den. Avser -88 till -90.

Intresserade sänder PM.
Pris disk. Inget skitbud. Det är skön läsning fast hojen är såld.
Adjö.

Är det en Clymer ?

gunnar_gt750 skrev:
Kolla så att inte någon hobbymekaniker justerat tomgången genom att spänna gaswiren, i så fall kan det vara en orsak. Det skall vara ett litet spel i wiren.

Noyah, om föregående ägare testat just detta så kan det vara anledningen till att den tenderade att rusa när du justerade tomgången. Testa att först slacka på wiren så du har markant slack och sedan göra om justeringstestet. Om det fungerar kan du ju sedan spänna till gaswiren så den får lite mindre slack men just för testets skull kan det vara bra med markant slack.

Försök att hitta ett bättre verktyg för justering. Den måste vara varm när du gör det så det får inte va för kort verktyg.

/ecce

har inte skruvat på den någe mer, maskinen i övrigt fungerar felfritt imo men jag är inget expert på hojar så det är bara på egen känsla jag säger det.

tomgången är fortfarande lite sådär.. efter inspirerande tempo så kan den va lite väl hög sen efter lite slö körning eller annat växelval så går den ner på låg igen... ska ta mig en ordenligare titt när jag kommer ut i garaget på värmdö i helgen.

tack som fan för svar gott folk, såg här med att jag fick med en owners manual suzuki gsx-r 750 :tomten

case closed!

Lämnade in den för att byta p-boxar fram, gav dom även i uppgift att synka förgasarna och kolla komp, byta olja/filter... dom tog sig även friheten att rensa luftfilter och göra lite mindre hål, byta alla vätskor på hojen som bromsolja,batterivätska osv, byta tändstift, skruva fast allting som satt löst, styra upp alla felgängade gängor som det fanns gott om..allt bara snurrade

dåligt komp på 2ans cylinder, inte forskat vidare i det, men kan va tomgångsmunstycket på 2ans förgasare alt ventilerna eller nått mycket mycket värre :gnissla
dom ska få kolla närmare i vinter va tanken.

resultatet då, klockren tomgång, mjuk växellåda, bra ljud från motorn, fin väghållning, jäkligt varvvänlig nu!
bromsarna tar ju som inihelvetenu...

nu är jag lite sugen på att ställa ventlierna då jag tycker den låter som en diesel då man står och poserar :tomten
samt kolla upp vad som är galet på 2ans cylinder :död

/robin

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt