Ställa klockan ?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Systemklockan som jag har visar fel tid, felaktigheten ökar med 10sek för varje dygn och det är ju ganska så mycket. Den går alltså 10sek snabbare än vad den borde för varje dygn. Det blir hela 5minuter för varje månad.

Hårdvaruklockan verkar stämma ganska så exakt.

Någon har någon idé varför systemtiden skiljer sig så mycket till skillnad mot hårdvaruklockan ?

Visst kan man köra en cron 1ggr/dygn för synkronisering med känns lite onödigt.

PHP:
$date ; hwclock
Wed Jan  10 12:32:34 CEST 2007
Wed Jan  10 12:32:24 2007  -0.298777 seconds

Last edited:
Det är inte så att ditt OS är synkat mot ngn server som har detta problem? Min jobb pc går 5 min före konstant. När jag loggar på mig visar den rätt i ca 5 sekunder (det är då den hämtar tiden från biosen), därefter ställer den om sig till ngn servertid 5 min före. Tyvärr är jag inte behörig att korrigera det. "Cronjob"?. Kör du ngn linuxdistribution?

Det är inte så att ditt OS är synkat mot ngn server som har detta problem? Min jobb pc går 5 min före konstant. När jag loggar på mig visar den rätt i ca 5 sekunder (det är då den hämtar tiden från biosen), därefter ställer den om sig till ngn servertid 5 min före. Tyvärr är jag inte behörig att korrigera det. "Cronjob"?. Kör du ngn linuxdistribution?

Nej, jag synkar inte tiden mot något annat system.
Jo, jag kör GNU/Debian.

Last edited:
CMOS klockan och RTP klockan i Linux kärnan har viss synkning men RTP är inte hundra tillförlitlig så synkning mot ngn server borde det finnas.
Tyvärr är jag inte så bra på linux men kolla efter en fil som heter ntp.conf eller ntp.d.conf. Det skall stå för "Network time protokoll" jag tror den skall ligga i etc katalogen. Men leta efter det på linux siter.

Jag kände att jag bara ville få problemet ur världen så jag gjorde ett fulhack som bara synkroniserar klockorna 1ggr/dygn.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg