Ställa på och av?

VTR-Johan

Muller o Buller
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Funderar på att utnyttja tekniken att ställa på och av hojen nästa säsong. Fick tipset av en kille som jobbar på det försäkringsbolag jag har.
Han sa att jag skulle ringa till bilregistert. Men, man måste ju skrapa märket för att få fram koden för att kunna ställa av.

Har någon testat detta sätt? Funkar det? :confused:

hur menar du egentligen? ställa av om det regnar eller?? har du påställt året om annars??

alla ställer väl av när säsongen är slut??? eller är alla som min arbetskompis som hade hojen i två år utan att veta att man kan ställa av på hösten:)

Jag menar att under vår och höst ställa på den t ex över helgen när man kör och ställa av den under veckorna. Man betalar ju bara försäkring för de dagar den har varit inregistrerad.

Jag tog sista rundan för säsongen idag. Tvättade den och ställde in den i mina föraäldrars garage för vinter. Ska ställa av den i morgon.

Jag ställer på och av över dagen, fixar det på internet. Ställer man av innan man betalt skatten får man inget permanent skattelapp och då behöver man inte ens skrapa!

Man får en femsiffrig kod på regbeviset som man använder (om man inte fått skattelappen för då måste du ha den koden också)

Jag pratade med 3 olika personer på IF om detta: den första sa att ”det går att göra så” nästa komm själv med idéen och den sista när jag bestämt mig för att har IF var lite mer negativ. Först sa han ”nej, det går inte” men när jag frågade varför sa han till slut att ”det skall man inte göra, det är inget jag rekommenderar”. Nej, men är det några problem frågade jag och fick svaret ”Nej, inte för dig”… Alltså det är fritt fram fast han gillar det inte..

Jag ställer på och av min hoj varanan vecka.
Första gången måste jag skrapa skatte märket för att komma åt en kod + att man ska ha koden som sitter på ägarbytes beviset.
Men efter att jag skrapat den och ställer på den igen så skickar dom ut ett tillfälligt märke som man inte kan skrapa så då räcker det med koden som finns på reg beviset.
Dom hinner aldrig skicka det riktiga efter som jag ställer av den varanan vecka.
Kan ju ändå bara åka varánan då jag har barnen då.

Det som kan bli jobbigt är att Försäkringsbolaget skickar hem pengarna som man betalt för förs varje gång du ställer av och skatte nissen gör det samma.
Så det blir en del extra jobb men va faan det är det värt då det är svindyrt med förs.

För min del fungerar det kanon bra,men om man bara vill ställa av nån dag lite då och då så skulle jag nog låta bli.
Förmycket extra jobb.
Tänk på att när avierna med pengar kommer ifrån skatte masen och förs bolaget så vill ju posten ha 20kr per avi om du vill ha dina pengar....
Själv så har jag smörat in mig hos en böna på Nordbanken som jag går till när jag sammlat på mig en bunt avier och hon sätter in pengarna på mitt konto utan betalning.....

Silwer skrev:
men till slut måste du väl bli tvungen att betala skatten, hur gör du då?

Har bara betalt den engång, annars har jag inte haft en påställd så länge så jag behövt. (det tillfälliga skattekvittot gäller en månad)
Får ett inbetalningskort på 68kr varje gång...

Jag kan tillägga att det är ju lite halvfusk. Alltså det är inte förbjudet, men det blir säkert det. Bilregistret måste göra superförlust på mig, dom skickar en tillfällig skattelapp när jag ställer på, och ett nytt regbevis en gång för avställning och en gång för påställning. Skatten är drygt 100kr/år och det täcker inte ens portot.

IF får skicka nya papper varje gång på och avställning. Själva betalningen går automatiskt, men dom har bara dragit från mitt konto två gånger fast för mer än månadskostnaden båda gångerna. Det är stört omöjligt att hålla kolla på om jag betalar rätt summa, men jag har skrivit upp allt och tänkte räkna samman nu i höst.

Det är ju som sagt fusk och det kostar mycket mer än det smakar för försäkringsbolaget, men det är inte fel på något sätt (om man räknar lagligt), men det är ju på sätt och vis fusk ändå…

Min försäkring i Bilsport&MC är tecknad för ett år och upphör bara att gälla om man säljer eller skrotar hojen, så jag struntar i att ställa av den på vintern.
Det enda man förlorar på det är att man får betala lite skatt som inte är särskiljt dyrt, dessutom är hojen stöldförsäkrad över vintern och om blir nån dag med tortt väglag kan man bara dra ut och köra utan att greja med påställning etc.
Så skulle lika gärna alla MC-försäkringar vara, det borde ju kosta lika mycket som att bara ha den försäkrad under den tid på man kör på hojen, man klotar ju inte när hojen står i garaget och antalet hojar som stjäls från garage på vintern lär ju vara lågt.

Micke_Lindstrom skrev:
Min försäkring i Bilsport&MC är tecknad för ett år och upphör bara att gälla om man säljer eller skrotar hojen, så jag struntar i att ställa av den på vintern.
Det enda man förlorar på det är att man får betala lite skatt som inte är särskiljt dyrt, dessutom är hojen stöldförsäkrad över vintern och om blir nån dag med tortt väglag kan man bara dra ut och köra utan att greja med påställning etc.
Så skulle lika gärna alla MC-försäkringar vara, det borde ju kosta lika mycket som att bara ha den försäkrad under den tid på man kör på hojen, man klotar ju inte när hojen står i garaget och antalet hojar som stjäls från garage på vintern lär ju vara lågt.

Men med din hoj är inte försäkringspremien ett problem heller :fakta

är den över 20år gammal får du ju betalt för att försäkra den :fakta

nu är väl inte en gpz900 riktigt 20 år ännu, men gammal är den, vilket gör en enorm skillnad i premie i vilket fall.
Jag kan förstå varför man kör med på och avställning, ibland kanske jag åker 5ggr på en månad tex, ändå betalar jag för 30 dar.

Det jag menar är att det borde gå att ha samma pris för en MC-försäkring helår som inte går att ställa av som en som går att ställa av och ställs av under vintern då inga hojar kvaddas under vintern.

Det jobbiga är att man får tillbaka på fordonsskatten... och sedan får betala in igen..m.m. Får en jädrans massa papper ialla fall men det funkar om man orkar hålla på!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph