Ställa in tändningen - TZR 125

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Nån här som har koll på hur man ställer in tändningen på en 1-cyl 2-taktare?

Vet att man ska förskjuta svänghjulet frammåt/bakåt, och det borde finnas märken som visar hur den ska ställas. Men det är ju så att jag kör på 98 oktan ist för 95 så man borde kunna vrida tillbaka tändningen en liten smula.

Misstänker även att tändningen kan vara för sen eftersom det känns som att det inte är riktigt ordentligt stick i motorn. Hojen varvar inte smärtfritt upp till 10500 varv (rödmarkeringen) utan dom sista 1500-2000 varven går lite segare. (känns även som att den tappar effekt på dom varven)

Kan ju samtidigt passa på att fråga om det kan bero på att jag har för snålt munstycke att hojen inte varvar som den ska.

Tackar på förhand

//MVH

Last edited:
Att hojjen varvar lite trögare de sista 1500-2000 varven är väl inte särskilt konstigt mer hastighet=mer motstånd samtidigt som din pipa säkerligen inte är avstämd säskilt väl vid det varvtalet.

Ja tändningen är ställbar i den mån man kan variera läget på pickupen, på de flesta tvåtaktare är det möjligt att vrida hela plattan denna sitter på och därmed alternera tändpunkten.
Det är dock en minimal vinst du har möjlighet att hämta i mellanregistret på detta vis riskerna för detonationer etc gör att du inte ens borde tänka tanken att strula med det.

Borsiin JR skrev:
Att hojjen varvar lite trögare de sista 1500-2000 varven är väl inte särskilt konstigt mer hastighet=mer motstånd samtidigt som din pipa säkerligen inte är avstämd säskilt väl vid det varvtalet.

Ja tändningen är ställbar i den mån man kan variera läget på pickupen, på de flesta tvåtaktare är det möjligt att vrida hela plattan denna sitter på och därmed alternera tändpunkten.
Det är dock en minimal vinst du har möjlighet att hämta i mellanregistret på detta vis riskerna för detonationer etc gör att du inte ens borde tänka tanken att strula med det.

Jo du har säkert rätt. Men att den tappar effekt på högre varv står jag fast vid. Kvittar vilken växel jag är på, kan till och med stå i neutralen. Man märker ändå att den segar när man varvar upp den till rödmarkeringen. Märks såklart ännu mer på dom högre växlarna eftersom luftmotståndet börjar bli nämnvärt i dom hastigheterna. Fast dedär med pipan kan nog stämma. Men jag har ju öppet filter och trimpipa på så jag vetefan..

Men jag retar mig bara på det så mycket, för man tycker ju att effekten borde komma vid 7 tusen och hålla i sig till åt minståne 10000 varv. Men man känner att kraften dalar vid typ 9000, dvs. smalt register

Last edited:
TheDiversion skrev:
Vet att man ska förskjuta svänghjulet frammåt/bakåt
Aldrig hört talas om att det går att göra på någon motor. Det är svårt nog
att få svänghjulet att sitta ändå, utan justeringsmöjlighet.

Vill man fixa justerbar tändning så fixar man flyttbar tändplatta/pulsgivare.

Men VET du, så vet du nåt jag inte vet.

Misstänker du för litet munstycke, så prova med ett större.

F.ö. sänker man tändningen på höga varv ibland på 2t. Ger högre avgastemp
och att pipan därför stämmer bättre på toppen. Har inget m oktantal att göra.
Möjligen kan man höja tändningen med högre oktan, osäker på om du vill ha
mer förtändning eller mindre.

Trimpipa; skulle den ge mer på toppen eller bättre register ?
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Aldrig hört talas om att det går att göra på någon motor. Det är svårt nog
att få svänghjulet att sitta ändå, utan justeringsmöjlighet.

Vill man fixa justerbar tändning så fixar man flyttbar tändplatta/pulsgivare.

Men VET du, så vet du nåt jag inte vet.

Sorry, tänkte fel, men du vet vad jag menade..

ulf_lundin skrev:
Misstänker du för litet munstycke, så prova med ett större.

Ska testa så fort jag får möjlighet.

ulf_lundin skrev:
F.ö. sänker man tändningen på höga varv ibland på 2t. Ger högre avgastemp
och att pipan därför stämmer bättre på toppen. Har inget m oktantal att göra.
Möjligen kan man höja tändningen med högre oktan, osäker på om du vill ha
mer förtändning eller mindre.

vad menar du med sänker/höjer?
Höjer = större förtändning?
Sänker = mindre?

Hur som helst, det jag undrade om i tråden var om man kunde ordna mer (eller mindre?) förtändning för att få den att varva mer (därför skrev jag att jag bytt till 98 oktan (den spikar ju inte lika lätt med 98, för den spikar väl lättare ju högre förtändning du har?) )

ulf_lundin skrev:
Trimpipa; skulle den ge mer på toppen eller bättre register ?
/u

Det vet jag tyvär inte, fick med den med hojen. Märket är Allspeed, hittar ingen fakta om röret.

/D

Höja tändningen = öka förtändningen.

Att använda nån annan konvention och kommunicera med motorfolk är som att köra
vänstertrafik i Sverige efter -67.

Till saken: Att höja tändningen för att den ska dra mer på toppvarv är vanligen
inte rätt medicin. Enl. vad jag skrev tidigare kanske den t.o.m. blir sämre av det på höga varv.

Den ska vara duktigt felgjord från början om höjd tändning ger mer på toppen.

Verkligheten är så tråkig ibland, i detta fall innebär det att du först ska se till
att den är i toppskick mekaniskt och justeringsmässigt.
Sen (ev. i samma veva) läs Graham Bells bok om 2t trimning och mät upp att
porttiderna är vettiga (som konstruktören tänkte sig, inte som den tillverkades.)
Sen kan du fundera på att göra nån liten ändrring åt rätt håll o kolla resultatet.
Får jag gissa, så är måttlig komp.höjning och 0.5 mm nerfilning av kolven upptill
vid överströmningskanalerna (så öppningstiden ökar lite) värt ett försök.
/u

ulf_lundin skrev:
Höja tändningen = öka förtändningen.

Att använda nån annan konvention och kommunicera med motorfolk är som att köra
vänstertrafik i Sverige efter -67.

Till saken: Att höja tändningen för att den ska dra mer på toppvarv är vanligen
inte rätt medicin. Enl. vad jag skrev tidigare kanske den t.o.m. blir sämre av det på höga varv.

Den ska vara duktigt felgjord från början om höjd tändning ger mer på toppen.

Verkligheten är så tråkig ibland, i detta fall innebär det att du först ska se till
att den är i toppskick mekaniskt och justeringsmässigt.
Sen (ev. i samma veva) läs Graham Bells bok om 2t trimning och mät upp att
porttiderna är vettiga (som konstruktören tänkte sig, inte som den tillverkades.)
Sen kan du fundera på att göra nån liten ändrring åt rätt håll o kolla resultatet.
Får jag gissa, så är måttlig komp.höjning och 0.5 mm nerfilning av kolven upptill
vid överströmningskanalerna (så öppningstiden ökar lite) värt ett försök.
/u

Ok. Jag har inte lust att göra några komplicerade ändringar som tar hela sommaren att göra men det där med kömphöjning och nerfilning kanske man borde testa? Kan det bli sämre av det? För i så fall är jag inte berädd att ta risken.

Två frågor till. Hur specifierar du måttlig komphöjning? Och går det att ordna mha. tunnare toppackning?

Edit: Maskinellt går den som en klocka, men förgasaren kunde justerats bättre. Misstänker också att den får lite för mycket olja då avgasröret kläggar. Stiftet är dock gyllenbrunt.

Last edited:
Back