Ställa ljusbilden

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hej, när en lampa gick sönder fick jag montera isär allting, och nu är ju ljusbilden helt knas! Hur ska man ställa den? Hur långt ifrån väggen ska man så, och hur ska ljusbilden se ut på väggen? /Anton

Har du inte rört justeringarna så ska du inte behöva röra ljusbilden. Och justeringarna brukar man generellt sett inte behöva röra när man tar isär.

Kolla först så att lampan sitter rätt i hållaren. Sitter lampan snett så blir ljusbilden åt skogen.

Det här kan fungera sådär, men inte perfekt då behöver man nåt specialverktyg ala bilprovning. Allt med person på hojen
1. Mät avstånd från golv till mitten på lamphuset(mät över och underkant och ta medelvärdet)
2. Markera avståndet med tejp på en vägg med plant golv.
3. Ställ ljuset på ca 5 meters håll i lage halvljus skarp kant på ljuset mot tejpkant.
Lycka till

Jag tror ljuset ska falla 5 cm på 10 meter eller nåt sånt.
Det ska åtminstone falla med ökande avstånd men jag minns inte exakta siffror.
Men jag brukar göra likadant med det tillägget att jag ställer något under tejpen, det brukar bli alldeles utmärkt.

Men kolla först att lampan sitter rätt i hållaren.

Robban_C skrev:
Har du inte rört justeringarna så ska du inte behöva röra ljusbilden. Och justeringarna brukar man generellt sett inte behöva röra när man tar isär.

Kolla först så att lampan sitter rätt i hållaren. Sitter lampan snett så blir ljusbilden åt skogen.

Råkade skruva på fel skruvar :hihi

Anders R skrev:
Det här kan fungera sådär, men inte perfekt då behöver man nåt specialverktyg ala bilprovning. Allt med person på hojen
1. Mät avstånd från golv till mitten på lamphuset(mät över och underkant och ta medelvärdet)
2. Markera avståndet med tejp på en vägg med plant golv.
3. Ställ ljuset på ca 5 meters håll i lage halvljus skarp kant på ljuset mot tejpkant.
Lycka till

Tack! :tummenupp

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...