ställa MCn inomhus vid fönster, sabbar solljus endå lacken?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
Jo MCn har röd lack av kanske inte bästa kvalitét. Stående utomhus i solen är antagligen inte det bästa för lacken. Men innanför dels inglasad balkong och sedan vanligt fönster med dubbelglas?

Har för mig att det är UV ljus som gör så att det bleker . Så har du lamell glas i något av glasen så tar det bort uv-strålningen . Lamell glas användas för att dämpa buller eller för att göra det svårare för an tjyv att ta sig in .

Jag har haft saker liggande i mitt fönster som blivit blekare. Så jag skulle nog rekommendera något över hojen, beror ju såklart på om fönstret är i söderläge - under vintern lär inte solen titta in särskilt ofta om det inte är precis i rätt läge.

Eller?

nej men på en gt650r gör man gärna de...

Vore kul att höra motiveringen till det inlägget, höjer verkligen stämmningen på forumet och tillför ju massor i diskutionen.
:fatta!
Som tur är har vi olika smak.

Åter till topic
Skaffa ett överdrag eller täck för fönstret, om det är din hoj du har i avataren så har du känsligaste färgen.

Vore kul att höra motiveringen till det inlägget, höjer verkligen stämmningen på forumet och tillför ju massor i diskutionen.
:fatta!
Som tur är har vi olika smak.

Åter till topic
Skaffa ett överdrag eller täck för fönstret, om det är din hoj du har i avataren så har du känsligaste färgen.

det är inte färgen som bryts ner av UV ljus. Det är......ja. Vet ni?

Vanligt glas blockerar en stor del av uv strålningen.
Så 6 månaders blek vintersol genom ett fönster kanske motsvarar 1 dags ozonhålssol

Men som sagts , röd färg är mest utsatt för ljuspåverkan.

Bry dig inte om honom. Han har inte alla paddlarna i vattnet. Hjulet snurrar men hamstern är död, så att säga. :dummer

Borde dock inte vara någon fara om den inte står i direkt solljus varje dag. Den ska väl inte stå precis vid förnstret? Vid ett fönster där morgonsolen står på?

Ingen som har funderat på solskyddskräm?
Köp i så fall den engelska varianten på faktor 30!

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard