Ställa ljuset på bilen

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Ska besiktiga min bil nu i veckan men mitt halvljus lyser mest på himlen typ. Tänkte att man kan ställa bilen mot en vägg å mäta å skruva lite så att det blir som det ska... MEN, vad är det för mått som gäller? Hur långt ifrån väggen ska bilen stå? Hur långt upp på väggen ska det lysa??

Tacksam på svar... :)

Sundance Kid skrev:
Ska besiktiga min bil nu i veckan men mitt halvljus lyser mest på himlen typ. Tänkte att man kan ställa bilen mot en vägg å mäta å skruva lite så att det blir som det ska... MEN, vad är det för mått som gäller? Hur långt ifrån väggen ska bilen stå? Hur långt upp på väggen ska det lysa??

Om du kollar så att det går att ställa så brukar ju besiktningskillen göra det.
Så smörj upp ställskruvarna så brukar dom göra det utan att klaga

Sundance Kid skrev:

Ställ bilen mot en vägg och sätt en prick på väggen i centrum av båda strålkastarna, backa RAKT bakåt, 7-8 meter, nu ska fokuspunkten i ljuset ligga 5 cm under och 5 cm till höger om markeringen.

OBS! Jag garanterar inte att jag minns helt rätt.

Cyberdog skrev:
Om du kollar så att det går att ställa så brukar ju besiktningskillen göra det.
Så smörj upp ställskruvarna så brukar dom göra det utan att klaga

Problemet är att det inte är orginallampor, det går givetviss att ställa dom men det är lite mekigt. Dessutom finns det så mycket annat som dom kan anmärka på, tex trim, så jag vill ha så mycket fixat som möjligt innan, vill inte ge dom något liten skitgrej att gnälla över...

tack ändå för tipset! :tummenupp

Lita inte på att gubben ställer ljuset åt dig - här är det mkt ovanligt att det skulle hända

Åk förbi närmsta verkstad.. vad kan det kosta, en femtiolapp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...