Ställa på ?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Har läst på VV's hemsida men jag fattar inte riktigt hur jag ska ställa på bajken. Jag rinde och försäkrade den idag och försäkringen börjar gälla på måndag (10/7). Jag rinde till VV's servicetelefon och knappade inte regnumret i sifferform och behörighetskoden. Dom sa att det skulle komma hem några papper som man ska ha med sig? Är det det klart då eller? Hur blir det med skattemärket? (fordonsskatt) Får man ett inbetalningskort med dom här papprena som jag skulle få hemskickade? Och får jag köra på måndag även om skatten inte är betald?

Tacksam för svar !

shoei skrev:
2287848 Jag rinde till VV's servicetelefon och knappade inte regnumret i sifferform och behörighetskoden. Dom sa att det skulle komma hem några papper som man ska ha med sig? Är det det klart då eller? Hur blir det med skattemärket? (fordonsskatt) Får man ett inbetalningskort med dom här papprena som jag skulle få hemskickade? Och får jag köra på måndag även om skatten inte är betald?

Tacksam för svar !

?
Om dom sa att allt var klart så ska det bara vara att köra. Dock så måste du ha med dig papper på att hojen är påställd innnan du fått skattemärket. Det faxas eller mailas. Sen är det bara att tuta och köra och hålla reda på om hojen är påställd. Jag höll på så hela 2004 för att spara pengar.

blev du klokare?

shoei skrev:
2287848 Har läst på VV's hemsida men jag fattar inte riktigt hur jag ska ställa på bajken. Jag rinde och försäkrade den idag och försäkringen börjar gälla på måndag (10/7). Jag rinde till VV's servicetelefon och knappade inte regnumret i sifferform och behörighetskoden. Dom sa att det skulle komma hem några papper som man ska ha med sig? Är det det klart då eller? Hur blir det med skattemärket? (fordonsskatt) Får man ett inbetalningskort med dom här papprena som jag skulle få hemskickade? Och får jag köra på måndag även om skatten inte är betald?

Tacksam för svar !

Hmm, om man ställer på den på internet ist då får man ett papper (*.pdf)
som man skriver ut och har med sig tills dess papper blir skickade med
ett tillfälligt skattekvitto.
Vet inte hur snabbt du får pappret som gör att du får köra med den,
du skulle kanske ringa vv imorrn (fredag) och be dem maila informationen
om att den är påställd och får köras med.

cleaner skrev:
2287868 Hmm, om man ställer på den på internet ist då får man ett papper (*.pdf)
som man skriver ut och har med sig tills dess papper blir skickade med
ett tillfälligt skattekvitto.
Vet inte hur snabbt du får pappret som gör att du får köra med den,
du skulle kanske ringa vv imorrn (fredag) och be dem maila informationen
om att den är påställd och får köras med.

ett "bevis om påställning" kommer direkt. Bara man har knappat in fax via tel. eller mail via internet. Den är det bara att köra.
Men glöm inte pappret.

Ok så utan papper är det inte ok? Men inbetalningskort för skatten för man skickat automatiskt när man ställer på den eller?

shoei skrev:
2287872 Ok så utan papper är det inte ok? Men inbetalningskort för skatten för man skickat automatiskt när man ställer på den eller?

Jajemen. Staten missar aldrig en inbetalning. När du var på internet så skulle du uppgett en mailadress. Då får du en pdf fil med "bevis om ...." printa, ta med, kör. Men snuten kollar sällan sånt.

Ring ditt FB och gör så försäkringen börjar gälla nu direkt!
Har du ett påställt fordon utan försäkring tar vv (eller någon iaf) ut nånting som ska likna en trafikförsäkring. För bil rör det sig om 75kr/dag har jag för mig. Är ju kanske mer för en hoj. Bara ett tips så du ska slippa lägga ut några hundringar i onödan.

scud skrev:
2287945 Ring ditt FB och gör så försäkringen börjar gälla nu direkt!
Har du ett påställt fordon utan försäkring tar vv (eller någon iaf) ut nånting som ska likna en trafikförsäkring. För bil rör det sig om 75kr/dag har jag för mig. Är ju kanske mer för en hoj. Bara ett tips så du ska slippa lägga ut några hundringar i onödan.

Bra påpekat.

scud skrev:
2287945 Ring ditt FB och gör så försäkringen börjar gälla nu direkt!

Det blir snabbt dyrt, jag har provat :(

Motorcykel, slagvolym över 125 kubikcentimeter eller effekt över 11 kW 195,85 kr

Oj, det var inte dåligt, tack för tipset.

Igår knappade in att det skulle gälla från och med måndag så det var lungt (då börjar försäkringen också gälla).

Jag ringde iaf och hörde med dom nu och dom mailade uppgifterna som ni föreslog, thnx!

Man kan inte ställa på ett fordon som inte har Trafikförsäkring så det är ganska lugnt...

Däremot så kan man köpa ett fordon som är i trafik och glömma att teckna försäkring och då blir det ganska dyrt ist...

Jasså så du ska ut och gasa satan på Måndag? Trevligt, trevligt :tummenupp

Anderzzon skrev:
2288171 Däremot så kan man köpa ett fordon som är i trafik och glömma att teckna försäkring och då blir det ganska dyrt ist...
Jo det var så det blev när ja tjackade bil.. En missuppfattning som resulterade i massa dyra pengar..
Om man köper en avställd hoj, så går det alltså inte att ställa på den (efter att ägarbytet gått igenom) utan att ha tecknat försäkring?
En sak är ju om man har "vilande" försäkring sedan tidigare, men om VV inte har info om vilket FB du har så blir det väl svårt? Och då använder VV sin egna metod med snor-dyr trafikförsäkring, eller?

scud skrev:
2288264
Om man köper en avställd hoj, så går det alltså inte att ställa på den (efter att ägarbytet gått igenom) utan att ha tecknat försäkring?

Exactomundo så är det :tummenupp

Ett trafikbevis måste finnas registrerat för att man ska kunna ställa på ett avställt, förreggat fordon.

Finns vilande bevis så går det med automatik..

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back