Ställa på hojen oförsäkrad

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
Nu är det så att jag har inte hunnit försäkra hojen men känner att om vädret håller i sig över hälgen så kommer jag ha ett visst behov av att köra lite :squid . Hojen skall byta ägare så snart så jag kan inte täckna försäkring.

Själva frågan:
Om jag ställer på cykeln kommer den väl automatiskt att få någon trafikförsäkring? Jag vet iaf att om man köper en hoj och den inte är avställd så får man betala multum för en obligatorisk trafikförsäkring som man har tills att man täcknat en annan försäkring/ställer av hojjen. Går det att använda den så att jag ställer på cykeln nu så blir den trafikförsäkrad över hälgen tills att jag ställer av den. Och vad kostar det?
Någon som har svar på denna något udda fråga?

Jag ställde på hojjen i måndag, ringde o fixade försäkring en timme innan. Men när jag testade att ställa på så gick det inte, utan fordonet måste ha en registrerad försäkring. Efter ytterligare nån timme funkade det.

Om den är i Trafik när du blir ägare och du har skitit i att teckna försäkring så kommer Trafikförsäkringsföreningen att kräva dig på kosing då de går in och täcker upp med försäkring under tiden. Vilket inte är gratis! Du kan inte köra på den förra ägarens försäkring om ägarbytet gått igenom, den upphör från samma datum..

Om den är avställd så får du inte igång den utan att ett försäkringsbolag har lagt ett trafikbevis på att de har din hoj försäkrad, men de flesta bolag har helg öppet eller så kan du teckna på nätet..

Hej
Mycket riktigt som morecore säger, hojjen måste vara föräkrad om du ska ställa på den annars går det inte

Najde skrev:
2138157 Nu är det så att jag har inte hunnit försäkra hojen men känner att om vädret håller i sig över hälgen så kommer jag ha ett visst behov av att köra lite :squid . Hojen skall byta ägare så snart så jag kan inte täckna försäkring.

Själva frågan:
Om jag ställer på cykeln kommer den väl automatiskt att få någon trafikförsäkring? Jag vet iaf att om man köper en hoj och den inte är avställd så får man betala multum för en obligatorisk trafikförsäkring som man har tills att man täcknat en annan försäkring/ställer av hojjen. Går det att använda den så att jag ställer på cykeln nu så blir den trafikförsäkrad över hälgen tills att jag ställer av den. Och vad kostar det?
Någon som har svar på denna något udda fråga?

Om du ställer på utan att ha försäkrat så försäkrar Trafikförsäkringsföreningen åt dig... till ca 1 000 000 gånger kostnaden för vanlig försäkring. Sen kommer avin från TFF i ett brunt kuvert med fönster. :(

Att tjafsa med dem är föga lönt. EN gång har jag fått rätt mot dem och då lät jag försäkringsbolaget tjafsa med dem istället eftersom TFF av någon outgrundlig anledning inte hade hajat att jag skaffat försäkring... Serviceorganisation kan de fanimej inte stava till. De måste ha haft SS som administrativ förebild :4skrika

Så, är det värt att åka en helg för det? Om snuten gör en koll på dig så är det oförsäkrat såvitt jag vet och då blir det väl böter också. Eller tänker du åka oskyltat och försöka dra dem?

Edit: jofan... att läsa ikapp är fegt va? :brinnerup
Bra svar från andra :)

Vad är problemet? Det är väl bara att teckna en trafikförsäkring på en gång. Den börjar automatiskt gälla när du ställer på hojen och slutar gälla så fort du ställer av eller samma datum som fordonet byter ägare.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!